Lokari

Seurakunnan paimenen makea elämä

Kirkko ja Kaupunki- lehti ja Ilta Sanomat uutisoivat, että Helsingin hiippakuntavaltuuston puheenjohtaja on tehnyt selvityspyynnön Helsingin piispan rahankäytöstä. Piispa on hänen mukaansa käyttänyt seurakuntayhtymän luottokorttia ohjesäännön vastaisesti toimiessaan Kallion seurakunnan kirkkoherrana ja Helsingin seurakuntayhtymän johtajana. Hän oli myös kadottanut ison osan korttikuiteista (IS 10.1.). Asiasta on tehty pari rikosilmoitusta.

Hiippakuntavaltuuston puheenjohtajan mukaan mainituissa luottokorttimenoissa on lukumäärällisesti runsaasti ravintola- ja taksikuluja. Mukana on myös korkeatasoisia hotellimajoituksia, Flow-festivaalin lippuja, kukkaostoksia, Coca-Colaa ja samppanjaa Alkosta. Piispa on myöntänyt olleensa huolimaton kuittien säilyttämisen ja tarkkojen merkintöjen kanssa.  

Vaikka tiedot koskevat kyseisen papin luottokorttiostoksia ennen kuin hänet nimitettiin piispaksi, ne kuitenkin heikentävät hänen asemaansa ja toimintaansa piispan virassa – onhan moraali eräs keskeinen elementti kirkon opetuksessa.

Edellytetäänhän kirkkoherralta, seurakuntayhtymän johtajalta ja piispalta kykyä ymmärtää, että kirkon taloutta säänteleviä ohjesääntöjä on noudatettava. Eikä ole kyse pelkästään säännöistä. Pappishenkilö on moraalinen esikuva seurakuntalaisille. Voidaan  kysyä, moniko kirkon jäsen eroaa tämän tapauksen johdosta.

Helsingin Sanomat toteaakin pääkirjoituksessaan (14.1.), että kirkko on varsinkin suurissa asutuskeskuksissa hakenut itselleen roolia vähäosaisten puolesta toimivana yhteiskunnan omantunnon äänenä, ja juuri siksi piispan kykyä arvioida omia tekemisiään katsotaan kriittisesti.

Kirkko vertaa papin ja piispan roolia usein paimeneen, joka kaitsee laumaansa. Hyvä paimen ei käytä hänelle laumansa hoitoa varten uskottuja eväitä harkitsemattomasti muihin tarkoituksiin kuin lauman hyvinvointiin. Mutta ihminen on tunnetusti heikko. Vanha kyyninen sanonta paneekin 'leipäpapin' suuhun lauseen: älkää tehkö niin kuin minä teen, vaan niin kuin minä opetan.

Saarnastuolista meille sanotaan usein, että älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi. Asiaan tarttuminen ei kuitenkaan tarkoita tuomitsemista. Kirkollisveroja maksavilla seurakuntalaisilla täytyy olla oikeus osoittaa huolestuneisuutensa tällaisesta menosta. Kirkon on järjestettävä taloutensa ohjaus sellaiselle tasolle, että vastaavanlaisia ylilyöntejä ei pääse enää tapahtumaan.

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

6Suosittele

6 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (60 kommenttia)

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen

Ihminen ei elä pelkästään leivästä.

Helsingin uusi piispa Teemu Laajasalo jatkaa piispa Irja Askolan kalliiden herkkujen, viinien ja edustuskulujen viitoittamalla tiellä.

P.S. Eläkkeelle 31.10.2017 saatettu piispa Irja Askola kertoi taannoin antamassaan lehtihaastattelussa tarjoavansa vierailleen "kohtaamisissa" seljankukkamehua tai vaihtoehtoisesti viiniä.

P.P.S. Askolan viinilaskuja on esitelty runsain mitoin julkisuudessa, mutta ainoatakaan seljankukkamehulaskua en muista nähneeni.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto

Sitä IS:ien tai IL:n toimittaja ihmettelikin, että piispa Askolan edustusmenoihin ei kiinnitetty vastaavaa huomiota.

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen

Piispa Irja Askolalle myönnettiin viime vuonna teologian kunniatohtorin arvo tunnustuksena toiminnastaan vaativissa työtehtävissä koti-ja ulkomailla sekä rohkeudestaan yhteiskunnallisena vaikuttajana.

Tuollaista taakkaa ei ilmeisesti kukaan kirkon piirissä työskentelevä ihminen pysty kantamaan ilman käsistä karkaavia edustusmenoja ja alkoholia.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto Vastaus kommenttiin #14

Nähtävästi meni menestys päähän - ja vähän jokin muukin.

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes

Hyvällä ja pahalla paimenellä on suuri ero lampaitten suhteen.

Käyttäjän emailjuuso kuva
Juha Hämäläinen

Piispan matkalaskut ovat ihan kohtuullisia. Piispa on käynyt Pyhällä maalla kuten piispan pitää ja tarjoillut muillekin juotavia ja syötäviä. Missään näistä ei ole mitään kummallista. Lisäksi summat mitättömiä. Kulujen käyttökohteet selviävät luottokorttilaskuista riittävästi. Ainut korjaus olisi se, että matkalaskut, joita ei voida hyväksyä, niiden summat peritään takaisin. Ei tässä nyt mistään talousrikoksesta kyse ole. Näin tehdään muuallakin.

Käyttäjän HarriRautiainen kuva
Harri Rautiainen
    "Piispa on käynyt Pyhällä maalla kuten piispan pitää ja tarjoillut muillekin juotavia ja syötäviä."

Piispa on käynyt Pyhällä maalla Tel Avivissa eikä Jerusalemissa kuten piispan pitäisi. Piispa on tarjoillut muillekin juotavia ja syötäviä, onhan Tel Aviv Israelin huvittelukeskus eikä mikään pyhä paikka.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto

#19
Ei ole summienn suuruudesta kysymys vaan periaatteista ja moraalista. Miten tällainen pappi voi toimia uskottavasti seurakuntalaisten moraalisena oppaana?

Käyttäjän JuhaMakkonen1 kuva
Juha Makkonen

Ainut korjaus olisi se, että matkalaskut, joita ei voida hyväksyä, niiden summat peritään takaisin.
..........

Eiköhän normaalissa työpaikassa tuo olisi jo irtisanomiperuste.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto Vastaus kommenttiin #50

Voisi tosiaan olla irtisanomisperuste - mutta kirkko on pitkämielinen.

Käyttäjän JuhoJoensuu kuva
Juho Joensuu Vastaus kommenttiin #50

Vain jos ei-hyväksyttyjä mutta maksettuja kuluja ei makseta takaisin...

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto Vastaus kommenttiin #54

Tämä ei välttämättä riitä. Jos luottamuksen katsotaan menneen, potkut tulee.

Käyttäjän JuhoJoensuu kuva
Juho Joensuu Vastaus kommenttiin #55

Olet oikeassa. Asiat ovat aina moniulotteisia.

Käyttäjän jounisnellman kuva
Jouni Snellman

En käsitä median moralisointia näistä pennosista. Mistään oikeasti "korkealaatuisista" majoituksista ei ollut kysymys eikä kukaan moralisti voi väittää, etteikö kirkko tarvitsisi aika ajoin Coca-Colaa.

Ihmiset eivät hahmota nollia lukujen perässä. Kyllä julkisen varojen käytöstä saisi ihan oikeitakin juttuja esimerkiksi Talvivaarasta. Kuinka paljon samppanjaa saa miljardilla eurolla?

JESUS SAVES - TEEMU SPENDS

Käyttäjän jounisnellman kuva
Jouni Snellman

Hmm, pitäisikö ottaa takaisin. Laajasalo muuttaa pian kämppään, johon tehdään 100.000 euron remontti.

https://www.hbl.fi/artikel/skandalomsusade-helsing...

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto

Iso remontti sopii hyvin siihen kuvaan, joka luottokorttipiispasta on julkisuudessa muodostunut. Kirkko voisi kyllä kiinnittää enemmän huomiota imagoonsa, jonka tällaiset paimenet luovat.

Käyttäjän emailjuuso kuva
Juha Hämäläinen

Seurakuntayhtymä varmasti pitää omistamansa kunnossa. Sadantonnin remontti ei nyt kummoinen ole. Hyvään keittiöön voi upota kymppitonneja helpostikin. Missä maailmassa tämän moittijat oikein elävät, 30-luvulla?

Käyttäjän HelenaSolin kuva
Helena Solin Vastaus kommenttiin #20

Tässä on aina ollut kaksi maailmaa vastakkain : pappien tarve samaistua ylempään keskiluokkaan ja toisaalta heikoimpien ryhmien tarve luottaa kirkon myötätuntoon.
Erityisesti nykyisessä aineellisen ( ja kohta kulttuurisenkin ) kulutuksen suhteen kahtiajakautuneessa maailmassa kirkon samaistuminen etuoikeutettuihin on vaarallista.

Ja kaksinverroin vaarallista on näiden ilmiöiden vähättely pikkusummiina : kun sen " keittiöremontin" hinnalla vaaditaan köyhää perhettä elämään monta vuotta , keittiöineen päivineen.
100 000 €n remontti on köyhän perheen kolmen vuoden kaikki tulot, oikein köyhän viiden vuoden.
Sinkkuköyhä saa sinnitellä ehkä kymmenen vuotta. Ilman keittiötä .
Mutta piispalle se on pikkuraha ?

Vähättely ja kiertely on tässä pahinta.
Niin on tietysti ilmiön hetkellinen revittelykin - pelkän messevällä sensaatiolla rahastuksen vuoksi.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto Vastaus kommenttiin #42

"Erityisesti nykyisessä aineellisen ( ja kohta kulttuurisenkin ) kulutuksen suhteen kahtiajakautuneessa maailmassa kirkon samaistuminen etuoikeutettuihin on vaarallista. Ja kaksinverroin vaarallista on näiden ilmiöiden vähättely pikkusummina."

Juuri näin on asia. Se ratkaisee, miten seurakuntalaisten enemmistö kokee näiden summien suuruuden ja pappien öykkäröinnin. On kyse kirkon imagotappioista - ei niinkään rahasta. Kerjäläismunkit olisivat papistolle paljon parempi viiteryhmä, kuin shampanjaa litkivä bisnesväki.

Käyttäjän emailjuuso kuva
Juha Hämäläinen

Jouni, ihmisten käsitys rahasta ja tyosuhteista ovat niin kummallisia. Kaikki pyörii suppean oman kokemuksen piirissä. Toiselle tonni on omaisuus, toiselle illallisen hinta.

Käyttäjän HarriRautiainen kuva
Harri Rautiainen

Jouni, ei näitä asioita voi verrata. Talvivaaran case perustui liiketoimintasuunnitelman, joka tietysti jälkikäteen katsoin voidaan arvioida ylioptimistiseksi. Kuitenkin Kainuussa luotiin 1.000:ia työpaikkoja ja sitä kautta verotuloja valtiolle.

Piispan kirkonveroilla tapahtuva kestitys perustuu puhtaasti oman edun tavoitteluun. Tarkoitus on ylläpitää kaverisuhteita toisten rahoilla. Jouni, kun seuraavan kerran tulet Mendocinoon tai Broadwayn keikalle Heikintorin Fratelloon, tarjoan sinulle kaljat omasta pussistani.

Käyttäjän jounisnellman kuva
Jouni Snellman

Kiitos kyllä tullaan joku kerta ; )

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto

#2
Ei väärinkäytösten paljastaminen mitään moralisointia ole. Summat eivät ole ratkaisevia, vaan se vaikutelma, joka tällaisesta shampanjalla läträämisestä kirkon varoilla syntyy. Mihin muuten kirkko coca colaa tarvitsee?

Tänään HS:ien mielipidesivuilla kirkon diakoniatyöntekijä pahoitteli, miten tämä tapaus vaikeuttaa hänen työtään köyhien ja pikkurikoksista vankilassa istuvien parissa. Eräät köyhät nukkuvat yönsä kirkon lattialla. Se on heidän sviittinsä, hän tiivistä.

Käyttäjän mukitalo kuva
Veikko Mäkitalo

Laajasalo vex, Nissinen vexja se tullihemmo vex, ylimmällä tasolla käsittömätöntä porsastelua versus rahvaan aktiivimalli. Ison luudan pitää huiskia, että saavutetaan uskottavuus hallinnossa. Onko nämä demareita vai kokkareita, Laajasalo lienee vihreä...Sijoitukset kansainvälisissä vertailuissa tulevat romahtamaan, jos nämä jatkavat viroissan. Joskus kadehdin ruotsalaista käytäntöä, hyvät veljet eivät tunnu oppivan täällä mitään. Päättäväinen toiminta ministeriöissä opettaa tulevia virkamiehiä toimimaan viran vaativalla tasolla, sanktioitten pitää olla tuntuvat, varsinkin korkeimmalla tasolla.

ps Laajasalon tapauksessa minulla olisi riittävä syy erota kirkosta, mitä nyt en kuitenkaan tee, edes maallikkona.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto

Onhan näitä vauhtisokeuden yllättämiä virkamiehiä paljastunut tavallista enemmän. Sanktiot ovat lieviä. Lisäksi kontrolli on olematonta, kuten piispan tapaus osoitti. Myös virkamiesten taso lienee heikentynyt: pätevyyydellä ei ole niin väliä, kun nimitettävä vain on sopiva.

Stalin taisi aikoinaan sanoa, luottamus hyvä, kontrolli parempi.

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes

Trkoitit varmaankin seurakunnasta eroamista, johon sinut on liitetty jo lapsikasteessa.

Käyttäjän JaakkoKorpi-Anttila kuva
Jaakko Korpi-Anttila

Julius Caesarin sanomaksi on laitettu: ’Caesarin vaimoa ei voi edes epäillä.’ Sanonnan yhteys ja sen seuraamukset eivät liity tähän Laajasalon juttuun, mutta sillä mielestäni on analogiaa, siihen miten korkeassa ja julkisessa asemassa olevien odotetaan toimivan.

Paavi Leo X huudahti paaviksi tultuaan (11.3.1513): ’Godiamoci il papato, poché Dio ce l’ha dato!’ (Nautitaan nyt paaviudesta, koska Jumala on kerran sen meille antanut!’)

Leo X:n olemusta kuvataan likinäköiseksi, lyhytkasvuiseksi, rasvoittuneeksi, hikoilevaksi ja huohottavaksi, joka kulkiessaan alati nojasi kahteen palvelijaansa voidakseen laahata eteenpäin raskasta ruhoansa. Kuitenkin hän on ehkä tahtomattaan hallitusajalleen hankkinut ’kultaisen aikakauden’ nimen, koska Rooma siihen aikaan oli kulttuurin keskus.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto

Onhan näitä virkaan nimitettävien sanontoja, jotka kuvaavat suhtautumista viranhoitoon. Erään turkulaisen tutkijan kerrotaan huudahtaneen professorinimityksestään kuultuaan: "Nu är det slut med den förbannade forskningen!" (Nyt loppui se kirottu tutkimustyö!).

Käyttäjän KirjoituksiaSalosta kuva
Mikko Engren

Onkohan kyseessä yksittäistapaus taikka ehkä maan tapa kirkon piirissä? Se että Laajasalo on otsikoissa on ihan hyvä juttu, kirkko on vitsi jossa keskitytään politikointiin vaikka kansalaiset äänestävät jaloillaan. Jos rahasta puhutaan niin arkkipiispa se vasta kallis mies kirkolle onkin onko tullut mieleen kuinka monta nollaa on summassa jolla kirkollisveron tuotot ovat pienentyneet Mäkisen ollessa vallassa, miten tämä ei kiinnosta ketään, kirkko jatkaa maailmanhalaus linjaansa, kirkon perusduunari kohtaa pakkosäästöt sun muut ja viini virtaa kuten tähänkin asti kun ovat oppineet peittämään kuittinsa vähän tarkemmin.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Kirkosta_eroaminen_S...

Äkkiä katsoen 300 000 eronnut Mäkisen aikana x keskimääräinen kirkollisvero vuodessa 300€ ...

https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/il-n-...

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto

Kuten totesin aikaisemmassa kommentissani yllä, ainakin piispa Askola nautiskeli usein kirkollisveronmaksajien kustannuksella runsaita viinilounaita.

Käyttäjän Jukka Konttinen kuva
Jukka Konttinen

Vaikkei asia minulle enää kuulu, niin olen samaa mieltä kuin Tuomas Enbuske kirjoittaa, eli kun valehtelee ammatikseen, niin ei osaa enää totuutta ja valhetta erottaa.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto

Enbusken kolumni oli mielestäni melko alatyylinen. Kysymyksessä olevan tapaiset pappishenkilöt avaavat teoillaan mahdollisuuden kaikentasoiseen kritiikkiin. Siksi työnantajan pitäisi tarttua henkilökuntansa törttöilyihin tiukemmin.

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen

Simo Puupposen eli Aapelin kirjassa "Siunattu hulluus" taidettiin todeta, että kirkkoherrakaan , joka kertoo muiden tarinoita ominaan, ei taida olla se etsitty oikein viisas mies.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto

Onhan näitä vähemmän mairittelevia kirkkoherrajuttuja niin kirjallisuudessa kuin kaskuissakin. Kirkkoherra oli pitäjässään herra isolla H:lla. Se saattoi heikommilla luonteilla johtaa ylilyönteihin.

Elokuvassa 'Pastori Jussilainen' nimihenkilö, jota näytteli Edvin Laine, oli aika epeli kekkuloidessaan humalassa fetsi päässä ja haukkuessaan hienoon saliinsa tunkeutuneita körttiläisiä.

Käyttäjän HelenaSolin kuva
Helena Solin Vastaus kommenttiin #18

Pastori Jussilainen juuri on oiva esimerkki luterilaisen papin keskiluokkaisesta herrasväen elämästä yhtenä pitäjän napamiehiä . Toinen klassikko tietenkin Salpakari Pohjantähdessä , mutta ennen kaikkea hänen rouvansa, jonka säätyasema vaati yhtä ja toista.
Jussilaisen tilanne oli kuitenkin vaikea : körttiläisyys ahdisti toisaalta ja herrasvelvollisuudet toisaalta.

Lapualaisaikana körttipapit sitten ratkaisivat tämän pulman omalla tavallaan.
Ei ollut fiksu tapa sekään.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto Vastaus kommenttiin #43

Jussilainen sentään ymmärsi krapulaisena ja katuvana, että sellainen leveily, johon anoppi oli hänet houkutellut, ei sovi papille.

Hannu Töyri

Onhan se nähty näistä kirkon korkemmista viranhaltioista (Askola, Mäkinen ym,), että heidän keskuudessaan on omakutu tämä totuusrelativismi,

Käyttäjän jussiosmola kuva
Matti Jussi Korhonen

Eikös tämä piispa Laajasalo ollut "hupiukkona" TV:n sketsisarjassa, joka irvaili politiikkojen virheille ja muiden yhteiskunnan päättäjien tekemille vääryyksille.
Löytyisikö tuosta ohjelmasta sopiva Laajasalon itsensä irvailema sketsi, joka iskisi miehen huolettomaan rahankäyttöön, sopivasti ja ennakoiden. Voitaisiin esittää vaikka aina niin "kriittisessä" YLE:n A-studiossa.

Ilmainen vinkki sketsien kirjoittajille: Piispa, joka juo shampanjaa ja ahmii kaviaaria arjen yläpuolella olevassa presidenttisviitissä, kurkistaa ikkunasta ja ihmettelee mistä noita kurjia, ruokajonossa seisovia maanmatosia oikein sikiää.

Mm. Juha Hämäläinen piti kommenteissaan Laajasalon tuhlausta "pikkupähkinöinä". Totta. Pieniähän Laajasalon tuhlaamat silakat ovat joulukaloiksi. Tosin tuo riippuu aivan vinkkelistä, josta haluaa asiaa tarkkailla. Periaatteellisesti ja moraalisesti asia on tavalliselle työläiselle ja työttömällekin huomattavasti silakkaa suurempi ahvena niellä nikottelematta.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto

Summien koko ei ole relevantti. Kyse on kirkon taloushallinnon sääntöjen rikkomisesta, ja myös siitä, minkä esimerkin tämä makea elämä tarjoaa tavallisille syntisille.

Käyttäjän JaliKarjalainen1 kuva
Jali Karjalainen

Nii no Paavalilla oli ohje, seurakunnan palvelijat, vähän viinin nauttijoita ja sitten toinen ohje oli, että ei saisi elää juomingeissa. Nämä olivat siis ihmisille, jotka olivat uskossa Kristukseen- Paavalin aikoinahan seurakunta muodostui vain uskoontulleista ja kun oli tultu uskoon, niin sitten heidät kastettiin ja sillai seurakunta oli uskovien yhteisö. Nykyisissä kirkkokunnissa taas liitytään seurakuntaan jo lapsena , vauvana, kun kastetaan, mutta sitten jossain vaiheessa osa ihmisistä vieraantuu kirkkoon ja menee elämään maailmanmenon mukaan. Paavali ite sano, että ei pidä elää maailman menon mukaan ja tarkotti uskovia seurakunnassa Eli siis on ero eläminen kristillisen moraalin mukaan ja sitten maailman elämätyylisen moraalin mukaan ja moraali koskee myös piispojakin. Jokainen sitten ite tietää, missä elämäntyylissä sitten elää. Sääntöhän on, että ota rikka ensin omasta silmästä eli kato ensin omia syntejä ensin Vai? Miten on?Pakkohan on tietenkin asioita selvittää jos ne näyttää että niissä on jotain outoa elämisessä. Paavalihan sano, että pitää kunnioittaa esivaltaakin.Kirkko saa varoja ihmisiltä ja niitä pitää sitten käyttää niin että tilit ovat kaikille avoimia tarkastella kun kerran on kyse yhteisistä varoista. No sen sitten näkee mitä poliisi sanoo nyt olevista rahojen käytöstä . Hyvä esimerkki oli Sauli Niinistöltä, kun hän kertoi omista luottokorteistaan että hän ei ole edes niitä käyttänyt- Presidentti osoitti tässä hyvää mallia. Niin media kerto Presidentin kertoneen luottokorteista

En kyllä kannata, että piispat ostelevat viinaa ja asuvat isoissa asunnoissa. Ei ne kirkkoisät sentään asuneet kovin isoissa lukaaleissa ja tuskin Lutherkaan ja piispojen palkka pitäs myös laskee, ovat minusta liian suuret.

Miten lie ortodoksiset piispat, he , asuvatko he pienissä lukaaleissa ja eivät osta viinaa vai ja onko heillä edes luottokorteja, vai miten on

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes

Paavalihan kehoitti Timoteusta juomaan enemmän viiniä, koska se hänen käsityksensä mukaan teki hyvää vatsalle.

Käyttäjän JaliKarjalainen1 kuva
Jali Karjalainen

Nii mutta Paavali sano että seurakuntapalvelijat vain vähän viiniä eli Timoteuksen ei pitänyt ottaa viinä niin paljon että oisi mennyt humalaan koska Paavali anto ohjeet uskoville että heidän ei pidä elää juomingeissa. Uuden testamentin ohjeet on tarkoitettu uskoville, sitä varten uusi testamentti kirjoitettiin

Valmistaahan ortodoksitkin viiniä Valamon Luostarissa, mutte ei ne munkit siellä juopottele silti ja eivät ole päissään elämässä ja onhan alkoholitontakin viiniä olemassa, eri asia on jos jonkun verran Timoteuksen piti ottaa vatsan tähden. Paavali ei siis kehottanut Timoteusta juomaan viiniä että oisi sitten päissään, eli niin paljon. Pitää muistaa että Paavalin ohjeet koski uskovia silloisissa oloissa. Olihan Nooakin kertomuksen mukaan ottanut viiniä ja oli sitten päissään, mutta sitä taas ei Vanha Testamentti hyväksynyt että oli sitten päissään kertomuksen mukaan.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto

Pispahan voisi vastineessaan vedota tähän näkökohtaan. Tosin voi olla vaikea todistaa, että coca cola ja shampanja olisivat vatsaystävällisiä.

Käyttäjän JaliKarjalainen1 kuva
Jali Karjalainen Vastaus kommenttiin #36

Piispa voi vedota siihen, että Paavalin ohje on että vain vähän seurakuntapalvelija voi ottaa viiniä eli silloin piispa voisi tarjota toiselle ihmiselle viiniä, mutta vähän

Käyttäjän JaliKarjalainen1 kuva
Jali Karjalainen Vastaus kommenttiin #36

Nii mutta silloin pitää olla vatsa kipeä ensin

Käyttäjän JoriKostiainen kuva
Jori Kostiainen

Meinasin suositella kirjoitusta, mutta siinä mentiin ehkä liian nopeasti Laajasaloon kiinni, tapauksen taustoja selvittämättä/näkemättä. Todennäköisesti tämä kohu on ollut politikointia hiippakuntavaltuuston puheenjohtajalta, tosin Laajasalo toimillaan (huolimattomuudellaan) on antanut tähän aiheen. Toivoisinpa, ettei tällaista nähtäisi, ei Korhosen eikä Laajasalon taholta.

"Saarnastuolista meille sanotaan usein, että älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi. Asiaan tarttuminen ei kuitenkaan tarkoita tuomitsemista."

-Epäkohdan esilleottaminen ei ole tuomitsemista. Pääsääntöisesti kuitenkin pitää olla niin, että esilleottaja ei tee samaa kuin mitä on ottanut esille. Tuomitseminen tarkoittaa sitä, että aletaan julistamaan ihmisiä taivaaseen tai helvettiin. Sitä ei ihminen päätä, vaan yksin Hän.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto

Lehtitietoihin tässä tietenkin luotetaan. Piispa ei ole kiistänyt näitä kuitittomia shampanjalaskuja, festivaalilippuja ym. Tutkinta paljastaa aikanaan, onko niissä väitteissä perää, että kirkon taloussääntöjä on rikottu. Piispa on itsekin myöntänyt arviointivirheensä.

Vaikka takana olisikin jotakin organisaation sisäistä kissanhännänvetoa - mitä emmme tosin tiedä - lopputulokseksi jää, että selvityspyynnön esittäjä on oikealla asialla.

Käyttäjän HelenaSolin kuva
Helena Solin

Esilleottajan motiivi ei liity asian merkitykseen mitenkään. Oli hänen motiivinsa kuinka huono tahansa.
Esilleottajaa jahdataan jo nyt joissain piireissä kuin hänen tuomitsemisensa olisi jutussa pääasia.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto

Niin. Käy kuten niin usein ennenkin, että viestintuoja saa syyt niskaansa.

Käyttäjän JaliKarjalainen1 kuva
Jali Karjalainen

Jos ajatellaan Paavalin ohjetta, niin ei olisi moraalisesti väärin jos seurakuntapalvelija ottaa vähän viiniä, mutta tuskin lääkäritkään suosittaa että juo sitten humalaan eli Paavalin ohje oisi semmonen, että sen nykyaikana voisi lääkärikin hyväksyä, koska lääkärit ovat esittäneet että pieni määrä alkoholia voi auttaa sydäntä, vaikka he ovat siitä hiukan erimielisiäkin eli että auttaako alko vai ei sitten sydäntä

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto

Hyviä ohjeita, mutta luulenpa, että nyt ei ole kysymys Paavalin, vaan ev. lut. seurakuntamme ohjeista.

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes

Kyllä papeilla oli ennen yksinoikeus oluenpanoon ja viinantislaukseen sivutulojen saamiseksi kymmenyksien lisäksi, humlasalot ovat vielä muistoina muistoina tuosta ajasta.

Käyttäjän JaliKarjalainen1 kuva
Jali Karjalainen

Nii mutta ev . lut. kirkko sanoo että koko homma pitää perustua Jumalan Sanaan, niin silloin peruste on se , mitä Paavali on neuvonut eli ev.lut. seurakunnan pitää ottaa ohjeet viiniasiaan Paavalilta eli Paavalin mukaan saa ottaa vähän viiniä. Luther ite sano, että ohje on Jumalan Sanassa ja sen mukaan järjestetään seurakunnan toiminta

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto Vastaus kommenttiin #51

Paavalin ohje pätee varmaan vieläkin, mutta luultavasti hän olisi ärähtänyt jos joku porukasta olisi käynyt muita useammin yhteisellä pussilla viininmyyjän luo tai sitrakonserttiin mennessään.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto

#45
Ne ajat, jolloin munkit tekivät munkkilikööriä ja luostarioluttta ovat kaukana takanapäin ainakin luterilaisessa kirkossa.

Käyttäjän tfhyvarinen kuva
Toivo F. Hyvärinen

Tässä keskustelussa on jäänyt kokonaan käsittelemättä Teemu Laajasalon oman yritystoiminnan epäselvyydet. Miksi Laajasalon yrityksen tiedot on ilmoitettu eri tavalla kaupparekisteriin ja verottajalle samoilta tilinpäätösajoilta? Mistä yrityksen mittavat tappiot oikein johtuvat? Osakaslainaa on nostettu lainvataisesti, miksi ja miten maksettu takaisin?

Näitä epäselyyksiä ja yritystoimintaan liittyviä kysymyksiä on kaksikymmentä kappaletta:

https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/kaksi...

Ei hyvältä näytä uuden piispan touhut.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto

Tämä puoli on tosiaan jäänyt mainitsematta. Ko. linkistä avatuu 40-kohtainen luettelo virheistä ja vääärinkäytöksistä, joihin piispa on syyllistynyt papin virkatoimissaan ja yrittäjänä. Olisiko piispalla kanttia vetäää asiasta johtopäätökset?

Käyttäjän tfhyvarinen kuva
Toivo F. Hyvärinen

Taloudelliselta kannalta vaikuttaa täysin mahdottomalta, että piispa Teemu Laajasalo eroaisi itse. Nimittäin piispan yrityksellä julkisuudessa liikkuvien tietojen perusteella on velkaa ilmeisesti useita satoja tuhansia euroja. Kai nyt ainakin pankki on ottanut Laajasalolta omavelkaisen takauksen pankkilainoille, koska piispan firma on ollut huonossa hapessa jo vuosikausia.

Miten piispa hoitaisi takausvastuunsa pankille, jos hän itse lähtisi piispan virasta, josta hänelle maksetaan palkkaa aboutiarallaa 120.000 euroa vuodessa.

Tällaiset kysymykset tulevat väkisinkin mieleen ilman mitään pahaa tahtoa. Tässä eivät mitkään humaanit jeesustelut auta, koska faktat vaikuttavat armottomilta.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto

Niin, eihän Suomessaole tapana erota. Sen verran pitkä syntilista on, että en ihmettelisi, vaikka hän joutuisi luopumaan virastaan. Hän on jo kirkolle rasitus.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset