Lokari

Kaatuuko hallituksen sote-uudistus kalkkiviivoille?

Hallitus on ajanut sote-uudistusta maaliin kuin käärmettä pyssyyn, mutta näyttää yrittävän nielaista liian suuren palan. Pääministeri Sipilä on joutunut huomaamaan, että poliitikkoja ei hyppyytetä ruotuun niin kuin henkilökuntaa omassa firmassa.

Iltalehden toimittaja Juha Ristamäki on kirjoittanut analyysin tilanteesta: hallituksen jättihanke on kaatumassa, sen aikataulu pettää ja läpimenon mahdollisuudet ovat pienet (IL 12.9.). Hänen perustelunsa ovat vakuuttavat.

Yhä harvemmaksi on käynyt porukka, joka enää uskoo uudistuksen läpimenoon ainakaan aikataulussa – paitsi keskustan maksetut taputtajat. Samalla hupenevat keskustan toiveet vaalivaltista, "historiallisesta maakuntauudistuksesta" eurovaalien yhteydessä keväällä.

Kuten asiantuntijat ovat toistuvasti tähdentäneet, uudistus on vielä aivan levällään ja muutoksia tehdään koko ajan niin, että sitä valmistelevien sosiaali- ja terveysvaliokunnan sekä perustuslakivaliokunnan jäsenten on vaikea pysyä mukana.

Hallituksen tyylin mukaisesti asiantuntijoita ei haluta kuulla – ellei kyseessä ole hallitukselle myötämielisistä asiantuntijoista. Hallitus ei halua kuulla seitsemää keskeistä asiantuntijaprofessoria – näistä viimeksi viisi oli valinnanvapausmallia vastaan, vain kaksi puolesta. Kelvoton joukko siis.

Viimeisin julkiseksi muodostunut kahakka sote-valiokunnassa oli Ristamäen mukaan elokuun loppupuolella, kun valiokunta päätti hallituspuolueiden äänin, ettei se enää kuule asiantuntijoita soten valinnanvapautta ja maakuntauudistusta koskevissa lakiesityksissä. Opposition kansanedustajat olisivat halunneet vielä kuulla asiantuntijoita, koska hallitus on muuttanut esitystensä pykäliä kuin liukuhihnalta.

Toimittaja luettelee joitakin yksittäisiä hallituksen sote-mallissa edelleen olevia ongelmia. Muun muassa EU:n uutta tietosuoja-asetusta koskeva kansallinen ohjauslaki puuttuu. Lisäksi hallitus ei ole halunnut – uskaltanut  –  kysyä EU-komission kantaa valinnanvapausmallin mahdollisista kilpailua vääristävistä piirteistä. Tällainen pommi siis jätettäisiin vastuuttomasti hoidettavaksi sitten kun sote on turvallisesti "maalissa". Mitä Tuntemattoman Hietanen sanoikaan kiireen seurauksista…

Pitkään on jo ollut tiedossa hallituksen edelleen vaalima myytti soten aiheuttamista kolmen miljardin euron menojen kasvun leikkauksista. Asiantuntijoiden mukaan nämä uhkaisivat palvelujen järjestämistä. Pikemminkin sotesta aiheutuisi vastaavan suuruinen menojen lisäys, jos potilaatkin aiotaan maakunta- ja muun hallinnon sivussa jotenkin hoitaa niin kuin ennenkin.  

Tunnetusti "valinnanvapaus" tarkoitta selkokielellä sitä, että yksityiset sosiaali- ja terveysalan yritykset pääsevät voiton tahkoamiseen aivan toisessa mittakaavassa kuin nykyisin. Arvioidaan, että noin kolmannes perusterveydenhoidosta siirtyy yksityisten terveysyhtiöiden tuottamaksi.

Muitakin ongelmia riittää. Tietojärjestelmien uudistus on vielä alkutekijöissään. Ellei se toimi uudistuksen astuessa voimaan, seurauksena on arvattavasti kaaos. Potilaat tietenkin kärsivät – nämä poliittisten bisnes- ja maakuntatavoitteiden jalkoihin jääneet huutolaiset.

Tällaista siis teettää hallituksen ja pääministeri Sipilän kunnianhimo. Sipilä valitsi hallituksen sote-pyrkimyksille onnettoman vertauskuvan urheilumaailmasta: "sote viedään maaliin". Kun juoksukilpailu on käynnissä, ei ole enää sijaa maalin mielekkyyden pohdinnalle ja lähtöruutuun palaamiselle, vaan silloin painetaan katkeraan loppuun asti niska limassa ja laput silmillä. Hallitus näyttääkin juoksukilvassaan kaatuvan kalkkiviivoille piikkarit jaloissaan.

Syy on tietenkin ensisijaisesti opposition, ettei sotesta tulisi kiviriippaa, joka upottaa keskustan vaalityön. Selittäjiä ei häiritse se tosiasia, että hallituksella itsellään on enemmistö tärkeissä valiokunnissa. Toinen syntipukki ovat luonnollisesti asiantuntijat, kaiken maailman dosentit ja professorit. Niin se hallituksen liturgia menee.

https://www.iltalehti.fi/politiikka/201809122201186563_pi.shtml

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

12Suosittele

12 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (55 kommenttia)

Käyttäjän EeroPyykkl kuva
Eero Pyykkölä

Sipilän bunkkerissa hikoillaan nyt tosissaan. Kahden rintaman sota kansaa ja ay-liikettä vastaan ei näytä tuottavan toivottua tulosta. Johtajakin on poissa pelistä sairauden murtamana.

Jos jotain voisi toivoa, se olisi nopea hallituksen kaatuminen, toimitushallitus ja vaalit ajallaan. Sitten taas soten ja eriarvoistavan työmarkkinapolitiikan kimppuun uusin voimin.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto

Paniikkitunnelmissa siellä bunkkerissa varmaankin ollaan. Hallitus kuitenkin valitettavasti sinnittelee todennököisesti katkeraan loppuun asti.

Käyttäjän beige03 kuva
Risto Laine

Itse tekisin niin, että heittäisin pallon seuraavalle hallitukselle. Otamma silloin taas cokikset ja popcornit esille ;)

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto

Mutta se Sipilän itteminä eli kunnianhimo...

Käyttäjän juholaatu kuva
Juho Laatu

Ehkäpä seuraavaa hallitusta seuraavalle hallitukselle, niin hanke voisi lähteä liikkeelle hieman rauhallisemmissa tunnelmissa, ja kaikki turhat hyvin toimivan järjestelmän mullistamiset unohtaen.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto

Voisi ollla viisasta. Varsinkin kun kaikista puheista huolimatta nykyjärjestelmä toimii kansainvälisesti verraten keskimääräistä paremmin. Sitä ei kannata pilata kunnianhimolla, josta puuttuu oivallus ja osaaminen.

Käyttäjän juholaatu kuva
Juho Laatu Vastaus kommenttiin #30

Suomen järjestelmän voi hyvin väittää olevan (pienine vikoineenkin) maailman paras. Puheet siitä, että juuri nyt olisi pakko korjata pikasesti joitain suuria järjestelmän ongelmia, ovat täyttä ilmaa.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto Vastaus kommenttiin #35

Tätä mieltä minäkin olen - asiantuntijoiden näkemyksistä luettuani.

Käyttäjän marttivartti3 kuva
Martti Nurmi

Mitä merkittävää SDP lupaa kepulle punamultaa silmällä pitäen? Vaalit on kohta ja tän hallituksen jatko on yks' lysti. Kepulla menee huonommin, kuin kokkareilla, joten kuka sopii ennen vaaleja? Tämä sote saisi väistyä vähän muunnellun, sdp-vaikutteisen, tieltä.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto

Riittäneekö vähän muunneltu? Kaikesta päätellen sote on kuin se alokkaan asento, joka oli niin huono, että se piti tehdä aivan uudestaan.

Käyttäjän ahkalevisalonen kuva
Kalevi Salonen

Tulevat vaalit ovat todellakin mukana pelissä. Tämäkin ilmiselvästi sitoo käsiä. Varsinkin SDP näyttäisi olevan niin pehmeä, että se pedannee jo seuraavaa hallitusta. Siksi sote-uudistus pitää kaataa silkkihansikkain.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto

Vaalipeliä tässä tosiaan jo tietenkin käydään täyttä päätä.

Käyttäjän ahkalevisalonen kuva
Kalevi Salonen

Tämän päivän uutinen vahvisti käsitykseni, että Rinne ei sotea juurikaan ymmärrä vaan on pelannut vain poliittista peliä (https://www.is.fi/politiikka/art-2000005828750.html). Eli hän on terveydenhuollon kannalta samassa mutasarjassa kuin Kepu ja Kokoomus. Ei näytä hyvältä.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto Vastaus kommenttiin #53

Mikä poliitttinen mielenhäiriö Rinteelle tuli, kun tällaisia ehdottelee? En ole siihen kaveriin tätä ennenkään luottanut.

Käyttäjän ahkalevisalonen kuva
Kalevi Salonen

Sellaisen ikävän piirteen hallituksen vuosikausien jyräys on saanut aikaan, että turhan moni näyttäisi tulleen ylipuhutuksi uskomaan, että hallituksen suunnitelma olisi korjattavissa toteuttamiskelpoiseksi. Sitähän se ei missään tapauksessa ole vaan rinnalle on vertailuksi valmisteltava malli, joka olisi käytännöllisesti katsoen hallituksen mallin vastakohta. Sitä kautta tulisi kyllä selväksi mihin suuntaan kannattaa edetä.

Vaihtoehtoisen mallin pitäisi olla ratkaisevasti yksinkertaisempi, jotta se olisi taloudellinen, ilman jatkuvia kiistoja toimeenpantavissa, sopeutumiskykyinen tulevaisuuden kehitykseen ja tietotekniikalle mahdollisimman suotuisa alusta. Lisäksi sen tietenkin pitää täyttää kaikki terveydenhuoltouudistukselle asetetut tavoitteet. Ainuttakaan edellä mainituista kriteereistä ei hallituksen nykyinen esitys täytä.

Vaikka yksinkertaisimman sote-mallin valmisteluun käytettäisiin yksi lisävuosi, sen toimeenpano onnistuisi siltikin selvästi nykyistä hallituksen malia nopeammin ja jo viidessä vuodessa hintaerokin olisi todennäköisesti yli 30 mrd €.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto

Tässä kommentissa on realismia.

Käyttäjän juholaatu kuva
Juho Laatu

Vaihtoehtoisen mallin pitäisi tosiaan olla ehdotettua yksinkertaisempi. Mitä sitten uudistukselta kaipaisimme?

Päätösvallan vieminen maakuntiin on turhaa ja haitallistakin. Monet pienet kunnat ovat järjestäneet asiansa hyvin. Keskittäminen vain veisi noilta pätevyytensä osoittaneilta kunnilta päätösvallan, ja pian mahdollisesti palvelutkin. Itsenäisen valintaoikeuden kadotessa katoavat myös kuntalaisten valitusoikeus ja vaikutusmahdollisudet.

Valinnanvapaus on haitallinen pienille kunnille. Jos potilaat hajaantuvat usealle palveluntarjoajalle, ei yhdelläkään niistä ole mahdollisuutta pitää terveyskeskusta ja päivystystä pikkupaikkakunnalla. Valinnanvapauteen voisi tarjota mahdollisuuden niille suurille kunnille, jotka katsovat sen tehostavan palveluiden tarjoamista. Voisi myös sallia kaikkien (myös pienten kuntien) potilaiden vierailut toisissa terveyskeskuksissa pientä maksua vastaan. Tämä toisi riittävästi vaihtoehtoja asiakkaille.

Tietotekniikkaan ei mitään mammuttihankkeita. Ne ovat jo syöneet mammuttimaisesti rahaa, ja tekevät niin jatkossakin, tulosten ollessa useimmiten heikkoja. Valtio perustakoon oman pienen softapajan, joka tuottaa kaikenlaista perussoftaa kaiken hallinnon tarpeisiin. Terveyskeskukset voivat ottaa softia ilmaiseksi käyttöönsä, kun ja jos ne kehittyvät riittävän toimiviksi. Siihen asti pärjätään nykyisillä.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto

Se tässä muun muassa ihmetyttää, että hallituksen sote-hanke ei suosi pieniä kuntia, eli keskusta on unohtanut osan peruskannattajakunnastaan. Kaupunkilainen yritysjohtajamalli jyrää nyt keskustan johdossa.

Käyttäjän juholaatu kuva
Juho Laatu Vastaus kommenttiin #32

Usein tuntuu siltä, että keskusta pitää maakuntien ääniä varmoina, ja tekee mitä tahansa saadakseen lisäsuosiota keskuskaupungeissa. Tämän hankkeen voi nähdä tästäkin näkökulmasta, peruskannattajien kiusaamisena, uusien saamiseksi.

Varmaankin keskusta laskee myös sen varaan, että saisi näin vahvemman otteen keskuskaupunkeihin, maalaisten äänten vaikuttaessa niissäkin enemmän. Tämä voi kuitenkin olla virhelaskelma, sillä voi olla, että virkamiesten ja luottamumiesten painopisteen siirtyessä keskuskaupunkeihin, myös poliittiset mielipiteen kääntyvät city-puolueiden suuntaan.

Sipilä on tosiaan yritysjohtaja, joka voi myös tästä syystä hahmottaa maailman keskusjohtoisena. Ja tähän päälle kaikkien organisaatioiden taipumus muuttua ajan kuluessa keskusjohtoisemmiksi (koska johto päivystää aina keskustassa, ja vetää resursseja lähelle itseään, ja johtaja tähtää itse vielä keskeisemmille jakkaroille).

Käyttäjän JouniHalonen kuva
Jouni Halonen Vastaus kommenttiin #34

Mielestäni on karmeaa, jos puolue ajattelee/toimii noin, siis mikä tahansa puolue, valtaa lisää mistään muusta välittämättä. Suomeen lisää suoraa puolueet ohittavaa demokratiaa.

Käyttäjän juholaatu kuva
Juho Laatu Vastaus kommenttiin #36

Pelkään pahoin, että politiikan valtapelissä maalaisjärki ja idealistiset haaveetkin jäävät turhan usein vallanhalun, joukossa tuuvustyvän tyhmyyden, muotivirtausten ja paikasta auringossa tappelemisen varjoon.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto Vastaus kommenttiin #39

#39
"Pelkään pahoin, että politiikan valtapelissä maalaisjärki ja idealistiset haaveetkin jäävät turhan usein vallanhalun, joukossa tuuvustyvän tyhmyyden, muotivirtausten ja paikasta auringossa tappelemisen varjoon."

Näin siinä yleensä käy. Lisäisin tähän joukkoon vielä ideologioiden ohjaavan ja järkeä sumentavan merkityksen. Olipa kyse vaikkapa sosialismista, vihreästä aatteesta tai kapitalismista, oppiaan kaavamaisesti soveltavat ajavat harhaan käytännön moninaisissa ja vaihtelevissa olosuhteissa, jotka edellyttävät itsenäistä harkintaa.

Käyttäjän juholaatu kuva
Juho Laatu Vastaus kommenttiin #43

Ideologiat ovat tosiaan vaarallisia. Aika moni tuhoisa kokeilu on saanut voimansa älymystön ja johtavien tahojen keskuuteen levinneestä yhden opin oikeellisuuteen nojaavasta ideologiasta.

Tästä päivästä voisin poimia sen ongelman, että äärikonservatiivit pitävät ääriliberaaleja vaarallisina vallan anastajina, ja ääriliberaalit pitävät äärikonservatiiveja vaarallisina vallan anastajina, ja lääkkeeksi esitetään usein omaa valtaa ja toisen puolen suun sulkemista.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto Vastaus kommenttiin #46

Näin se menee. Jokaisella puolueella, varsinkin ääripuolueilla, on ideologiansa, joka on heille luonnollinen - eivätkä he edes sitä itse huomaa. Kilpailijan ideologia on sitävastoin helposti huomattavissa ja arvosteltavissa.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto Vastaus kommenttiin #34

Tämä on Sipilältä strateginen virhe: unohtaa maaseudun pienet, mutta heille merkittävät äänestäjämäärät. Kaupungin äänestäjät ovat usein tuuliviirejä.

Sipilä ei vain osaa edelleenkään lukea politiikkaa. Se ei ole sama asia kuin yritysmaailma. Insinöörin maailmankuva ei ole omiaan avaamaan ymmärrystä ihmisten käyttäytymiseen.

Käyttäjän juholaatu kuva
Juho Laatu Vastaus kommenttiin #37

Keskustapuolue on aikanaan tullut maatalousväestöltä ja sittemmin maaseutuväestöltä, ja myös esimerkiksi konservatiivisilta uskonnollisilta ryhmiltä. Pyrkimys kaupunkipuolueeksi voi tosiaan lopulta romuttaa puolueen uskottavuuden, ja keskusta voi aikanaan romahtaa aiempaa pienempään, muuttuneeseen rooliin, Ruotsin keskustapuolueen tapaan.

Luulisi että nykyään, tai ainakin lähitulevaisuudessa tilausta voisi olla myös demokratiaa kansalle päin vetävälle puolueelle. Koko EU:han kipuilee jo keksusjohtoisuuden vs. paikallisuuden dilemman kanssa. Ehkä nämä tuulet leviävät myös maan sisäisiin demokratiakeskusteluihin. Siitä riippumatta mitä ajattelee EU:n kuvioista, pienten ihmisten ja heidän oman (paikallisen) päätösvaltansa puolustajalle luulisi aina olevan jonkinlaisa tilausta.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto Vastaus kommenttiin #40

Onhan näitä pienen ihmisen varassa ratsastavia ollut ja on varmasti tuleva jatkossakin. Jo Veikko Vennamo profiloitui tällä, ja perinteisesti vasemmisto. "Kyllä kansa tietää", saarnasi Vennamo.

Nykyisin kansalle lisää demokratiaa haluavia haukutaan helposti populisteiksi. Toki näitäkin on monensorttisia.

Käyttäjän juholaatu kuva
Juho Laatu Vastaus kommenttiin #44

Minua oikeastaan kiinnostaisi liike, joka korostaisi demokratian jakamista kansalle. Vähäväkisiäkin voisi puolustaa, mutta demokratisointi olisi periaatteessa tästä erillinen ajatus, ja tarkoitettu sekä köyhien että rikkaiden tarpeisiin.

Toisesta näkökulmasta katsoen, globalisointi toimii ehkä enemmän vahvimpien ja rikkaimpien eduksi (rikkaat pääsevät korkeisiin asemiin suuriin valtaa pitäviin keskuksiin), ja siksi demokratian lisääminenkin voisi olla hieman enemmän köyhien kuin rikkaiden kiinnostuksen kohde.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto Vastaus kommenttiin #45

Tämä on sinänsä hyvä ajatus ja tavoite.

Demokratia on meilläkin kovin suhteellista. Ajatellaanpa vaikkapa puoluekuria. Jokin uusi puolue voisi tähdentää, että se ei harrasta puoluekuria. Tosin sen vaikutusmahdollisuudet voisivat olla normaalia pienemmät - vaikka demokratia toimisi paremmin tässä mielessä.

Käyttäjän ahkalevisalonen kuva
Kalevi Salonen Vastaus kommenttiin #32

Jos ottaa huomioon, että toinen hallituksen sote-uudistuksen keskeinen tavoite on liike-elämän vilkastuttaminen, ei hallituksen pienten kuntien väheksymisessä ole mitään outoa. Puhtaasti liiketaloudellisesti on toki usein edullisempaa keskittää kuin hajauttaa palveluita. Kansantaloudellisesti tilanne on kuitenkin aivan toinen, sillä mukaan tulevat myös palvelujen saavutettavuuteen liittyvät kustannukset: esimerkiksi työajan menetykset ja matkakulut. Kaiken lisäksi on varmuudella nähtävissä, että tieto- ja laitetekninen kehitys vievät kohti hajautetumpaa ja ennaltaehkäisevämpää terveydenhuoltoa. Näin ollen kokonaisvaltaisesti tarkasteltuna hallituksen ajama keskittämislinja ei vastaa sen paremmin nykyisiä kuin tuleviakaan tarpeita.

Käyttäjän juholaatu kuva
Juho Laatu Vastaus kommenttiin #41

Ei kai nyt ihan noinkaan. Ei kukaan ole todistanut, että palveluiden keskittäminen olisi taloudellista. Itse asiassa THL:n tilastojen mukaan tarvevakioiduissa menoissa taloudellisimmat kunnat ovat olleet systemaattisesti pieniä kuntia, suurten kuntien majaillessa enemmänkin tilaston toisessa päässä. (Kaikki pienet kunnat eivät silti ole taloudellisia, mutta voivat siis olla hyvinkin taloudellisia, ja parhaita.)

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto Vastaus kommenttiin #41

#41
Mutta se pienten kuntien väheksyminen hämmästyttää, että keskusta on pääministeripuolue tässä hallituksessa.

Käyttäjän sepposimonen2 kuva
Seppo Simonen

Juha Ristamäen analyysi oli monelle sote ja maakunta uudistuksen vastustajalle balsamia mutta viellä on monta korttia katsomatta ennen loppu näytöstä.
Monelle tulee viellä halu päästä pois tästä terveydenhuollon julkisesta monopolista vapaampaan monen toimijan järjestelmään, jota kuitenkin hallitaan keskitetysti maakuntien polittisesti valituilla isommilla hartioilla.

Käyttäjän ahkalevisalonen kuva
Kalevi Salonen

Kommentissani #6 tarkoittamassani yksinkertaisimmassa mahdollisessa järjestelmässä valinnanvapaus voisi olla sekä julkisen että yksityisen puolen sisällä kokoaikainen ja puolta voisi vaihtaa kerran vuodessa. Hallituksen mallissa voi valita palvelun tuottajan vain kahdesti vuodessa, mitä on katteetonta kutsua valinnanvapaudeksi. Samalla kilpailukin kohdistuisi jokaiseen yksittäiseen palveluun.

Kiinnittäisin erityistä huomiota siihen, että yksinkertaisimman mahdollisen mallin tehokkuus perustuu markkinataloudesta saatuihin kokemuksiin. Kun kaikki isot yritykset pyrkivät yksinkertaistamaan rakenteitaan ja oikaisemaan toimintaketjujaan, miksi sote-uudistuksessa pitäisi mennä vastavirtaan? Miksi myös kilpailu pitäisi rajoittaa puolivuotiskausiin? Eihän sekään ole markkinatalouden periaatteiden mukaista. On vielä syytä tähdentää, että vapaa kilpailu asiakkaista tuotaisiin myös julkisen terveydenhuollon sisälle.

Pelkistetyn terveydenhuoltojärjestelmän luonnostelu löytyy linkistä http://ahkalevisalonen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/25... .

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto

Pohtimisen arvoisia ehdotuksia ja ideoita.
Yksinkertainen on tehokasta - monimutkainen tulee kalliiksi joka tavalla.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto

Kyllä valtion "hartiat" voidaan ottaa käyttöön entistä laajemmin ilman byrokraattista maakuntamallia, joka tuo yhden monimutkaistavan hallintoportaan lisää. Se on keskustan valtapolitikkaa, jota on hämärretty "leveämmillä hartioilla".

Käyttäjän juholaatu kuva
Juho Laatu

Ainoa asia, missä pienet kunnat voisivat hyötyä "hartioista" on vakuutus satunnaisten kalliiden hoitojen varalle. Periaatteesa kunta voisi ottaa vakuutuksen vapailta markkinoilta. Toimivinta voisi kuitenkin olla sellainen rahoituspolitiikka, jossa valtio ottaa tiettyjen kalliiden satunnaisten hoitojen kulut itselleen (silloin kun keskussairaala katsoo hoidon kuuluvn tähän kategoriaan).

Kulut ovat aivan samat siitä riippumatta, kiertävätkö rahat pienten kuntien vai suurten maakuntien kautta, joten mitään yleistä tarvetta "hartioiden leventämiseen" ei ole.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto Vastaus kommenttiin #50

Sikäli eroa on, että kunnan veronmaksajen kannalta on helpotus, jos valtio rahoittaa sote-menot suoraan ilman mitään valtionapumekanismia.

Käyttäjän juholaatu kuva
Juho Laatu Vastaus kommenttiin #51

Yksinkertaisin tapa voisi olla se, että valtio maksaisi könttäsumman per asukas, ehkä hieman painotettuna asukkaiden iällä yms. Joka tapaksessa tällaisten kaikille kansalaisille samanlaisina tarjottavien palveluiden rahoitus kulkee valtion kautta, joko suoraan tai tasoittavina avustuksina (kuten nykyisinä valtionosuuksina). Ainoa keino välttyä näiltä rahavirroilta olisi kai se, että valtio järjestäisi kaikki palvelut itse.

Könttäsumman käyttö toimisi ehkä parhaiten niin, että valto maksaisi keskussairaaloiden (niiden itse maksettavikseen hyväksymät) erikoishoidot toista reittiä pitkin. Näin kuntien kulut pysyisivät paremmin tasaisina.

En usko että rahoituskuviot ovat kovin suuri ongelma, sillä olemme tulleet toimeen nykyisenkin aika mutkikkaan järjestelmän kanssa.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto Vastaus kommenttiin #52

Näin se minunkin järkeni mukaan toimisi.

Käyttäjän topira kuva
Topi Rantakivi
Käyttäjän marttivartti3 kuva
Martti Nurmi

Yksittäiset tunnustelijat kokeilevat jo. Soten tunnustetaan "siirtyvän".

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen

Sipilän järjestämä sote-urheilutapahtuma muistuttaa kovasti Sonkajärvellä vuosittain järjestettävää eukonkannon MM-kisaa.

Maaliin on päästävä, mutta selässä roikkuvaa kumppania ei saa eikä voi pudottaa ja jättää kuralammikkoon vaikka mieli tekisi.

Käyttäjän marttivartti3 kuva
Martti Nurmi

Kyllä se putoo, kun maali, eiku vaalit, näkyy lähellä.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto

#12
Varsinaista eukonkantoa sote näyttää hallitukselle olevan. Olisiko konsulttina ollut Sonkaajärjen Pahkan edustaja.

Käyttäjän jsalmi kuva
Juha Salmi

"Lisäksi hallitus ei ole halunnut – uskaltanut – kysyä EU-komission kantaa valinnanvapausmallin mahdollisista kilpailua vääristävistä piirteistä."

Tähän on vastaus komission suunnalta annettu on pakko myös kysyä sitä, että jos vastauksen saanti voi kestää vuosia ja se ei edes ole sellainen mikä ei voisi toisessa EU instanssissa muuttua.
Niin mikä järki on tehdä kolme vuotta uudistusta ja pysäyttää se useaksi vuodeksi, jotta saa komission lausunnon jolla ei ole viime kädessä lainvoimaa?

Ennustan sitä, että seuraava hallitus laittaa tämän mallin käytäntöön vaihtamalla siihen ehkä nimen ja tekemällä pientä säätöä.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto

Pitäisi tehdä perustavaa laatua olevaa säätöä.

Käyttäjän AOBrusi kuva
Antti Brusi

Ehtiikö paketti suureen saliin on ensimmäinen kynnys. Toinen on miten äänestyksessä käy. Oppositio on paikalla, vaikka pää kainalossa äänestämässä ei napilla. Hallituspuolueiden edustajat....osalla on ehkä yllättävä flunssa ja muutama suoraselkäinen painaa tyhjää tai jopa "eitä". Aika varma asia.

Ikävintä on se, että hallitus valehtelee päin kansalaisten kasvoja lausunnoillaan.
Ikäänkuin uudistus kuopataan ja ei koskaan toteudu. Yksikään puolue ei vastusta sotea eikä sotua....

Käyttäjän ahkalevisalonen kuva
Kalevi Salonen

Olen samaa mieltä Antin viimeisestä kappaleesta. On suorastaan hämmästyttävää miten samassa tahdissa Sipilän hallitus menee amerikkalaisen nykykäytännön kanssa. Ei edes riitä, että poliitikot puhuvat puuta heinää vaan lisäksi myös virkamiehet on valjastettu samaan. Erityisen häpeällinen on ollut kansliapäällikkö Martti Hetemäen rooli, sillä korkeasti koulutettuna hän itsekin tietää esittämänsä hallituksen sote-uudistuksen perustelut suorastaan naurettaviksi. Koko hallintokoneisto - siis todellakin yli 1000 ihmistä - jo toteuttaa sote-uudistusta, vaikka päätös puuttuu. Kaiken huipuksi uudistuksen puhtaasti kaupallistyyliseen mainontaan on käytetty paljon rahaa. Tällainen menettely ei voi kuulua demokratiaan, koska muilla puolueilla ei ole ollut vastaavia resursseja omien kantojensa mainostamiseen. Mainosten maksajia eivät taatusti ole olleet hallituspuolueet.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto

Kaikki mahdollinen - myös valhe - valjastetaan tämän suuren juoksukilpailun maaliin saattamiseksi. Tällaiset johtajat, joista puuttuu nöyryys ja harkinta, ovat vaarallisia.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto

#20
Äänestyksessä nähdään, miten hyvin demokratian jarru - puoluekuri - toimii. Kuinka moni uskaltaa ajatella itse ja vielä äänestää sen mukaan.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset