Lokari

Osoittiko koululaisten ilmastomielenosoitus vastuullisuutta?

Moni on kiittänyt, että koululaisten järjestämä ilmastomielenosoitus osoitti koululaisten vastuullisuutta ilmastoasiassa. En halua moittia koululaisia heidän aktiivisuudestaan – olihan hyvä, että he muistuttivat päättäjiä ilmastoasian tärkeydestä.

Haluan kuitenkin kertoa niin väittäneille, että koululaiset eivät ottaneet varsinaisesti itse vastuuta ilmasto-ongelmasta, sillä eiväthän he sitoutuneet mihinkään kulutusmuutoksiin, vaan vaativat vain tekoja muilta. Vastuullinen koululainen pyrkisi pienentämään myös omaa hiilijalanjälkeään – ja kirjoittaisi sen ehkä julisteeseensakin malliksi muille.

Turun Sanomissa (22.3.)  Heli Caselius esitti mielipidekirjoituksessaan nuorille ehdotuksia ilmastoteoista: kännykkää ei pitäisi vaihtaa joka vuosi, sillä niiden raaka-aineita louhitaan luonnon kustannuksella ja monesti kurjissa työskentelyolosuhteissa; halpamaista tuodut "kertakäyttövaatteet" ovat kuluttaneet tuottamis- ja kuljetusvaiheessa runsaasti energiaa; takeaway-ruokien ja juomien astiat ja pakkaukset ovat melkoisia energiasyöppöjä (ja ne heitetään usein kaduille ja puistoihin); jatkuva suihkussa seisoskelu kuluttaa vettä ja energiaa; kaukaa tuodun kasvisruuan syöminen ei ole ilmastoteko – suomalainen naudanliha on huomattavasti ekologisempaa.

Vastuullinen koululainen haluaisi myös vaikuttaa perheensä kulutustottumuksiin: esimerkiksi ehdottamalla vanhemmilleen, että  jätetään ne Phuketin matkat tekemättä, ja mennään niiden sijaan vaikkapa junalla Keski-Eurooppaan, jätetään toinen auto ostamatta, ja niin edelleen.

Vastuullinen koululainen hoitaisi tunnollisesti koulutyönsä ja hankkisi näin hyödyllistä tietoa maailmasta ja yhteiskunnasta. Mahdollisiin mielenosoituksiin hän osallistuisi vapaa-ajallaan. Eihän koulu ja oppiminen ole ilmastokriisin syyllisiä, joihin lakkoilu olisi perusteltua kohdistaa.

Kirjoitukseni keskeinen kohderyhmä ovat kuitenkin ne aikuiset, jotka innostuivat ylen määrin koululakkoilusta ja näkivät siinä kannustettavaa vastuunottoa. Asiaa tulisi tarkastella hiukan kokonaisvaltaisemmin. Koululaisia on helppo innostaa joukkotoimintaan, varsinkin silloin, kun se merkitsee vapaata koulusta ja tervetullutta "säpinää" koulutyön sijaan.  

Yksi lakko ei tietenkään merkitse paljonkaan, mutta jos tällä linjalla jatketaan, saatetaan lopulta päätyä vaikkapa samanlaiseen poliittiseen koululaisliikehdintään, johon lähinnä vasemmisto houkutteli 1960- ja 1970-luvuilla nuorisoa omien tavoitteidensa tukijaksi.

Silloin marssittiin kaduilla – toki hyvän asian, rauhan puolesta – ja huudettiin Ho Tsi Minhin nimeä. Tämä esikuva oli pohjois-vietnamilainen marxilais-leninistinen kommunistijohtaja ja vallankumouksellinen. Toinen nuorison kellokas oli kommunistisen Kiinan johtaja Mao punaisine kirjoineen. Kummassakaan maassa ei demokratialla eikä ihmisoikeuksilla ollut silloinkaan jalansijaa. Rauhantahtokin taisi niissä olla vähän niin ja näin.

Vastaavanlaisen joukkohysterian luominen on tänä päivänä aikaisempaa huomattavasti helpompaa – kiitos internetin ja muiden sähköisten kommunikaatiovälineiden. Olisi siis hyvä pitää sinänsä tärkeän ilmastoasiassakin pää kylmänä ja jalat maan pinnalla. Hyvää asiaa ei kannata pilata vouhottamalla.

PS. Eräs ystäväni oli havainnut koululaisten ilmastomielenosoituksessa Bremenin Marktplatzilla tekstin: "Ilmaston puolesta, kapitalismia vastaan!". Siellä siis vasemmisto huomasi jo tilaisuutensa tulleen.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

7Suosittele

7 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (7 kommenttia)

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto

"PS. Eräs ystäväni oli havainnut koululaisten ilmastomielenosoituksessa Bremenin Marktplatzilla tekstin: "Ilmaston puolesta, kapitalismia vastaan!". Siellä siis vasemmisto huomasi jo tilaisuutensa tulleen".

Kyseessä lienee pikemminkin taktinen virhe. Tällaisissa tempauksissa sponsoria ei yleensä tuoda avoimesti esille, vaan sponsori piiloituu yleisen hyvän naamion taakse.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto

Itse asiassa 'sponsori' tai ideologia jäi nytkin piiloon (ja pääteltäväksi), ja ilmastonmuutokseen syylliseksi nimettiin pelkästäään kapitalismi.

Käyttäjän ollivaisala kuva
Olli Väisälä

Tokihan tuossa on perääkin, sillä kapitalismi on mahdollistanut tehokkaan tuotannon, jonka seurauksena hiilidioksidipäästöt maksimoituvat.

P.S. Blogi täyttä asiaa, joskin melko itsestäänselvää (mutta ilmeisesti ei kaikille).

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto Vastaus kommenttiin #3

#3:
Toisaalta, sosialismi synnytti tehottoman tuotannon, jonka tuloksena hiilidioksidi- ja monet muutkin päästöt maksimoituivat. Tuotantoa oli vähemmän, mutta päästöjä enemmän.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto Vastaus kommenttiin #3

Toki kapitalismi on eräs suurista saastuttajista. Juuri siitä syystä me yksittäiset kansalaiset ja edes Suomen valtio eivät voi paljonkaan vaikuttaa Suomen, puhumattakaan koko maapallon ilmastotilanteeseen.

Toisaalta tunnetusti sosialismi oli ympäristön suhteen vielä huolettomampi kuin kapitalismi tai markkinatalous. Ideologisilla perusteilla ei siis tätä ongelmaa voida seljättää - kuin haaveissa.

PS. Kiitos! Ei todellakaan ole selvää kaikille - esimerkiksi niille, jotka kehuivat koululaisten vastuullisuutta asiassa - tai niille, jotka arvelevat kasvisdieetillä ja lihan välttämisellä ratkaisevansa ongelmaa merkittävästi.

Käyttäjän jounijuntumaa kuva
Jouni Juntumaa

On tavallista, että sanat ja ihanteet ovat ristiriidassa tekojen ja arjen toiminnan kanssa. Toisaalta teot ja arki eivät muutu, elleivät sanat ja puheet muutu ensin. On hyvä, että tavoitellaan parempaa edes sanoissa. Joskus se johtaa tekoihinkin, mutta ennen sitä ihanteiden ohelle tarvitaan realismia ja järjen käyttöä. Siksi en moiti koululaisia. Uskon, että he itse pohtivat asioita ja päätyvät (osa heistä) johtopäätöksiin myös tekojen tasolla.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto

En minäkään koululaisia moiti heidän kannanotostaan (paitsi sen keinosta eli lakkoilusta) vaan niitä aikuisia, jotka näkevät tässä merkkejä vastuullisuudesta. Vasta se on vastuunottoa, että tekee itse jotakin konkreettista asian hyväksi. Siteerasin myös esimerkkejä siitä, miten koululaiset voisivat ottaa omakohtaista vastuuta ilmastomuutoksen torjunnasta.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset