Lokari

Tuntematon vessaharja

Sosiaalisessa ja myös "oikeassa mediassa" moni on repäissyt vaatteensa Tuntemattomaan sotilaaseen liittyvästä tuotemainonnasta – onhan teos monelle pyhä asia. Jotkut ovat puolestaan vetäneet herneensä nenään tästä kritiikistä.

Liittyvätkö siivousmopit, vessaharjat tai kuplavesi jotenkin Väinö Linnan kuvaamiin sotiin, kysytään. Joku vastaa, että armeijassahan siivottiin. Kyllä, varusmiesaikana siivous oli tuttua, mutta sodassa ei paljon ehditty luututa, eikä juotu vissyvesiä. 

Itse en näe Tuntemattomalla ja vessaharjalla mitään loogista tai muutakaan yhteyttä. Kummankin idea peräisin on aivan erilaisesta maailmasta. Kuitenkin mainonnassa riittää varsin pitkälle, että tuotteista puhutaan, sillä tunnettuus myy. Ristiriita mainoksessa on siis aivan harkittu juttu.

Lähempänä sodan maailmaa olisivat esimerkiksi asekauppa, hautaustoimisto ja sairaanhoito, mutta tuskin näiden kohdalla syntyisi kytkennästä Tuntemattomaan mitään positiivista mielikuvaa, joka edistäisi kysyntää – pikemminkin päinvastoin. Siksi näiden tuotteiden ja palvelujen mainoksissa ei Rokan Anttia nähdä.

Rahan takia Linnan teokseen liitettyä tuotemainontaa tietenkin tehdään: edistetään Tuntemattoman lippujen myyntiä ja samalla vessaharjojen ja muun tavaran. Linnan perikunta ei antanut aiheesta haastattelua Hesarille. Oletettavissa on, että he saavat oman siivunsa kakusta.

Mutta miksi me ostaisimme tuotteita, joita mainostetaan Tuntemattoman filmaajien ja Linnan hengentuotteiden siivellä, vaikka pitäisimmekin Tuntemattomasta ja sen yhä uudelleen veivaamisesta filmille? Ehkä moni päätyy ostamaan Tuntematon-vessaharjan juuri siksi, että siitä puhutaan ja kiistellään – ja onhan tässä yhdistelmässä tietty vitsi, joka vetoaa joidenkin huumorintajuun.

Itse en aio tällaisia tuotteita ostaa, sillä en halua siivotessani tai virvoitusjuomaa juodessani palauttaa mieleeni sotia ja Tuntematonta sotilasta. Mutta Tuntematon-fanit saavat minun puolestani nauttia täysin rinnoin siivouksesta tai virvokkeista, jotka tuovat mieleen Tuntemattoman sotilaan, vaikka yhteys niiden välillä onkin olematon. Elämmehän vapaassa maassa.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (7 kommenttia)

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto

Nyt.fi

Sini-Tuotteen ja Tuntematon sotilas -elokuvan yhteistyö kuohuttaa sosiaalisessa mediassa – keräsimme parhaat siivousvälinemeemit
Kansa ei ole vielä päättänyt, ovatko Sini-Tuotteen Tuntematon sotilas -vessaharjat nerokas parodia vai järkyttävä moka.

http://www.hs.fi/nyt/art-2000005313201.html

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen

Tuntemattomaan sotilaaseen liittyvissä tuotteissa on näkynyt vuosiluvulla varustettuna teksti "Väinö Linnan oikeudenomistajat" tai "Väinö Linnan tekijänoikeuksien omistajat".

Aikaisempina vuosina myynnissä ovat olleet niin pelikortit kuin lautapelitkin.

P.S. Väinö Linna itsekin ymmärsi varsin hyvin rahan päälle tullessaan kirjojensa myötä miljonääriksi jo 1960-luvulla.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto

Pelikorteissa oli idea: korteissa esiintyi kirjan/elokuvan henkilöhahmoja.

Tuskin Linna kirjaa rahan takia kirjoitti.

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen

Moni kirjailija jatkaa vuosikymmeniä tuotantoaan, koska on riippuvainen kirjoista saamistaan tuloista ja apurahoista.

Väinö Linnan tuotanto loppui Täällä Pohjantähden alla - trilogiaan jo vuonna 1962.

Taloudellisia paineita jatkaa kirjallista työtä ei enää ollut. Toisaalta kaikki sanottava oli ehkä tullut jo sanottua.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto Vastaus kommenttiin #6

Esimerkiksi Kalle Päätalo kirjoitti aikoinaan joka vuosi yhden tiiliskiven. Mitä niitä tuli, kolmattakymmentä? Jo varsin aikaisessa vaiheessa häneltä meni taloudellinen pakko kirjoittaa, arvelen. Halusi vain kertoa ja ilahduttaa lukijoitaan. Onhan näitä muitakin: salapoliisikirjailija Reijo Mäki julkaisee joka vuosi Vareksensa, jne.

Käyttäjän ResCordis kuva
Veikko Savolainen

Myös Suomi 100 -juhlavuoden teemaviittausta ja logoa on käytetty monenkirjavan kaupallisen tarjonnan menekinedistämiseen aina sinivalkoista dildoa myöden, ja niistäkin on kerätty myös inhokkilistaa, ks. Paskimmat ja oivaltavimmat Suomi 100 -tuotteet
http://rescordis.puheenvuoro.uusisuomi.fi/239816-p...

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto

Kyllähän bisnes tarttuu kaikkeen, joka voi tuottaa lisää rahaa.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset