Lokari

Taksiuudistuksesta tulee Orpo olo

Taksiuudistus on puhuttanut varsinkin taksialaa. Myös asiakaspuolella herää kysymyksiä. Lehtitietojen mukaan muun muassan mopoautot, pakettiautot ja jopa kuorma-autot kelpaavat taksiautoiksi. On kyllä naurussa pitelemistä, jos vaikkapa konserttiin lähtevälle pariskunnalle tulee kulkuvälineeksi mopoauto tai kuorma-auto.

Toinen kysymys liittyy kuljettajien ammattitaitoon. Kuljettajilta ei vaadittaisi enää mitään testiä pätevyytensä osoittamiseksi. Koulutus jätettäisiin taksi-isäntien hoidettavaksi. Jokainen lienee nähnyt esimerkiksi marketin kassoilla uusia myyjiä, jotka eivät hallitse kassakoneen saloja. Työ tekijäänsä neuvoo - ja asikas maksaa ajanhukkana ja virheiden seurauksina. 

Mopoauto on enmmän mopo kuin auto. Montako vakavaa onnettomuutta tarvitaan osoittamaan taksiuudistuksen heikkoudet?

Syntyy paljon työpaikkoja - ja asiakkaalle tulee Orpo olo. Mutta haitanneeko tuo mittään kilpailuvapauden kannalta?

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (36 kommenttia)

Reijo Jokela

Mitenkäs muuten hallitukselta unohtuivat riksat?
No varmaan nyt sitten näemme, kun tuo kilpailu avataan, että eduskunta johtaa esimerkillään ja kilpailuttaa kansanedustajien taksikuljetukset ja valitsee halvimman vaihtoehdon. On siinä naurussa piteleminen, kun eduskuntalon edestä edustajat kömpivät mopoauton/traktorin kyytiin.
Jotenkin veikkaan, että tuo ryhmä ei tule omia matkojaan halvimmalla mahdollisella kulkemaan.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto

Totta. Kansanedustajat valitsevat jatkossakin mustat limusiinit, kuten nykyisinkin.

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck

Miten se olisi siltä konserttiin Mersun takapenkillä matkaavalta pariskunnalta pois, että voisin laillisesti kulkea venettäni rantaan kuljettavan kuorma-auton kyydissä? En tajua mitä lisä-arvoa se tuo, että pitää kulkea henkilö-autolla perässä, mutta ehkä blogisti osaa selittää? Ethän vakavissasi usko kenenkään tilaavan kyytiä Oopperatalolle Pekan nostoauto Oy:ltä...

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto

Toivotaan, että puhelinluettelossa on sitten tavallisista takseista erikseen Mopotaksi Oy ja Maxin nostoauto OY.

Uskon kyllä, että "vanhat kunnon taksit" perustavat oman yhteisön, joka palvelee tasokkaita kyytejä tarvitsevia.

Ongelmaksi on mainittu myös syrjäseutujen taksipalvelut, kun ei ole enää palveluvelvollisuutta.

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck

Jos puhelinluettelo julkaistaan lupaan laittaa ilmoitukseen mukaan sekä nostokapasiteetin että maksimikuorman.

Varmasti tulee erikoistumistakin lisää. Johan sitä nyt näkee esimerkiksi Helsingissä Kovanen ja Kajon-yhtiöiden kohdalla. Suurin osa ihmisistä kykenee varmasti valitsemaan tarpeitaan vastaavan taksin. Pystyväthän he pizzankin tilaamaan, vaikka sekä koon että täytteiden osalta on enemmän kuin yhtä sorttia mistä valita.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto Vastaus kommenttiin #5

Toivotaan. Ruotsissa vaan kävi niin, että jotkut saivat tarpeitaan vastaamattoman kalliin taksin. Huijareita on aina liikkeellä, kun ei ole valvontaa.

Pizzan tilaaminen on eri asia kuin taksin. Jos joku ovella vaatii tuplahintaa, niin ovi kiinni vaan, ja pizzakuski saa syödä itse pizzansa.

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck Vastaus kommenttiin #6

Osaatko selittää, mikä erottaa taksimatkan ja pizzan tuplahinnoittelun. Ja oletetaan, että olemme siellä pizzeriassa, ettei tarvitse fyysisesta estämisestä keskustella.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto Vastaus kommenttiin #7

Esimerkiksi se, että pizzeria sijaitsee kiinteässä paikassa toisin kuin taksi. Jos pizzeria alkaa tuplahinnoitella, tieto leviää, ja se menettää kaikki asikkaansa. Siksi se ei tuplahinnoittele. Huijaritaksia on vaikeampi tunnistaa, ja se voi jatkaa huijaamistaan pitempään.

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck Vastaus kommenttiin #8

Kietämättä täysin validi argumentti niille, jotka nappaavat taksinsa lennosta, silmät kiinni.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto Vastaus kommenttiin #14

Hei, kerro näille kavereillesi hyvä neuvo: avaa silmäsi. Pari drinkkiä vähemmän, niin ei pitäisi olla ylivoimaista.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Mikäpäs tuossa, olen itsekin matkustanut Bangkokissa tuktukin kyydissä bisnesillalliselle eliittiravintolaan.

(Mutta vakavammin sanoen, kyseessä on vaihtoehtojen antaminen. Nyt kun niitä ei ole, niin asiakkaalta ei tarvitse kysyä kyydin laatua tai hänen ei tarvitse sitä valita. Monet vanhemmat ihmiset valittavat nykyään sitäkin, että sähkönmyyjän joutuu valitsemaan, se on niin hankalaa.)

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto

Vaihtoehtoja? Ei tässä mitään venäläistä rulettia kaivata, vaan luotettavaa palvelua.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Vaihtoehdot eivät tarkoita venäläistä rulettia. Menethän sinä sellaiseen kauppaankin, josta pidät enemmän kuin toisesta joko palvelutason tai hinnan vuoksi.

Monissa maissa on taksin kylkeen maalattu kuinka paljon lähtö maksaa ja kuinka paljon jokainen kilometri. Ja kun kilpailevat taksifirmat tulevat paikkakunnalle kuluttajalle tutuiksi, niin he voivat tilatessaan valita taksiyhtiön tai kadulla valita tarjolla olevista vaihtoehdoista mieluisimman.

Tuo kilpailun rajoitukseen perustuva "luotettava palvelu" tulee pääsääntöisesti ylettömän kalliiksi, niin takseissa kuin muissakin liiketoiminnoissa.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto Vastaus kommenttiin #16

Laatu maksaa. Tuktuk-kyydin hinta voi muodostua toisella tavalla tosikalliiksi.

Käyttäjän IlkkaNielsen kuva
Ilkka Nielsen

Uskooko blogisti ihan oikeasti, että taksiliikenteeseen tulisi mopoautoja, jotka ovat kahdelle henkilölle rekisteröityjä ajoneuvoja.? Jos tuo on se peruste, jolla vastustetaan taksiliikenteen avaamista kilpailulle, niin heikot ovat perusteet. Näitä "esihistoriallisia" jäänteitä on tällä hetkellä ylisäädellyt taksiliikenne- ja apteekkiluvat. Kaikki muut alat ovat avoinna kilpailulle.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

"Kaikki muut alat ovat avoinna kilpailulle."

Paitsi ALKO. Jotkut vastustavat senkin monopolin purkamista sillä perusteella, että kauppoihin tulisi "Rainbow punaviinitölkkejä".

Käyttäjän IlkkaNielsen kuva
Ilkka Nielsen

Totta puhut. Unohtui peruselintarvikkeet tyystin.

Käyttäjän maxjussila kuva
Max Jussila

Juu, tässä 150 metrin päässä olevasta Family Martista (!) saa väkeviäkin 24/7. Koko ajan on jotenkin turvallinen olo, kun tietää, ettei keskeisistä elintarvikkeista tule koskaan pulaa. Kello 9:stä aamulla ello 20:een illalla kantavat kotiin, jos tilaa vähintään RMB 40 arvosta, eli hiukan yli viisi euroa. Hyvä ja nopea palvelu.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto

Näin hallituksemme viisaudessaan kaavailee. Ja voi olla oikeassakin - kysy vaikkapa joltakin ajokortin saaneelta teiniltä tai työttömältä, jotka haluaisivat hiukan lisätuloja.

Jos kaipaat lisää perusteluja, lue blogi loppuun. Ja netistä löytyy kattavia uutisia hallituksen neronleimauksesta. Tässä olivat vain esityksen suurimmat typeryydet.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Minulla ei ole mitään sitä vastaan, että teinit tai työttömät saavat lisätuloja.

Eikä sinun tai kenenkään muunkaan tarvitse mopoautoa taksiksesi valita, Bangkokissakin voi valita jonkun muun taksin kuin tuktukin, jos haluaa.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto Vastaus kommenttiin #19

On hyvä teinien ja työttömien kannalta, jos saavat töitä mopotaksikuskeina, mutta asiaan on vähän laajempikin näkökulma.

"Eikä sinun tai kenenkään muunkaan tarvitse mopoautoa taksiksesi valita.."

Kylläpä helpotti kun takaat, että ei tarvitse.

Käyttäjän IlkkaNielsen kuva
Ilkka Nielsen

Ala säilyy luvanvaraisena, joskin lupien määrällisestä sääntelystä luovutaan. Tuskin nyt "teinit" ja työttömät kovin sankoin joukoin ryhtyvät perustamaan mopoautotaksiyrityksiä ja hakemaan lupia taksiliikenteen harjoittamiseen. Pikkusen jos saisi realismia kehiin.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka Vastaus kommenttiin #20

"Tuskin nyt "teinit" ja työttömät kovin sankoin joukoin ryhtyvät perustamaan mopoautotaksiyrityksiä ja hakemaan lupia taksiliikenteen harjoittamiseen."

Olet ehkä oikeassa, mutta olisi kuitenkin suotavaa, että moinen yritteliäisyys kukoistaisi sen sijaan, että haetaan rahaa sossun luukulta.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto Vastaus kommenttiin #20

"Tuskin"? Minä arvioin, että todennäköisesti.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka Vastaus kommenttiin #24

Toivotaan niin!

Liiketaloustieteen professorin luulisi kannattavan yritteliäisyyttä, jos kenen.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto Vastaus kommenttiin #28

Niinhän sitä maallikko luulisi. Liiketaloustiede ei kuitenkaan ole mikään yrittäjäjärjestö, vaan sen piirissä tutkitaan mm. yritystoimintaa tieteen ehdoin - eli puolueettoman kriittisesti.

Reijo Jokela

Lääkäritoiminta on luvanvaraista, asianajotoiminta on luvanvaraista jne.
Nyt taksitoiminnan avaaminen esim. kuorma-autoille on sinänsä ihmeellistä, että kuorma-autolla saisi harjoittaa vapaasti taksiliikennettä, mutta tavarankuljetukseen (siihen mihin ne on tarkoitettu) tarvitaan lupa.
Kuljettajalta vaaditaan ammattiajolupa, jos kuskaa tavaroita, mutta ihmisiä saisi kuskata ilman mitään vaatimuksia.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Luvanvaraisuuttahan ei olla poistamassa. Vain lupakiintiökäytäntöjä on tarkoitus muuttaa.

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck

Vaatiiko "asianajotoiminta", mitä sitten tarkoittaneekaan, muuta kuin Asianajajaliiton jäsenyyden? Mistä luvasta puhut?

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Fundamentaalisesti tällainen taksilupa-asia on sukua suhtautumisella pakolaisiin ja maahanmuuttoon sekä kaikkeen muuhunkin muutokseen yhteiskunnassa.

Osa suomalaisista haikailee tuttuun ja turvalliseen 50-60 -lukuun, jolloin kertalämmitteinen saunan kiuas tuprutti joka mökin piipusta savua lauantai-iltapäivisin kello 16:00, teurastettava hevonen myytiin Karjaportille, sähköä toimitti Savon Voima, taksi tilattiin Janatuiselta ja valtion virka oli elinikäinen.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto

Tulipa sieltä se rasismikorttikin lopulta.

Osa suomalaisista haikailee "vapauksien" perään, mutta vastuun laita on niin ja näin. Se riittää, että jokin uusi vapaus helpottaa omaa elämää. Syntyvät yhteiskunnalliset haittavaikutukset eivät tässä paina mitään.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Pidän tuota hiukan outona reaktiona kommenttiini. Rasismista en ole maininnut mitään. Puhuin "tutun ja turvallisen" yhteiskunnan muutoksista.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto Vastaus kommenttiin #29

".. suhtautumisella pakolaisiin ja maahanmuuttoon sekä kaikkeen muuhunkin muutokseen yhteiskunnassa."

Ei noista asioista tarvitse kauan keskustella, kun ollaan rasismissa.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka Vastaus kommenttiin #31

Ei näköjään. Mutta itse en olisi niin pitkälle mennyt.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto Vastaus kommenttiin #33

Hyvä näin. Sivussa itse aiheesta ollaan jo nytkin.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto

Eräs Buenos Airesissa asuva suomalainen kertoi Uber-takseista seuraavaa. Osa näistä ongelmista lienee suuren taksiuudistuksen jälkeen arkipäivää meilläkin:

a) kuljettajilla ei ole taksikuskilta vaadittua ammattiajokorttia,

b) autolla ei ole vakuutusta kolmannelle henkilölle (asiakkaalle) kolarissa mahdollisesti tapahtuvista vammoista, kuolemasta, invaliditeetista yms.

c) Uber-valetaksit eivät maksa veroja kuten tavalliset taksit joutuvat maksamaan.

d) Uber-taksit eivät maksa Alvia palveluistaan (asiakkaalta se aina otetaan maksussa).

e) Taksimaksut voi maksaa luottokortilla; tämä maksutapa kiellettiin sulkemalla Uber-autoilijoiden pankkitilit.

f) Uber-taksien katsastus ei vastaa oikeille takseille tehtyä katsastusta.

g) siis kysymyksessä on suoraan epälojaali kilpailu (competencia desleal).

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset