Lokari

Suuret kulttuurierot joukkoraiskausten taustalla

Oulun joukkoraiskaukset ovat saaneet median tarttumaan maahanmuuttoon aivan toisella tavalla kuin aikaisemmin. Tähän asti vallinnut maahanmuuton ongelmien vähättely ja peittely on ainakin hetkeksi väistynyt. Noudatettu salaileva julkisuuspolitiikka lieneekin ollut osaltaan syynä siihen, että ongelmavyyhti rävähti lopulta kerralla kaikessa karmeudessaan hyväuskoisen kansakunnan kasvoille.

Miksi kansa järkyttyi niin suuresti – ja poliitikot heidän myötään? Poliitikkojen järkytys johtuu tietenkin lähestyvistä  vaaleista. Heidän huolensa oli aikaisemmin lähinnä pelko suomalaisten ylireagoinnista, eikä niinkään nuorten tyttöjen kokema epäinhimillinen kohtelu.

Suomalaiset ovat periaatteessa oikeudenmukaista kansaa. Kun nyt ilmeni, että teoista epäillyt eivät ole osoittaneet minkäänlaista kiitollisuutta turvaa tarjonneelle kansakunnalle, vaan ovat käyttäneet sen hyväntahtoisuutta (joka tietysti johtuu osittain kansainvälisistä sopimuksista) karkeasti väärin, reaktio oli järkytys ja joillakin vihakin.

Mitkä olivat perussyyt joukkoraiskauksille – paitsi  tietenkin lisääntynyt maahanmuutto sinänsä? Joukkoraiskausten eräänä välittömänä syynä näyttää olevan se, että monet esim. Irakista tulleet miehet ovat osallistuneet taisteluihin. Muun muassa Isisin käytäntöihin kuuluvat joukkoraiskaukset. Tällainen häpeärangaistus on yleinen käytäntö monessa pakolaisten lähtömaassa. Jo Bosnian sodassa 1990-luvulla todettiin raiskauksia käytetyn psykologisen sodankäynnin välineenä, ja kautta historian niitä on sodissa harrastettu. Maahanmuuttoviranomaiset ovat ilmeisesti kiinnittäneet aivan liian vähän huomiota maahanmuuttajien sotilaalliseen taustaan.

Perussyy raiskauksiin ovatkin suuret kulttuurierot Suomen ja pakolaisten lähtömaan välillä: monen maahantulijan omassa kulttuurissa tyttöjä vahditaan tiukasti, joten heidän kimppuunsa ei niin vain päästä. Naisia ja tyttöjä pidetään holhottavina ja vähäarvoisempina verrattuna poikiin ja miehiin, ja tämäkin on omiaan luomaan raiskauksille altista asennetta. Tulijoiden mielestä Suomessa naiset ja tytöt näyttävät olevan vapaata riistaa. Niinpä maahanmuuttajat tulkitsevat tyttöjen osoittaman mielenkiinnon ja ystävällisyyden helposti väärin. Tunnetusti "tilaisuus tekee varkaan".

Monille suomalaisille on muodostunut yksipuolisen julkisen keskustelun johdosta liian ruusuinen kuva kaikista maahanmuuttajista. Ehkä juuri siksi lapset ja nuoret eivät ymmärrä, miten toisenlaisesta kulttuurista tulijat ovat lähtöisin, eivätkä siten tajua, miten nämä voivat tulkita väärin heidän osoittamansa mielenkiinnon ja ystävällisyyden. Suomessa kunnioitetaan yleisesti yksilön itsemääräämisoikeutta, mutta kaikissa kulttuureissa tämä ei ole itsestään selvyys.

Huomattava osa maahan tulleista on nuoria ja perheettömiä miehiä, joilla ei ole täällä naiskontakteja. Niitä haetaan sitten helpoimmista kohteista eli alaikäisistä, joiden tekemisiä ei täällä juurikaan (vielä) valvota.

Puolueiden johtajilta kysyttiin parannuskeinoja ongelmaan. Vastaukset noudattivat odotetusti kunkin puolueen omaksumaa maahanmuuttopolitiikkaa. Maahanmuuttoa kannattavat  puolueet kiinnittävät huomionsa lähinnä viranomaistoimintaan, lakien tiukentamiseen, kotoutuksen yhteydessä annettavaan valistukseen sekä muuhun tekojen ennaltaehkäisyyn. Maahanmuuttoon kriittisesti suhtautuvat puolueet keskittyisivät erityisesti maahanmuuton rajoittamiseen ja rikoksiin syyllistyneiden karkottamiseen.

Syventymättä tarkemmin sinänsä hyvin tärkeään kysymykseen ongelman ratkaisukeinoista on todettava, että huomiota on kiinnitettävä koko maahanmuuttoprosessiin alusta loppuun saakka: maahanmuuton hallittavuudesta ja turvapaikan hakijoiden seulonnasta sekä oleskeluluvan saaneiden kotoutuksesta aina rangaistuksiin ja rikollisten palautuksiin saakka.  Asia on otettava riittävän vakavasti, eikä pinnallisilla "kyllä suomalaisetkin raiskaavat" -tyylisillä torjunnoilla ole enää uskottavuutta.

Myös maahanmuuttajien yhteisöillä on oma roolinsa ongelmien ehkäisyssä. Presidentti Niinistö oli aivan oikeassa tähdentäessään näiden vastuuta nuorempien jäsentensä ohjailussa. Onhan tunnettua, miten tiiviisti joissakin maahanmuuttajien piireissä yhteisö valvoo esimerkiksi tyttöjen pukeutumista.  

 

 

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

10Suosittele

10 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (54 kommenttia)

Käyttäjän ErkkiLatvala kuva
Erkki Latvala

Ei tämä Teuvo Hakkaraisen puhe enää tunnu yhtään oudolta

https://youtu.be/TWnSVpX_w90

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto

Eikö? Kyllä minusta puhuminen "vuohipaimenten ja kamelinkesyttäjien kotouttamisesta" on edelleen loukkaavaa.

Käyttäjän jounisnellman kuva
Jouni Snellman

"Kyllä suomalaisetkin raiskaavat" - varsinkin Thaimaassa ja Gambiassa.

https://www.rantapallo.fi/maassataimaantavalla/201...

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto

So what! Sekö vähentää nyt puheena olevien raiskaajien syyllisyyttä?

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen

Ei se vähennä kenenkään syyllisyyttä mutta panee outoon valoon suomalaisten ja maahanmuuttajien kulttuurieroista puhumisen asian selittäjänä.

Käyttäjän JaakkoJuhaniOjaniemi kuva
Jaakko Ojaniemi Vastaus kommenttiin #13

Sellainen kokemus kulttuurieroista, jonka tiedän yli 11 vuotta muslimimaissa asuneena, itselläni on, että arabiyhteisö syyllistää raiskauksen uhrit ja tekijöitä pidetään sankareina. Esimerkiksi kaikki tuntemani eurooppalaiset raiskatut naiset karkotettiin maasta 2-3 päivän sisällä ja tekijöille ei annettu mitään rangaistuksia.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto Vastaus kommenttiin #13

#13
Outoon valoon? Ojaniemen omasta kokemuksesta syntyneet tiedot vahvistavat sen, että arabimaista tulevilla on suomalaisesta kulttuurista poikkeava näkemys naisista ja raiskauksista - sekä kiitollisuudesta.

Maahanmuuuttajat ovat oma ongelmaryhmänsä, ja jos halutaan ongelmiin ratkaisuja, on keskityttävä tähän ryhmään. Puheet siitä, että suomlaisetkin ratiskaavat, heittää savuverhoa tämän erityisryhmän tekojen ylle - ja se on tietysti tarkoituskin.

Käyttäjän jounisnellman kuva
Jouni Snellman

"So what!" - tuo taisi tulla väärään paikkaan (?)

Käyttäjän JukkaSalakari kuva
Jukka Salakari Vastaus kommenttiin #25

Eiköhän Pihlanto tarkoita että suomalaisten miesten tekemä raiskaus on sellaista "parempaa raiskauskulttuuria".

Käyttäjän dottore48 kuva
Kari Ellimäki Vastaus kommenttiin #27

#27
Whataboutismia pahimmillaan.

Islamiin on sisäänrakennettu naisten alistaminen ja halventaminen:
- säkkiä muistuttava pukeutumispakko
- nainen voi liikkua ulkona vain aviomiehen tai sukulaismiehen saattamana
-raiskauksen todistaminen vaatii 4 (!) miestodistajaa
-perintöoikeus 1/2 miehen vastaavasta
-lapsi ja pakkoavioliitot
.valitettavan monissa muslimimaissa myös sukuelinten silvonta

"Pieniä" kulttuurieroja Oulun tapausten taustalla?

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto Vastaus kommenttiin #28

Ei taida viestisi mennä perille?

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto Vastaus kommenttiin #27
Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto Vastaus kommenttiin #25

Ei tullut. Tässä ei ollut tarkoitus keskustella koko Suomen eikä koko maailman raiskauksista. Aihe oli rajattu.

Käyttäjän SakariRajamaki kuva
Sakari Rajamäki

Ilkka Kiven Facebook seinällä, joku keskustelija teki samanlaisen rinnastuksen, kuin Jouni Snelman.

Ilkka Kivi vastasi kommenttiin tosi järkeväsi. Kerrankin kuulee Ilkan suusta jotain järkeä, niin siks pitää oikein lainata komentti tähän kokonaisuudessaan:)

"Asia ei ole ihan noin mustavalkoinen. Luin erään kirjan Thaimaan seksityöläisistä eikä tilanne ole siellä aina ollenkaan noin mustavalkoisen synkkä: moni tekee seksityötä lisätienestinä, kun opettajan palkka on pieni. Ja monille se on myös pelastus maaseudun läpeensä kuluttavista peltotöistä.

Enkä sinänsä muutenkaan kauheasti perusta seksistä maksamisesta syyllistämisestä niin kauan, kun uhri ei ole ihmiskaupan uhri tai alaikäinen. Aikuiset sopikoot keskenään, ketä haluavat panna ja mihin hintaan"

Toki länsimaalaiset sikailevatkin Thaimaassa. Tämä ja muslimien sikailu länsimaisia naisia kohtaan osoittaa, ettei monikulttuuri toimi, koska vieraan kulttuurin edustajaa ei kunnioiteta samanlailla, kuin oman kulttuurin edustajaa.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto

Onhan Thaimaan seksituristien "sikailu" erilaista kuin nyt puheena olevat raiskaukset. Thaimaassa on tosiaan kysymys prostituutiosta, ei raiskaamisesta. Tosin lapsiprostituutio on iljettävää ja tuomittavaa sekin. Pointtini on kuitenkin se, että kun käsitellään jotakin tiettyä tapausvyyhteä (Oulun raiskaukset), muualla maailmassa sattuneet tapaukset eivät juurikaan valaise käsiteltävää tapausta.

Käyttäjän MattiESimonaho kuva
Matti Simonaho

Arvoisa professori emeritus Pekka Pihlanto,
kai jokin merkitys on myös sillä, että joissakin "kulttuureissa" mies ei ole koskaan nähnyt naisesta muuta kuin silmät kaavun alta. Kun hän tulee sellaisen kulttuurin piiriin jossa naiset saavat pukeutua vapaasti paljastaen muutakin kuin silmät ("ovat alastomia") - se yhdistettynä k o "kulttuuriin" kuuluviin muihin uskomuksiin, mitä suuremmalla todennäköisyydellä se herättää hänessä tietynlaisia, erittäin vahvoja tunteita ja niiden mukaisia tekoja.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto

Epäilemättä tämä kulttuurinen piirre vakuttaa siihen, että tällaisesta kulttuurista tuleva mies menettää malttinsa nähdessään paljasta pintaa.

Vajaat kymmenen vuotta sitten keskusteltiin julkisuudessa siitä, altistaako minihameen käyttö raiskatuksi tulemiselle. Poliisi sanoi, että ei - mutta humalatila kyllä lisää riskiä.

Käyttäjän MattiESimonaho kuva
Matti Simonaho

Taharrus ginsae -ilmiönä kaikessa yksinkertaisuudessaan - ja karmeudessaan - kai on hyvä esimerkki joukkopsykoosin syntymekanismeista.

https://www.youtube.com/watch?v=bO12X1nhzzk&featur...

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto Vastaus kommenttiin #17

Esitetäänpä selitys ko. termille:

"Uudenvuodenyön tapahtumien jälkipyykki jatkuu Saksassa edelleen. Poliisi on kertonut saaneensa sunnuntaihin mennessä jo yli 500 ilmoitusta Kölnin keskusrautatieasemalla tapahtuneista seksuaalisista ahdisteluista ja ryöstöistä. Lisäksi vastaavanlaisia tekoja on raportoitu muilta Saksan paikkakunnilta.
– Poliisin tietoon tulleet tekijät ovat olleet tähän mennessä enimmäkseen pohjoisafrikkalaisia nuoria miehiä, kertoi Saksan rikospoliisin BKA:n edustaja Die Welt -lehden mukaan.
- Saksan mediassa nousi sunnuntaina esille termi ”taharrush gamae”, jonka kerrotaan olevan arabimaissa jo kauan tunnettu käsite". (IS 11.1.2016).

Käyttäjän JaakkoJuhaniOjaniemi kuva
Jaakko Ojaniemi

Onpa paksua paskaa Simonaholta puolustella raiskauksia sillä, että raiskaaja ei ole mahdollisesti aikaisemmin nähnyt hunnuttamatonta naista.

Tekijöiden mekanismi on ollut suunnitelmallista. Netissä etsitään nuoria tyttölapsia ja sovitaan tapaamisesta ja sitten houkutellaan tulemaan mukaan, juotetaan humalaan ja raiskataan jopa porukalla.

Sekin on tavoitteena, että etsitään mahdollisimman nuoria tyttöjä, jotta olisivat mahdollisesti vielä neitsyitä. "Not before open" kuten arabi sanoo. Sehän on kohta kuin paratiisissa.

Käyttäjän MattiESimonaho kuva
Matti Simonaho

"Onpa paksua paskaa Simonaholta puolustella raiskauksia sillä, että raiskaaja ei ole mahdollisesti aikaisemmin nähnyt hunnuttamatonta naista."

En ole sellaista missään esittänyt. Kysymys on reaali- ja käsitteellistieteelliseen moderniin psykologiaan perustuvasta reaali- ja käsitteellistieteellisestä johdonmukaisesta arviosta eikä minkään puolustamisesta.

"Tekijöiden mekanismi on ollut suunnitelmallista. Netissä etsitään nuoria tyttölapsia ja sovitaan tapaamisesta ja sitten houkutellaan tulemaan mukaan, juotetaan humalaan ja raiskataan jopa porukalla."

"Tekijöiden mekanismi" on ollut olemassa kauan ennen netin olemassaoloa.

"Sekin on tavoitteena, että etsitään mahdollisimman nuoria tyttöjä, jotta olisivat mahdollisesti vielä neitsyitä. "Not before open" kuten arabi sanoo. Sehän on kohta kuin paratiisissa."

Myös Katolisessa kirkossa "tekijöiden mekanismi" on ollut sama vähintään 100 vuotta. Noin 1/4 uhreista arvellaan ottaneen henkensä fyysisen ja/tai psyykkisen väkivallan/terrorin johdosta.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto Vastaus kommenttiin #26

"Myös Katolisessa kirkossa "tekijöiden mekanismi" on ollut sama vähintään 100 vuotta. Noin 1/4 uhreista arvellaan ottaneen henkensä fyysisen ja/tai psyykkisen väkivallan/terrorin johdosta."

Se, mitä rötöksiä katolisessa kirkossa on tehy, ei mitenkään liity nyt käsiteltäviin tekoihin ja niiden arviointiin. Motiiivina on tietenkin savuverhon levittäminen tyyliin: "sitä tekevät kaikki". Jokainen saa vastata omista teoistaan.

Käyttäjän MattiESimonaho kuva
Matti Simonaho Vastaus kommenttiin #38

"Se, mitä rötöksiä katolisessa kirkossa on tehy, ei mitenkään liity nyt käsiteltäviin tekoihin ja niiden arviointiin."

Teot - lasten hyväksi käyttäminen seksuaalisesti - on sama molemmissa uskonnoissa.

"Motiiivina on tietenkin savuverhon levittäminen tyyliin: "sitä tekevät kaikki"."

Ei ole. Jos olisi, olisin niin kirjoittanut. Kyseessä on toteamus.

"Jokainen saa vastata omista teoistaan."

Toistaiseksi Suomessa lasten seksuaalisesti hyväksi käyttäminen ei ole järjestäytynyttä - aniakaan viranomaisten taholta sellaista ei ole esitetty. "Kaikki" pakolaiset/maahanmuuttajat eivät käytä lapsia seksuaalisesti hyväksi.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto Vastaus kommenttiin #47

Teot ovat samoja, mutta mitä sitten?

Kuka on väittänyt, että ne olivat Suomessa järjestäytyneitä? Joku vain esitti, että sellaista on esiintynyt esimerkiksi Saksassa.

Käyttäjän MattiESimonaho kuva
Matti Simonaho Vastaus kommenttiin #49

"Teot ovat samoja, mutta mitä sitten?"

Siltä osin sama uskonto.

"Kuka on väittänyt, että ne olivat Suomessa järjestäytyneitä?"

Ei kukaan. Kirjoitin jo viestissä #47 "viranomaisten taholta sellaista ei ole esitetty" - ja se pätee.

Käyttäjän ErkkiLatvala kuva
Erkki Latvala

No etkö sinä Pihlanto kirjoittanut kulttuurieroista. Siinä niitä nyt tuli Teivon suusta

Käyttäjän ErkkiLatvala kuva
Erkki Latvala

Vielä jos ilman kiihkoa ajatellaan Hakkaraisen puhetta, niin ei vuohi paimenen ammatissa olekaan mitään halveksittavaa niitä töitä ei vaan täällä ole

Toinen asia josta Hakkarainen mainitsi,ne ovat ihmisiä niin kuin muutkin ja etsivät kumppania,vai pitäisikö heille hommata pumpattavia Barbaroita. Aika ajankohtainen asia juuri nyt

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto

"pitäisikö heille hommata pumpattavia Barbaroita."

Onko kukaan ehdottanut valtion tukemia bordelleja?

Käyttäjän ErkkiLatvala kuva
Erkki Latvala

No aina voi heittää ajatuksen,nyt Barbaroista. Turhempiakin heittoja eduskunnassa kuulee

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto

Siitäpä keskustelusta mellakka nousisi... Ehkä joku kansnaedustaja keksii ottaa sen esille. Vaalien edellä kaikki huomio voi olla eduksi.

Käyttäjän PekkaNrnen kuva
Pekka Näränen

Valtaosa meistä suomalaista näkee luullakseni asian Pekka Pihlannon lailla. Ongelma on olemassa, eikä sitä pidä hyssytellä. Mutta siitä voidaan keskustella asiallisesti ilman rasistista retoriikkaa. Päättäjät tulevat lähivuosina tekemään asialle jotain ja monet ratkaisumallit tulevat olemaan esillä.

Oulun ja nyt Helsingin tapahtumat ovat kirvoittaneet monia primitiivireaktioita täällä Puheenvuorossakin. Pekka Pihlanto on onneksi pohtinut asiallisesti hankalaa ja monisyistä ongelmaa. Kiitos siitä.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto
Käyttäjän raimoylinen kuva
Raimo Ylinen

Kulttuurierot ulottuvat muuallekin kuin vain miesten ja naisten suhteisiin. Maahan saapuneiden turvapaikanhakijoiden turvan tarvetta tulkitessa olisi pitänyt ottaa huomioon, että he saapuivat Etu-Aasiasta ja Pohjois-Afrikasta, joissa tärkein elinkeino on huijaaminen ("kaupankäynti"). Muistan nähneeni joskus nuoruudessani Etu-Aasiasta lähtöisin olevan listan paikallisista kansoista (yli 80), jossa ne oli pantu järjestykseen sen mukaan, miten kansa pystyy huijaamaan toista. En valitettavasti ole löytänyt sitä uudestaan. Jos Suomi otettaisiin mukaan, niin olisi se varmasti tässä listassa kaikkein alimpana.

Mitä raiskauksiin tulee, niin joissakin kulttuureissa ne kuuluvat suorastaan nuorten miesten aikuistumisriittiin.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto

Todellakin, suomalais-pohjoismainen rehellisyyskäsitys on monissa maissa tuntematon. Tiettävästi vääräuskoisten pettäminen ei ole paheksuttavaa.

Käyttäjän jussiosmola kuva
Matti Jussi Korhonen

P.Pihlannolta asiallisia näkökulmia kuumaan ja laajaan ongelmaa.

Suomen poliittisessa ilmapiirissä tapahtui 2015 ihmeellinen "vinksahdus" realismista unelmahöttöön. Jostain syystä maastamme -jopa päättäjiltämme- katosi pragmaattinen ja terve "kotimaa ja kansalaisemme ensin" ajattelu, tilanteessa jolloin maahamme "marssi" yli 30 000 nuorta miestä aivan erilaisesta kulttuurista. Vallalle pääsi ajattelu, että he jotka ajattelevat pääasiassa 32 000 nuoren miehen joukossa olevan muitakin kuin "pyhäkoulupoikia", ovat sivistymättömiä moukkia. Unohtui; kun ihmismassat (massa lienee sopivahko termi ainakin Euroopan mittakaavassa) ovat liikkeellä, joukossa on aina -kulttuurista tai maasta riippumatta - myös "ei niin hyviä ihmisiä".

Pakolaistilannetta voisi verrat talouspuolella Kiinaan. Jos sinisilmäisesti ajattelemme, että Kiinan taloudellinen invaasio on vain ja pelkästään hyvää ja pyyteetöntä, voi olla että lasku lankeaa joskus tulevaisuudessa - kun tilanteen korjaaminen on vaikeaa. Näin näyttää käyvän maahanmuuton suhteen: sinisilmäisyydestä lankeaa lasku ja on jo langennut.

On aiheellista -kuten blogisti tekee- muistaa, että kulttuurien sulautuminen - etenkin kun siihen liittyy uskonnollisperäinen, vaikeasti uudeksi vaihtuva arvopohja - ei käy käden käänteessä. Mutta juuri tämän näkökulma varovainenkin esittäminen on leimattu rasismiksi.

Kuten blogisti mainitsi, raiskaukseen eri kulttuureissa ja etenkin sotatilanteissa liittyy fyysisen suorituksen lisäksi psykologisia ja kulttuurillisia tekijöitä kuten alistamista, vallankäyttöä, nöryyttäminen, häpäisemistä, oman ylemmyyden kohottamista jne.

Olisi ehkä syytä huomioida mahdollisuus, että laajemmat joukkoraiskausaallot voisivat olla johdettuja ja inspiroituja "ruohonjuuritason" terroristisia tekoja (ISIS ei ole vielä poissa kartalta ja moraalikysymykset ovat aina herkkiä). Eikös terrorismin tarkoitus ole juuri luoda sekasortoa ja hajaannusta vallitsevaan yhteiskuntajärjestelmään.

Kun ministerit kokoontuvat raiskausten takia hätäistuntoon, sitä voisi kai kutsua jo jonkin asteiseksi yhteiskuntarauhan rikkoutumiseksi. Somepalstoista puhumattakaan.

Google: Savonmaa, Eero Timgren (lääkärin käytännönläheistä faktaa asiaan )

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto

Esität realistisen näkemyksen siitä, mitä maassamme tapahtui vuonna 2015.

Mikään ei tosiaan sulje pois oletusta (siis oletusta), että jotkut raiskausaallot olisivat ylhäältä johdettuja tapahtumia. Isis käy sotaa länsimaita vastaan, ja kuten sanottu, raiskaukset on eräs sen käyttämä psykologisen sodankäynnin muoto. (Pitääkö lisätä varaus, että kaikki maahan tulleet eivät voi olla Isisin palkkalistoilla? Sehän on itsestään selvyys.)

Käyttäjän mattivtvirtanen kuva
Matti Virtanen

Vaikka maahantulo tyssäisi tähän, ongelmat ovat vasta alussa.

Käyttäjän JaakkoJuhaniOjaniemi kuva
Jaakko Ojaniemi

"Kun nyt ilmeni, että teoista epäillyt eivät ole osoittaneet minkäänlaista kiitollisuutta turvaa tarjonneelle kansakunnalle, vaan ovat käyttäneet sen hyväntahtoisuutta karkeasti väärin."

Kun annat muslimikerjäläiselle lantin, ei hän kiitä sinua vaan Allahia. Hän voi sylkäistä perääsi ja samalla kiittää Allahia. Yksi esimerkki kulttuurieroista.

Pahinta on se, että suuri joukko journalisteja keskittää koko tarmonsa selityksiin puhumalla lillukan varsista eikä halua keskustella ollenkaan itse asian ytimestä:

"Suomi maksaa nyt kallista laskua sinisilmäisyydestään – turvapaikanhakijat ovat kansallinen turvallisuusuhka."

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/7473eca8-1c0...

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto

Ojaniemen antaman linkin otsikko:

"Näkökulma: Suomi maksaa nyt kallista laskua sinisilmäisyydestään – turvapaikanhakijat ovat kansallinen turvallisuusuhka."
(IL 14.1.2019)

Käyttäjän ilarikiema kuva
Ilari Kiema

Tässä vaiheessa kriisinhallintaa (Uudessa) Suomessa käydään poliittista kamppailua tapahtumien oikeasta kontekstualisoinnista – vaikka tietopohja ei muilla kuin poliiseilla ja Presidentillä riitä, ja vaikka Vihreiden kehystämiset suomalaisten harjoittamaan nettisaalistukseen tai seksuaaliseen häirintää yleensä voivat olla taas oman edun vastaisia.

Kysymys: Millä kriteereillä ja missä määrin nämä Pihlannon joukkoraiskauksiksi nimittämät tapahtumat ovat sama asia tai eri asia kuin

a) suomalaisten aiemmin harjoittama nettisaalistus tai naisiin kohdistuva seksuaalinen häirintä;
b) Lähi-idästä ja Pohjois-Afrikasta lähtöisin olevien miesten Kölnissä ja muualla uudenvuoden yönä 2015/16 harjoittama naisten joukkoahdistelu?

b)-kohta on väärä ajatellen tekopaikkaa, tekotapaa ja välineitä sekä kohderyhmän ikää. Poliittisen historian kannalta se on kuitenkin oikea, koska kyse on samasta Syyrian sodan ja Merkelin ratkaisujen seurausten jatkumosta. Epäiltyjen omalta kannalta se voi olla oikea kehystys, jos he identifioituvat, kokevat sosiaalista ryhmäidentiteettiä taherrus gamean osanottajien kanssa, ovat heidän kanssaan verkostoituneita ja kenties itse osallistuneet mainittuihin tapahtumiin, jos se on aikataulun puolesta mahdollista. (Ainakaan epäillyt eivät identifioidu suomalaisiin yksittäisiin nettisaalistajiin, joten tämä kehystys on tässä suhteessa varmuudella väärä). b)-kohta voi olla oikea tekijöiden motiivien ymmärtämisen kannalta, joista on tällöin luettavissa muuta, ja myös kriittisten muslimien kirjoittamaa analyysia.

Esimerkiksi saksalais-syyrialainen politiikan tutkija Bassam Tibi, joka muutti Syyriasta Saksaan 1962, julkaisi Alice Schwarzerin toimittamassa teoksessa Der Schock – Die Silvesternacht von Köln (2016) artikkelin ”Syrien und Deutschland” (minulla on artikkelin käännös- ja käännöksen julkaisuoikeudet, mutta Huusko ei reagoinut julkaisuesitykseen).

Prof. Tibin artikkelista (minun suomennos):

”Syyrialaisena joudun vastaamaan kysymykseen: Onko olemassa yhteyttä Kölnin uudenvuodenyön tapahtumien ja Syyrian välillä? Vastaus kuuluu: Kyllä, tällainen yhteys on olemassa, ja yhteisiin nimittäjiin kuuluu väkivalta naisia kohtaan. Monet saksalaisista keskustelukumppaneistani eivät näytä ymmärtävän sitä naisiin kohdistuvaa väkivaltaa, joka kumpuaa orientaalis-patriarkaalisen
kulttuurin perinteestä. Orientissa naista ei pidetä subjektina vaan miehen kunnian välikappaleena. Naisen häpäisemistä ei pidetä ainoastaan naiseen itseensä kohdistuvana seksuaalisena ahdisteluna ja rikoksena vaan pikemminkin nöyryyttämistoimena sitä miestä kohtaan, jolle nainen kuuluu. [--]

Sodasta riippumatta arabialais-orientaalisen kulttuurin naiskuva on patriarkaalinen ja paljossa ihmistä halveksuva. Tätä naiskuvaa ei saa Euroopassa oikeuttaa tai edes sietää muita kulttuureja kohtaan tunnetun kunnioituksen verukkeella. Arabimiehelle seksuaalisessa väkivallassa ei ole kyse ainoastaan eurooppalaisen naisen ”seksuaalisesta viehätysvoimasta” vaan myös eurooppalaisesta miehestä, jonka kunnian orientaalinen toimija haluaa tahrata. Näin tapahtui myös Kölnissä. Köln oli vain pelkkä alku. Kun Saksa ottaa vastaan yli miljoona ihmistä islamin maailmasta eikä täytä heidän odotuksiaan, täytyy varautua seurauksiin. Mainosten perusteella nämä nuoret miehet luulevat tietävänsä, että kaikilla eurooppalaisilla on luksusasunto, auto ja ”kaunis blondi”. Luulevat, että myös he saavat tämän ja pääsevät osaksi hyvinvoinnista. Kun nämä miehet sen sijaan joutuvatkin hätämajoitukseen kouluihin ja urheiluhalleihin, he tuntevat itsensä petetyiksi ja syrjityiksi. Tästä kehittyy kostonhalu eurooppalaisia miehiä kohtaan. Pettyneet ja raivoavat arabimiehet suuntaavat nyt kostonsa Kölnissä ja Hampurissa saksalaisiin miehiin, joita heidän naisensa ja vaimonsa edustavat.

Minä olen syyrialainen, minä edustan valistunutta islamia ja takaan kunnioittavani naisia, ja minä sanon: Kölnin ja Hampurin tapahtumissa oli kyseessä kulttuurisesti ankkuroitunut kostotoimi, joka
kytkeytyy laajempaan kontekstiin.”

(Tibi, Bassam (2016): ”Syrien und Deutschland”, käännös Ilari Kiema)

Käyttäjän dottore48 kuva
Kari Ellimäki

Valitettavasti ei suomen kielelle ole myöskään käännetty Hamed Abdel-Samadin analyyttisiä islamkriittisiä teoksia,jotka Saksassa ovat olleet bestsellereitä. Hänhän on Imaamin poika, joka elää poliisivartioinnissa Saksassa, koska hänelle
on asetettu fatwa.

Eli näin käy ihmisille, jotka yrittävät niin tarpeellista islamin reformaatiota.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto

#23
Tässä pitkässä kommentissa on mahdollisia lisäselityksiä Oulussa tapahtuneille teoille.

Käyttäjän ajjmikkola kuva
Jouko Mikkola

Puhutaan vaan ihan reilusti islaminuskoisista eli muslimeista, he tulevat tosiaan täysin erilaisen kulttuurin ja uskonnon piiristä, yhteiskunnista joissa naisten asema on surkea ja joissa naisten täytyy peittää itsensä hunnuilla ja kaavuilla. Etteivät siis vaan herättäisi himoa miehissä.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto

Tämä on käynyt valitettavan ilmeiseksi tämän blogin kommenteista.

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski

Raiskaus on sinansä aina vallankäytön, voiman, kulttuurin, manipuloinnin ja väkivallan oheistuote.

Afrikassa suuret voittajasoturit tapaavat raiskata voitontunnossaan kaikkien nuorten naisen lisäksi myös alle vuoden vanhoja vauvalapsia.

Onhan se nyt hyvänen aika selvää, etteivät nämä maahan päässeet lastenraiskaajat kunnioita sen kummemmin uhriaan, kuin eivät myös suomalaisuutta tai auttajaansa sen pätkän vertaa, vaan raiskauksen motiivit piilevät vihansekaisissa tunteissa raiskatun edustamaa maailmaa ja elämää kohtaan.

On todella naivia ajatella, että nämä tapaukset olisivat vain ja pelkästään nuorten miesten seksuaalisen hormonaalisen himon seurausta.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto

Siltä näyttää. Kuuluu ainakin kyseiseen kulttuuriin - toisin kuin meikäläiseen.

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski

Kyse on pitkälti jonkin sortin tahallisesta häpäisystä ja häpeän tuottamisesta, jossa nämä veijarit ovat onnistuneet yli odotusten myös Suomessa. Todennäköisesti viestivät toisilleen ja julkisuudessa omin voitonmerkein, kuten Turun puukottajakin.

Käyttäjän MattiESimonaho kuva
Matti Simonaho

Ihmisen tai ihmisten omantunnon, itsetunnon, fyysisen ja/tai psyykkisen vakauden/terveyden/vakaumuksen, ihmisoikeuksien ja oikeuksien yleensä loukkaaminen ei ole kulttuuria.

Käyttäjän andreas kuva
Andreas Pyy

"Kulttuurierot" on aika ympäripyöreä selitys niiden puheena olevien rikosten taustalla vaikuttaville ilmiöille. Tarkalleen ottaen tuo ei sinänsä selitä vielä mitään sillä todelliset ongelmat ovat paljon monimutkaisempia.

Suomen lestadiolaisen liikkeen piirissä on todettu satoja lastenraiskauksien ja seksuaalisen häirinnän tapauksia, ja tämän asian esille ottaminen auttaa ymmärtämään missä ongelman kärki todellisuudessa on:
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2012/05/25/lestadiol...

Todellinen ongelma on siis uskonnolliset - tai uskonnollislaatuiset - yhteisöt ja se kuinka niissä vallitseva sosiaalinen paine kehottaa järkyttäviin rikoksiin ja samalla peittää rikosten jälkiä. Henkisesti taantuneissa yhteisössä sellainen asia, mitä muualla pidettäisiin järkyttävänä, saattaa saada yleisen hyväksynnän. Kyse on siis sosiologian piiriin kuuluvista joukkoilmiöistä. Jos esim. lapsen raiskaamisen saa anteeksi sillä että rukoilee jumalaa niin ei se ole ihmekään että näitä rikoksia tehdään suurin piirtein liukuhihnalta.

Nämä laajat raiskausrikostapaukset (kuten mm. Rotherhamin tapaus ja roomalaiskatolisen kirkon pedofiiliskandaali) ovat tapahtuneet poikkeuksetta henkisesti taantuneiden yhteisöjen piirissä, joten tältä pohjalta poliitikkojenkin pitää lähteä selvittämään ongelmaa jos todella haluavat saada jotain aikaan.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto

Raiskauksia edesauttava kultuuri kaikkine ilmenemismuotoineen on varsin hyvä taustaselitys raiskauksille. Uskonto on eräs kultuuria muovaava tekijä. Esimerkiksi katolisessa kirkossa selibaattti on melko todennäköinen selittäjä siellä esiintyvälle pappien pedofilialle.

Kaikissa tapauksissa on lisäksi aivan yksilökohtaisia syitä tapahtuneelle.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto

Kulttuurieroista puhuvat kaksi irakilaistaustaista naista, joita IltaSanomat haastatteli:

"Irakilaistaustaisilta naisilta suoraa puhetta kulttuurieroista – ”Sinisilmäinen ei saa olla”." (IS 15.1.2019)

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005965769.html

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset