Lokari

Bussin ilmastointi kuuluu kunnon asiakaspalveluun

Onnibusin matkustajat olivat Turun ja Helsingin välillä jumissa tulikuumassa liikkuvassa linja-autossa, kun kuljettaja ei suostunut päästämään heitä ulos viilentymään ja juotavaa hakemaan. Lopulta hätiin soitettu poliisi pysäytti bussin (IL 19.5.). Poliisi teki asiasta rikosilmoituksen.

Liian kuuma bussi helteellä ei suinkaan ole meillä harvinaisuus. Niin kauko- kuin paikallisliikenteessäkin bussien ilmastointiongelmiin törmää jatkuvasti. Samoin junissa.

Esimerkiksi Turun kaupunkiliikenteen busseissa ilmastointi tuntuu olevan melko harvinaista ylellisyyttä. Monissa busseissa ei ole enää kattoluukkuja eikä ikkunoissa tuuletusluukkuja, joilla voisi tilannetta helpottaa. Joissakin busseissa niitä tosin vielä on, mutta ne ovat helteellä yleensä kiinni. Ikkunan tuuletusluukussa on tarra, jossa lukee: "Älä avaa. Autossa automaattinen ilmastointi".

Esimerkiksi maanantaina linjan nro 3 bussissa sain taas kerran lukea tätä tekstiä ja vastata itsekseni, että ei muuten ole – ainakaan toimivaa ilmastointia. Kukaan ei uskaltanut vaivata kuljettajaa, joka istui ylhäisessä yksinäisyydessään pallillaan. Onko kuljettajalla on raittiin ilman puhallin tuolinsa alla, jolla hän pärjää, matkustajista viis?

Milloinkahan Turun liikennelaitoksen päättäjät ja yleensäkin liikennöitsijät oppivat, että bussin siedettävä lämpötila kuuluu kunnon asiakaspalveluun, ja milloin tämä tieto saatetaan kuljettajien tietoon? Myös kaupungin päättäjien soisi järjestävän liikennelaitokselle sellaisen budjetin, että ilmastointilaitteet on varaa huoltaa ja korjata. Vai menevätkö kaupungin ylimääräiset rahat budjettinsa ylittäneisiin hankkeisiin – sellaisiin kuin funikulaari, kaupunginteatterin korjaus ja ratapihan ylittävä kävelysilta?

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

4Suosittele

4 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (11 kommenttia)

Käyttäjän ErkkiJohansson1 kuva
Erkki Johansson

Miksi kukaan ei vaatinut ilmastointia busseihin kun olin vielä koulussa, ja koulumatka sisälsi reilun puolen tunnin bussimatkan? No joo, ei sellaista ylellisyyttä 1970-luvulla Suomessa vielä juurikaan näkynyt.

Mutta Turussa kyllä pääsee kaikkialle erittäin näppärästi polkupyörällä, ainakaan minä en kesäaikana käytä busseja ellei ole aivan pakko. Suosittelen; jos ei jaksa kivuta kaikkia mäkiä itse, sähköpyörä on harkinnanarvoinen vaihtoehto.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto

Kyllä bussinkäyttäjiä riittää edelleen, joten ei ilmastointiongelmaa voida mitätöidä polkupyöräilyllä. Kaikille ei polkupyörä ole vaihtoehto.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto

Turun kaupungin sissäistä liikennnettä hoitavan liikennöitsijän kunniaksi on todettava, että sain tänään reklamaatiooni vastauksen, jonka mukaan kyseinen auto on tänään ilmastointilaitteen korjauksessa.

Käyttäjän Kirsiomp kuva

Pekka, itse olen kokenut saman bussifirman auton yläkerroksessa matkustaessani kerran saman karmean tilanteen, ja jos ei minulla olisi ollut tiedossa, että matkaa on jäljellä vain parikymmentä kilometriä, niin varmasti minäkin olisin A) kuristanut kuljettajan tai B) soittanut poliisin tai ambulassin. Tämä tarina on tosi - väritetty tosin ;)

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto

Voin kuvitella, että se on paniikinomainen tilanne. Kuljettajat on opetettu palvelemaan aikatauluja, ei asiakkaita. Siinä olisi liikenteenharjoittajilla mittava koulutusprojekti. Busseissahan on ikkunoiden päällä pieni vasara ja lappu, jossa lukee: hätätilanteessa riko lasi...

Suomalaiset eivät osaa vaatia kuljettajilta palvelua - eivätkä kuljettajat osaisi tällaisiin vaatimuksiin todennkäköisesti suhtautua oikein.

Käyttäjän topira kuva
Topi Rantakivi

@5. Kuumassa bussissa saa kyllä rikkoa lasin. Hätätilanne kun ei lue lakia.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto Vastaus kommenttiin #6

Kuinkahan siinä kävisi? Luultavasti rikkoja saisi maksaa lasin.

Käyttäjän TaruElkama kuva
Taru Elkama

Onnibussi vielä mainostaa ilmastoiduilla busseillaan joten se ilmastointi on siellä oltava.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto

Sepä on noloa Onnibussille - että on oikein luvattu ilmastoitu kyyti ja sitten sitä ei saadakaan...

Käyttäjän topira kuva
Topi Rantakivi

Hyvä, että Pekan reklamaatioon reagoitiin nopeasti, taisi uutisella olla osuutta ripeyteen ja ilman näitä uutisointeja, tuskin olisi reagoitu.

Täytyykö ihmisille tulla lämpöhalvauksia tai kuolemia, jotta asiaan havahduttaisiin? On kyllä meillä omistajat ja päättäjät melkoisia vogoneja:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Vogonit

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto

Hyvä näin, mutta tänään taas hikoilin samalla linjalla bussilla, jossa ei ilmastointi toiminut ja kaikki luukut olivat kiinni. Onneksi helteet alkavat hellittää - ongelma kun näyttää olevan Turun kaupungin liikennelaitokselle ylivoimainen.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset