Lokari

Kiusaajan vaihdettava koulua

Viime aikoina on keskusteltu koulukiusaamisen torjumisesta muun muassa ehdottamalla, että kiusaaja joutuu vaihtamaan koulua. Tähänastinen tavanomainen käytäntö on aivan nurinkurinen: kiusattu on vaihtanut koulua, koska kiusaamiseen ei voida tehokkaasti puuttua. Kiusaaja on saanut jatkaa rötöstelyään uusien uhrien kimpussa. Tämä on oikeudenmukaisuuden irvikuva.

On sinänsä outoa, että koulut eivät voi puuttua kiusaamisen nykyistä tehokkaammin. Julkisuuteen tulee tuon tuostakin viestejä kiusattujen oppilaiden vanhemmilta: koulut vähättelevät kiusaamista ja jopa kieltävät sen tapahtumisen.

Rehtorit näyttävät varjelevan koulunsa mainetta enemmän kuin oppilaittensa oikeutta turvalliseen ja häiritsemättömään koulunkäyntiin. Opettajat kokenevat keinovalikoimansa olemattomiksi, ja kääntävät usein katseensa sivuun, kun ovat voimattomia. Nykyisin puhutaan paljon välittämisestä, mutta on nähtävästi muodikkaampaa hakea välittämisen kohteet jostakin muualta kuin kotimaan sorrettujen keskuudesta.

Jotakin positiivista on asiassa siis kuitenkin tapahtumassa, sillä eduskunnassa on tehty lakiehdotus koulukiusaajien siirtämisestä uuteen kouluun. Yli sata kansanedustajaa kannattaa asiaa. Eräät tahot ovat kuitenkin älähtäneet. Kiusaajillakin on paha olo, ja heitä ei saisi tällä tavoin rangaista. Eli yhden oppilaan paha olo on hyväksyttävä syy panna vahinko kiertämään muille, täysin viattomille sivullisille. Erittäin kyyninen – ja tehoton – hoitokeino.

Lisäksi on tuotu esiin se, että alaikäiset eivät ole rikosoikeudellisessa vastuussa. Alaikäisillekin on kuitenkin tähdennettävä, että jokainen on vastuussa teoistaan. Nyt nuorisolla ja lapsilla tuntuu olevan usein sellainen käsitys, että he saavat tehdä mitä tahansa, koska rikoslaki ei voi heille mitään. Se on vahingollinen näkemys heille itselleenkin. Kun suojaikä päättyy, ei ehkä osatakaan ryhtyä seuraavana päivänä lainkuuliaiseksi, vaan rötöstely eri muodoissaan jatkuu.

On olemassa muitakin seuraamuksia väärille teoille kuin rikoslain säätämät rangaistukset. Koulukiusaajan koulunvaihto olisi yksi tällainen. Kiusaaja joutuisi miettimään uudessa luokassa tekemisiään. Hän ei todennäköisesti ryhtyisi siellä jatkamaan kiusaamista, sillä häneltä puuttuisi tuttu tukijoukko, joka kannusti häntä kiusaamiseen. Kaiketi hän myös oppisi jotakin tästä seuraamuksesta. Ja ellei oppisi, koulukierros jatkuisi.

Arvoisat kansanedustajat: Laki koulukiusaajan siirrosta uuteen kouluun tulisi saattaa voimaan niin pian kuin mahdollista.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

9Suosittele

9 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (18 kommenttia)

Käyttäjän TomiSolakivi kuva
Tomi Solakivi

"Lisäksi on tuotu esiin se, että alaikäiset eivät ole rikosoikeudellisessa vastuussa. Alaikäisillekin on kuitenkin tähdennettävä, että jokainen on vastuussa teoistaan."

Miten minulla on sellainen tuntuma, että alaikäisten rötöstelyyn toimisi loistavasti häpeärangaistus -vanhemmille.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto

Minkähänlainen tämä häpeärangaistus olisi? Eiköhän siihenkin joku ihmisoikeusjuristi puuttuisi? Häpeä on kyllä tehokas opettaja, ja monissa kulttuureissa sitä käytetään. Niin meilläkin aikoinaan.

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto

Periaatteessa idea on houkutteleva, mutta epäilen, että ei toimisi käytännössä. Siinä kun on se mahdollisuus, että vanhempien piittaamattomuus muuttuisi suoraksi vihamielisyydeksi. Ja sitten on myös niitä vanhempia, jotka eivät ole olleet tietoisia kullannuppunsa touhuilusta ja heihin vakava ja asiallinen puhuttelu tepsinee paremmin kuin häpeärangaistus.

Käyttäjän jsalmi kuva
Juha Salmi

Säädetäänkö samalla että koulu ei voi kieltäytyä ottamasta vastaan tätä kiusaamisen vuoksi siirtyvää oppilasta?

Isoissa kapungeissa toki kouluja riittää joten siirrot siellä onnistunevat, mutta on paljon paikkakuntia joissa on esim. yksi yläkoulu ja naapurikunna oppilasta ei tarvitse silloi oppilaaksi hyväksyä. Tietenkin jos huoltaja(t) siirretään samalla kunnasta toiseen niin tämä ongelma toki poistuu.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto

"...on paljon paikkakuntia joissa on esim. yksi yläkoulu ja naapurikunnan oppilasta ei tarvitse silloin oppilaaksi hyväksyä."

Kyllä tarvitsee, jos laki niin säätää.

Kiusaaminen lieneekin nimenomaan isojen paikkakuntien mammuttikoulujen ongelma.

Käyttäjän jsalmi kuva
Juha Salmi

"Kyllä tarvitsee, jos laki niin säätää."

OK, Siirtyykö valtionosuudet oppilaan mukana? tämä koskee kunnasta toiseen siirtyvää tapausta. Kuka maksaa esim. sen jos siirtyvän oppilaan vuoksi joutuu muodostamaan lisää opetusryhmiä?

On omalla tavallaan mielenkiintoista että itsenäisen kunnan päätäntävaltaa omasta koulutoimesta halutaan näin kaventaa.

"Kiusaaminen lieneekin nimenomaan isojen paikkakuntien mammuttikoulujen ongelma." Koko ei vaikuta muuhun kuin määrään, muut tekijät vaikuttavat paljon enemmän. Oppilaat oppivat käytöstavat jo kotoaan, sillä lähes aina löytää huonosti käyttäytyvän lapsen taustalta huonosti käyttäytyvän huoltajan.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto Vastaus kommenttiin #6

Valtionosuuksista en tiedä, mutta tuskin hanke niihin kaatuu. Miten on muuten valtionosuuksien laita silloin, kun oppilas vaihtaa koulua vapaaehtoisesti (vaikkapa juuri kiusaamisen takia)? Ja kuka maksaa siinä tapauksessa opetusryhmän lisäyksen?

En asettaisi vastakkain kunnaan päätäntävaltaa ja lapsen oikeutta turvalliseen koulunkäyntiin. Esimerkiksi kunnan kouluviranomaisilla on ollut kyllä aikaa käyttää pääätösvaltaansa koulukiusaamisen kitkemiseksi kouluistaan, mutta julkisesta keskustelusta päätelleen kiusaaminen rehoittaa edelleen.

Luonnollisesti huonon käytöksen juuret ovat kotona, mutta suurissa kouluissa kiusaaminen hukkuu helposti suuriin oppilasmääriin.

Käyttäjän jsalmi kuva
Juha Salmi Vastaus kommenttiin #7

"Miten on muuten valtionosuuksien laita silloin, kun oppilas vaihtaa koulua vapaaehtoisesti (vaikkapa juuri kiusaamisen takia)?"

Riippuu siitä tapahtuuko siirto ennen vai jälkeen 20.9, Nykyään koulu saa itse päättää ottaako naapurikunnan oppilaan oppilaaksi vai ei, siihen ei kukaan tai mikäänlaki pakota.

"Esimerkiksi kunnan kouluviranomaisilla on ollut kyllä aikaa käyttää pääätösvaltaansa koulukiusaamisen kitkemiseksi kouluistaan"

Kunnan päätäntävalta ei ylitä säädettyjä lakeja, jos noin olisi niin silloin esim. mobiililaitteisiin suhtauduttaisiin eri tavalla mitä nyt voidaan.

"mutta julkisesta keskustelusta päätelleen kiusaaminen rehoittaa edelleen."

Tottaki rehoittaa, eikä sitä ikinä pois edes saada, varsinkin kun kiusaamista voi olla myös se että katsoo toista päin väärällä tavalla.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto Vastaus kommenttiin #11

"Tottaki rehoittaa, eikä sitä ikinä pois edes saada, varsinkin kun kiusaamista voi olla myös se että katsoo toista päin väärällä tavalla."

Ei tuollaista "kiusaamista" saakaan pois, mutta tämä ei tarkoita sitä, että törkeämmät kiusaamisen muodot pitäisi hyväksyä siinä samalla.

Käyttäjän TiinaJrvenp kuva
Tiina Järvenpää

Minusta tällainen vanhempien rankaiseminen lasten teoista ei olisi loogista. Eihän kukaan voi kantaa rangaistusta toisen, erillisen persoonan teoista. Tällöin itse syyllinen jäisi kokonaan rangaistusta vaille. Perustelen vielä tällaisesta kulmasta, että nuori irtaantuu vanhemmistaan ja muodostaa omaa identiteettiään voimakkaasti juuri tuossa iässä, pari vuotta ennen rikosoikeudelliseen vastuuseen astumistaan. Samaisessa kasvun ja kehityksen (keskeneräisyyden) vaiheessa hän usein kapinoi voimakkaasti kasvattajiaan vastaan. Tämän vuoksi tällainen häpeärangaistus saattaisi hyvinkin toimia päinvastoin, kuin toivottua olisi ollut. Lisäksi jo valmiiksi paineistettuja vanhempia paineistettaisiin lisää. Usein niitä puuttumisen mahdollisuuksia ei siellä kotonakaan ole riittävästi. Ei palata keskiajalle.

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto

Miten sitten ratkaisisit kiusaamisongelman? Nyt on varsin selvästi todettu, että kierre jatkuu niin kauan kuin kiusaajajengi on samassa koulussa kiusattavan kanssa. Jos koulun vaihtaminen katsotaan rangaistukseksi, uhrin rankaiseminen on selvästi väärin. Oikeampi tapa on kiusaajien kellokkaan siirtäminen. Jo pelkän mahdollisuuden voi olettaa vaikuttavan hillitsevästi muihin, kuin kaikkein pahimpiin häiriköihin. Sitä paitsi, vanhemmilla on kasvatusvastuu, joten parempi sittenkin kohdistaa ne toimet kiusaajan kuin uhrin vanhempiin.

Käyttäjän TiinaJrvenp kuva
Tiina Järvenpää

Joskus ratkaisut ongelmiin eivät ole niin yksinkertaisia. Jos voisimme vaikuttaa lapsiin niin, että omat asenteemme siirtyisivät heihin automaattisesti, olisivat ongelmat toki pienempiä. Olen kasvatusalalla työskennellessäni monesti nähnyt kunnollisia hyviä vanhempia, joilla on ongelmia lapsensa kanssa.
Kannatan tietysti kiusaajan siirtämistä. Mutta en vanhempien rankaisemista ongelmista, joita he eivät välttämättä mitenkään ole aiheuttaneet. Lapsen kehitykseen ja kasvuun vaikuttavat vanhempien lisäksi todella monet muutkin tekijät.

Käyttäjän jounijuntumaa kuva
Jouni Juntumaa

Arvostan muutamien kokeneiden kasvatuksen asiantuntijoiden halua etsiä kiusaamistilanteisiin kestäviä sovitteluratkaisuja sen sijaan että tyytyisivät siirtämään ongelmat maton alle eli naapurikouluun.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto

"Arvostan muutamien kokeneiden kasvatuksen asiantuntijoiden halua etsiä kiusaamistilanteisiin kestäviä sovitteluratkaisuja sen sijaan että tyytyisivät siirtämään ongelmat maton alle eli naapurikouluun."

Kuinka kauan pitäisi odottaa, että nämä asiantuntijat myös löytävät niitä "kestäviä sovitteluratkaisuja"? Ja siihen asti pitäisi siis edelleen lähettää kiusatut sinne "maton alle"?

Kaikki myöntävät kiusaamisongelman olemassaolon (paitsi ehkä rehtorit), mutta sitten kun ehdotetaan ratkaisuja, alkaa loputon selittäminen. Lisäesimerkki: Matti Seppälä ehdotti Hesarissa ratkaisuksi koulun työrauhaongelmiin tuntien videovalvonnan. Eikös tänään joku nähnyt valvontakameroiden vievän luottamuksen ja saattavan lisätä sääntöjen vastaista toimintaa.

Valvontakamerat ovat kuitenkin nykyisin arkipäivää monessa paikassa, eikä niitä juurikaan enää arvostella. Alkuun oli jos jonkinlaista ihmisoikeusasianajajaa liikkeellä niitä vastustamassa. - Monin paikoin häiriöt kuitenkin vähenivät kameroiden tultua - mm. hautakivien kaatamiset hautausmailla.

Käyttäjän jounijuntumaa kuva
Jouni Juntumaa

Kuinka kauan pitäisi odottaa, että nämä asiantuntijat myös löytävät niitä "kestäviä sovitteluratkaisuja"

Kuulostaa siltä, että blogistin mielestä ammattikasvattajat eivät olisi vielä tehneet mitään eivätkä saaneet mitään aikaan, koska kerran ongelmia yhä on. Kuitenkin, he lienevät tehneet paljon tuloksellista työtä, vaikka maailma ei olekaan valmis.

Olisi hyvä arvioida tarkkaan missä on jo onnistuttu ja miksi, ennenkuin hutkitaan "ratkaisuja" jotka eivät todennäköisesti auta itse ongelmaan.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto Vastaus kommenttiin #16

"...että blogistin mielestä ammattikasvattajat eivät olisi vielä tehneet mitään eivätkä saaneet mitään aikaan, koska kerran ongelmia yhä on. Kuitenkin, he lienevät tehneet paljon tuloksellista työtä..."

En ole sanonut, että ei olisi saatu mitään aikaan. Mutta siitä päätelllen, että kiusaaminen koetaan edelleen ongelmaksi, tarpeeksi ei ole tehty. Kommentaattorikin vain arvelee, että "he lienevät tehneet paljon tuloksellista työtä". Niinpä niin, lienevät...

Minun mielestäni kiusaajan siirtäminen toiseen kouluun todennäköisesti auttaisi ongelman ratkaisuun. Sillä olisi myös tietty ennalta ehkäisevä vaikutus.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto Vastaus kommenttiin #16

Tässä ammattikasvatttajien järjestön näkemys:

"OAJ vaatii rehtoreille oikeutta siirtää oppilas toiseen kouluun

Iltalehti Perjantai 28.10.2016 klo 18.04
Opettajien ammattijärjestö OAJ vaatii peruskoulujen rehtoreille oikeutta erottaa oppilas määräajaksi.
Koulusta erotettu oppilas saisi määräajan opetusta toisessa koulussa, minkä jälkeen hän voisi palata entiseen kouluun.
Oppilaan määräaikainen erottaminen olisi astetta ankarampi toimenpide kuin jälki-istunto ja kirjallinen varoitus, jotka eivät OAJ:n mukaan läheskään aina tepsi.
STT"

Käyttäjän TiinaJrvenp kuva
Tiina Järvenpää

Kameravalvonnassa olisi kyllä ideaa. Jos niitä on muuallakin julkisissa tiloissa niin miksi ei kouluissakin..

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset