Sosiaalipolitiikan asiantuntija leimaa soten sekundaksi

Professori Heikki Hiilamo toteaa, että  sotesta tuli sekundaa – eli Suomi on saamassa nykyistä huonomman terveydenhoidon (HS 10.12.).

Hiilamo ei ole soten suhteen mikään ohikulkija: valtiotieteiden ja filosofian tohtori sekä Helsingin yliopiston sosiaalipolitiikan professori. Hän on toiminut kansaneläkelaitoksessa tutkimusprofessorina ja osallistui sote-uudistuksen valmisteluun asiantuntijana.

Hiilamon mukaan on syytä ottaa huomioon, että terveyspalveluilla on tavanomaisesta poikkeavat markkinat. Yksityisen yrityksen lääkärin kannattaa määrätä potilaalle mahdollisimman paljon tutkimuksia ja hoitoja.  Juuri siitä syystä Yhdysvalloissa käytetään erittäin paljon rahaa terveydenhoitoon ja saadaan suhteellisen vähän tuloksia. Siinä on Hiilamon ensimmäinen potku kokoomuksen ajaman "valinnanvapauden" eli terveyspalvelujen yksityistämisen nilkkaan.

Hän todistelee esimerkein, että sote-järjestelmää revitään rikki kolmesta suunnasta: kustannukset karkaavat, hoito jakaantuu epäoikeudenmukaisesti ja varakkaammat äänestävät jaloillaan eli turvautuvat yksityisiin vakuutuksiin ja terveyspalveluihin.

Hiilamon mukaan valinnanvapaus tuli kuin varkain. Hallitus ja asiantuntijat kiistelivät sote-palvelujen järjestäjien määrästä. Asiantuntijat katsoivat sopivaksi määräksi 8-12. Keskusta kuitenkin jyräsi hallituksen hajottamisen uhalla läpi 18 maakunnan mallin. Kokoomus sai lohdutuspalkintona merkityksettömältä tuntuneen valinnanvapauden, joka Hiilamon mukaan osoittautui seurauksiltaan järisyttäväksi.

Kun päädyttiin siihen, että kaikkien maakuntien piti muodostaa sote-keskuksistaan yhtiöitä, oli Hiilamon mukaan selvää, että sote-uudistuksen tavoitteena ei ollut enää kustannusten säästäminen tai terveyserojen kaventaminen, vaan julkisten palveluiden tuotannon siirtäminen yksityisille yhtiöille. Operaatiota voikin kuvata suuren luokan puhallukseksi, joka naamioitiin valinnanvapauden kaapuun.  

Hiilamo perustelee: yleensä uskotaan, että markkinataloudessa nimenomaan yritykset tuovat kuluttajille uusia  ja parempia tuotteita ja palveluja. Kuitenkin ne pyrkivät ensisijaisesti kasvattamaan voittojaan, eivätkä huolehtimaan siitä, että rahat riittävät kaikkien palvelemiseen. Yritysten menestys sote-maailmassa on jo tähän mennessä perustunut julkisen järjestelmän heikkouksien hyväksikäyttöön. Niin tulee olemaan jatkossakin.

Hän esittää hiuksia nostattavan kuvauksen siitä, miten sote-yritysten lobbarit ja eräät korkeimmat virkamiehet tekivät viime keväänä kaikkensa, ettei soten piiloagenda, yritysten edun ajaminen olisi paljastunut. Jos suunnitelma olisi onnistunut, julkisia sote-keskuksia olisi ajautuneet jopa konkurssiin yksityisten kerätessä parhaat asiakkaat suurelta osin nykyisistä työterveyshuollon potilaistaan. Syrjäseutujen asiakkaat olisivat jääneet jopa ilman palveluita. Onneksi asiantuntijat voittivat sillä erää ja hallitus joutui vetämään esityksen eduskunnasta.

Paljon puhutusta asiakassetelistä Hiilamo toteaa, että setelin käytön laajentamisehdotus tarkoittaa pääasiassa yksityisten terveysyritysten suosimista. Uusin esitys poikkeaa Hiilamon mukaan edelleen muiden pohjoismaiden ratkaisusta Sote-keskusten palveluvalikoima olisi niin laaja, ettei pienemmillä toimijoilla olisi käytännössä mahdollisuuksia tarjota palveluita. Suuret sote-yhtiöt keräisivät potin.

Hiilamo kutsuu sotea Suomen heikoimmin suunnitelluksi uudistukseksi. Viime viikkoina on hänen mukaansa kuultu yhä enemmän vaatimuksia siitä, että koko uudistus pitäisi perua. Hän ei kuitenkaan näe tilannetta toivottomana, mutta nykyisiä suunnitelmia tulisi parantaa oleellisesti. Kelvottoman hankkeen peruminen olisikin mielestäni viisasta, mutta hallitus ei sitä tee kasvojensa menettämisen pelossa. Mieluummin se ajaakin päänsä seinään.

Hiilamo päättää puheenvuoronsa toteamalla, että nykyinen sote-järjestelmämme on mainettaan parempi. Sen suuria haasteita – kustannusten ennakoitua kasvua ja eriarvoisuutta hoidon saatavuudessa – ei ratkaista nykyistä huonommalla järjestelmällä. Pitäisi pyrkiä selvästi parempaan.

Asiantuntija on puhunut. Nyt hallituksen pitäisi ryhdistäytyä – ja kansalaisten valpastua. Pystyvätkö hallituspuolueet ja niiden poliitikot viemään ilman äänestäjien selvää tuomiota läpi uudistuksen, joka rapauttaa sote-järjestelmämme ja tarjoaa ratkaisun, jossa häviäjiä ovat potilaat ja julkinen terveydenhoito, sekä voittajia yksityiset sote-yritykset ja niiden osakkeenomistajat? Onnistuuko suuri puhallus?

 

 

 

 

 

 

 

 

Lokari
Sitoutumaton Turku

Kirjoittaja on liiketaloustieteen, erityisesti laskentatoimen professori emeritus Turun kauppakorkeakoulusta (Turun yliopisto).

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu