Lokari

Huijaritakseja meillekin

Taksiyrittäjyys pyritään "vapauttamaan" luvanvaraisuudesta, ja muutoinkin alan sääntöjä karsitaan. Tätä on vaikea ymmärtää, sillä nykyinen taksijärjestelmä toimii moitteettomasti. Takseihin voi luottaa joka suhteessa. Ruotsissa on vastaava vapautusoperaatio tehty, ja sieltä on kuulunut huolestuttavia uutisia. Asiakkaita huijataan, ja alalle on pesiytynyt rikollisuutta.

Suunniteltuun muutokseen sisältyy arveluttava yksityiskohta. Alle 10.000 euron liikevaihtoon yltävä yrittäjä on kaiken sääntelyn ulkopuolella. Tällaista yrittäjää ei merkitä yritysrekisteriin, eikä hänen tarvitse ottaa ammattitoiminnan vakuutuksia. Riskillä siis ajetaan.

Tämän riisutun mallin voi joku nähdä kätevänä keinona edistää yrittäjyyttä, mutta mitä vaaroja siihen sisältyy? Kuka tahansa voi ryhtyä taksiyrittäjäksi, kunhan omistaa ajokortin. Alalle sopivuus jää sattuman varaan.

Järjestelmä suorastaan kannustaa veronkiertoon ja kirjanpitorikoksiin. Kun 10.000 euron haamuraja lähestyy, tuloja aletaan mitä todennäköisimmin pimittää. Harva haluaa ottaa vastaan rajan ylittämisestä koituvat rasitteet ja velvoitteet. Ja kun tapa on opittu, se todennäköisesti jatkuu. Tässä on rikollisjärjestöille erinomainen tilaisuus soluttautua maan elinkeinoelämään. Sitten alkavat kilpailijoiden rahastaminen ja muut alan tavat.

Entä asiakas? Hän on täysin turvaton. Valtio jättää taksiasiakkaat heitteille markkinavoimien irvikuvan armoille. Ja tämä tapahtuu yrittämisen vapauden ja norminpurun nimissä. Kuten niin monesti ennenkin, kapeakatseinen ideologia ajaa järjen ja yhteiskunnan sekä kuluttajan edun yli.

 

 

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

8Suosittele

8 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (26 kommenttia)

Käyttäjän MikkoAhola kuva
Mikko Ahola

Maahanmuuttajat, jotka ovat nyt työttömiä tai vaikeasti työllistyviä, voisivat alkaa ajaa taksia halvemmalla, kuin kantasuomalaiset. Halvemmilla liksoilla he loisivat itselleen työpaikat. Kokoomuksen Juhani Vartiainen onkin jo julkisesti ehdottanut, että turvapaikanhakijat työllistyisivät, jos heille annettaisiin mahdollisuus myydä työtä alle työehtosopimusten tason. Kuluttajille ilmiö näkyisi sitten siten, että kuski puhuisi heikosti suomen kieltä, mutta matka olisi halvempi.

Käyttäjän vylitalo kuva
Ville Ylitalo

Aika moni maahanmuuttaja ajaa taksia. Miksi pitäisi ajaa halvemmalla?

Käyttäjän MikkoAhola kuva
Mikko Ahola

Koska vielä monempi maahanmuuttaja on vielä työttömänä.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto

"Miksi pitäisi ajaa halvemmalla?"

Näin päivällä Turussa somalialaisen parturin, jossa hiustenleikkuuu maksaa 10 euroa.

Käyttäjän tomiketola kuva
Tomi Ketola

Kyllä tässä vuosien ja vuosikymmenten aikana on tullut vastaan monenmoista suharia taksin puikoissa eikä se paljon puhuttu rehellisyyskään mikään ihan itsestäänselvyys.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto

Itselläni ei ole ollut valittamista taksien rehellisyyden suhteen - Suomessa.

Käyttäjän tomiketola kuva
Tomi Ketola

#12

Eikä minulla partureiden.

10-15 eurolla Turusta saa nykyisin monestakin paikasta tukanleikkuun ilman ajanvarausta. Työntekijöiden kansallisuutta en ole kokenut tarpeelliseksi tiedustella. Jostain syystä se on mulle ihan merkityksetön asia.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto Vastaus kommenttiin #14

Kyseinen parturi on nimeltään "Somalialainen parturi".

Käyttäjän suvituuli952 kuva
Juha Lehtinen

"Kuka tahansa voi ryhtyä taksiyrittäjäksi, kunhan omistaa ajokortin"

Oikeesti - noin se menee. Ja pitäisikin mennä!

Jos ajokortti ei riitä ajamiseen, niin miten ihmeessä voit hyväksyä sen, että maanteillä liikkuu tälläkin hetkellä miljoona "vain" ajokortilla varustettua autonkuljettajaa?

Jos haluat jotain peruspalvelua parempaa niin tilaa sitten vaikka Kovasen limusiini. Ja maksa siitä.

Minulle peruskyyti riittäisi, ja niin pitäisi mielestäni riittää niille 400 milj. euron edestä Kelan=meidänveronmaksajien varoja taksikyyteihin polttaville kansalaisillekin riittää.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto

"Jos ajokortti ei riitä ajamiseen, niin miten ihmeessä voit hyväksyä sen, että maanteillä liikkuu tälläkin hetkellä miljoona "vain" ajokortilla varustettua autonkuljettajaa?"

Kyseessä on palveluammatti, mikä on eri asia kuin oman itsensä ajeluttaminen.

Käyttäjän suvituuli952 kuva
Juha Lehtinen

Kuten sanoin, maksa sitten siitä haluamastasi palvelusta tilaamalla Kovasen limusiini.

Minulle riittää se, että taksi vie minut pyydettyyn osoitteeseen. Mikä tänä navigaattoreiden aikana onnistuu keneltä tahansa ajokortin eli laillistetun ajotaidon omaavalta henkilöltä.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto Vastaus kommenttiin #13

Se on yksilökohtainen asia, minkälainen palvelutaso riittää.

Käyttäjän suvituuli952 kuva
Juha Lehtinen Vastaus kommenttiin #16

Aivan!

Eli jos haluat Kovasen limusiinipalvelua, niin maksa sitten siitä.

Mutta miksi haluat, että minun pitäisi maksaa perustaksikyydistä kovasenpalvelustandardin mukainen hinta?

(Pitäen mielessä, että vaikka tälläkin hetkellä takseilla on määrätty vain maksimi-, ei minimitaksa, niin yksikään taksi ei aja muulla kuin tuolla maksimihinnalla.)

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto Vastaus kommenttiin #18

Ei siinä limusiineja tarvita, Kovasista puhumattakaan, vaan palvelun tasoa ja siihen liittyen turvallisuutta. Ruotsin esimerkki on paljon puhuva. Sen "halvan" matkan hinta saattaakin osoittautua perillä monikertaiseksi.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

Taksit olisivat huomattavasti halvempia jos valtio maksaisi palkan ja ostaisi vielä auton.

Käyttäjän suvituuli952 kuva
Juha Lehtinen

halvempia - veronmaksajalleko?

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

Käyttäjille. Täällä moni ehdottaa maahanmuuttajien lisäämistä taksikuskeina eli Kela maksaisi palkan sosiaaliturvana ja asumistukena, mitä muuta tämä on kuin sosialismia.

Käyttäjän suvituuli952 kuva
Juha Lehtinen Vastaus kommenttiin #8

Sori, en tainnut hoksata ironiaa.

Sosialismia, sitähän se.

Mutta niinhän tämä nykyinenkin Kela-kyydittely on.

Oikeasti, kenellä tavallisella ihmisellä on varaa ajaa pirssillä muuten kuin silloin kerran vuodessa pikkujoulujuhlasta kotiin?

Käyttäjän vylitalo kuva
Ville Ylitalo Vastaus kommenttiin #8

Ei taida kela juuri maksaa mitään taksikuskeille. Monilla on tosin sellaisia unelmia, ettei työntekijän tarvitsisi elää palkallaan. Maahanmuuttajien toimiminen taksikuskeina ei ole mikään ongelma, jos sitä ei käytetä keinona polkea palkkoja. Nythän ideana on tuhota taas yksi siedettävän elintason tarjoava ammattikunta.

Käyttäjän suvituuli952 kuva
Juha Lehtinen Vastaus kommenttiin #15

" Nythän ideana on tuhota taas yksi siedettävän elintason tarjoava ammattikunta"

Nimenomaan!

Koska se elintaso perustuu asiakkaiden ryöstörahastamiseen, kilpailunrajoittamiseen ja kaverikapitalismiin.

Ei taksikyydin tarkoitus ole tarjota elintasoa kuskeille vaan asiakkaan haluama kyyti sillä hinnalla minkä asiakas - ei taksiliitto - on valmis maksamaan.

Käyttäjän vylitalo kuva
Ville Ylitalo Vastaus kommenttiin #19

Minkä tahansa työn tarkoitus on tarjota vähintään siedettävä elintaso sen tekijälle.

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes Vastaus kommenttiin #19

Taksien enimmäistaksat ovat nyt määrättyjä, vapaassa kilpailussa eivät ole, korvaako normaali liikennevakuutus sitten tällaisen taksin matkustajan liikennevahingon ?

Käyttäjän joukorep kuva
Jouko Repo

Maa on täynnä työttömiä ja lisää elätettäviä lappaa myönnettävien oleskelulupien myötä. Sopeuttamiseen ja kotouttamiseen tarvitaan rakenteellisia muutoksia. Vaikka näistä maahantulleista on kuulemma iso osa kirurgeja ja diplomi insinöörejä niin osa on kuitenkin vailla peruskoulutusta ja pysyy varmasti työelämän ulkopuolella. Olisikin siis hyvä, jos nämä kotoutuvat saisivat ajaa taksia ilman mahtipontista holhousta. Ei se taksinkuljettaminen ole mitään rakettitiedettä. Mahdolliset ongelmat voidaan varmasti ratkaista Suomen tehokkaan ja massiivisen viranomaisjärjestelmän avulla.

Edullisemmat hinnathan lisäisivät tarjontaa, ja myös kysyntää. Samallahan mm ssa ne, jo 90 luvulla maahantulleet saisivat työllistymiseen lisämahdollisuuden ja olisivat poissa yhteiskunnan lompakolta.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto

"Edullisemmat hinnathan lisäisivät tarjontaa, ja myös kysyntää. Samallahan mm ssa ne, jo 90 luvulla maahantulleet saisivat työllistymiseen lisämahdollisuuden ja olisivat poissa yhteiskunnan lompakolta."

Näkemys sivuuttaa asiaan liittyvät ongelmat, joita Ruotsissa ilmeni - miksi ei siis meilläkin? Vanha utopistinen vaatimus: "halpa ja ja hyvä" kummittelee ihmisten toiveissa edelleen. Se on mahdoton yhdistelmä.

Käyttäjän LeilaHovatov kuva
Leila Hovatov

Navigaattorin käyttöön tarvitaan luku- ja kirjoitustaitoa, jota monella maahanmuuttajalla ei ole. Muistuu mieleen tapaus, kun olin menossa Hietaniemen uimarannalle. Taksikuski oli mamu, joka näpytteli osoitteen navigaattoriin (monta yritystä, tavas in kirjain kirjaimelta), mutta laite ei tunnistanut sitä, eikä kuski osannut ajaa rannalle ilman reittiohjausta. Oli siis pakko vaihtaa taksia ja onneksi paikalla oli myös kantasuomalainen kuski, joka tunsi reitin ilman navigaattoria. Nykyisin kuskien reittituntemus on muuten perin heikkoa.

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes

Helsingissä oli somali ensimmäisessä työvuorossaan, ei myöskään löytänyt navigaattoristaan hotellimme osoitetta, niimpä kierreltiin pitkin Helsinkiä, mutta en puuttunut ajeluun, kun odotustaksa oli mittarissa.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset