Lokari

Ärsyttäviä mainoksia

Uuden Suomen Puheenvuorosivulla on ärsyttävä mainos. Marginaaleissa vilistävät juoksija ja lenkkitossut häiritsevät blogiotsikoihin tutustumista.  Sama vilinä jatkuu, kun klikkaat otsikon ja yrität lukea blogia.

Miten toimitus on tullut päätyneeksi tällaiseen ratkaisuun, joka kaivaa maata julkaisun oman toiminta-ajatuksen alta? Olen käyttänyt tämän mainoksen ilmestyttyä selvästi vähemmän aikaa Puheenvuoropalstan lukemiseen kuin aikaisemmin. Ehkä tämä on toiminut omaksi hyödykseni?

Täytyy samalla ihmetellä mainostajien huonoa psykologian tajua.  Uskon, että on muitakin kuin minä, joihin mainos vaikuttaa aivan päin vastoin kuin mainostaja tarkoittaa. Mainoksen häiritsevä vaikutus johtaa ainakin minun kohdallani siihen, että en missään tapauksessa osta kyseistä tuotetta.

Otettakoon samalla toinen vastaavanlainen esimerkki. Turussa on bussien ikkunoihin ilmestynyt mainoksia, jotka estävät näkemästä kunnolla ulos. Maisema on kuin harson takana. Tämän mainoksen vaikutus on allekirjoittaneeseen edellä kuvaamani kaltainen. Se toimii antimainoksena.

Mainosmaailma on pitkään ajatellut, että huomioarvolla ja ärsytysarvolla ei ole mitään eroa. Ajatellaan, että kunhan potentiaalinen asiakas vain kiinnittää huomiota mainokseen, hän muistaa tuotteen ja saattaa ostaa sen. Tai vaikka ei muistaisikaan, hän tunnistaa kaupassa tutun tuotteen ja ostaa sen tästä syystä. Olisikohan syytä tarkistaa tätä oletusta?

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (15 kommenttia)

Käyttäjän ReijaHaapanen kuva
Reija Haapanen

Sama juttu. Päätä alkaa särkeä tämä taustamainos. Vähentää Puheenvuoron seuraamista, eikä ainakaan tee hyvää mainostajalle.

Käyttäjän RikuReinikka kuva
Riku Reinikka

Tabletilla ja muilla mobiilivehkeillä ei tuota ongelmaa ole. Huomasin itse myös noi mainokset kun kävin tietokoneella puheenvuorossa. Todella ärsyttäviä.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto

Juu, kännykässä niitä ei näy.

Käyttäjän karikilpio kuva
Kari Kilpiö

Onkohan pääpaino - kuten nykymedioissa- pantu mainoksille ja niistä saataville tuloille? Blogikirjoitukset jäävät sivuasiaksi. --- PS. Hyvä huomatus - häipyi! Brittijuoksijahirmu Mo Farah juoksee nyt muualla lenkkareita mainostamassa!

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto Vastaus kommenttiin #10

Kyllä edelleen juoksee. Mieluimmin saisi mennä poispäin. Tosin pysähtyy välillä, mikä on parannus.

Käyttäjän kaunaherra kuva
Tuure Piittinen

Netistä voi imuroida AdBlock Plus ohjelman estämään mainokset. Sen täytyy olla mieluusti koneen selaimelle tarkoitettu versio. Itselläni toimii Chromelle tarkoitettu versio yhtä hyvin Vivaldissakin. Suodattimet ovat säädettävissä käyttäjän mielihalujen mukaisiksi.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto

Kiitokset neuvosta. Hienoa, että on keinoja tähän mainosterroriin.

Käyttäjän topira kuva
Topi Rantakivi

Minä olen jo kauan aikaa sitten kyllästynyt Usarin älyttömiin mainosrulettiin, että adblockeri on päällä Firefoxissa. Enkä ota niitä niin kauan, että miettisivät tosissaan saada käyttäjiä miellyttäviä mainosalueita kuin työnnellä suoraan keskelle ruutua.

Vain harvoissa paikoissa on toteutettu hyvin ja niissä on estot pois päältä.

Käyttäjän eiltanen kuva
Eero Iltanen

Näillä pääsee kuka tahansa alkuun :
Opera:
-Paina valikko/menu
-hae laajennuksia/get extensions
-yläreunassa on hakupalkki, siihen "Adblock", valitse Adblock ja paina asenna.

Firefox:
-kirjoita osoitekenttään "about:addons"
-yläreunan hakupalkkiin Adblock
-klikkaa asenna

Chrome:
-mene osoitteeseen
https://chrome.google.com/webstore/search/adblock?...
-valitse adblock ja asenna.

Lisäksi kannattaa hankkia Ghostery-niminen lisäosa.

Käyttäjän teemukammonen kuva
Teemu Kammonen

Kiitos palautteesta. Olemme saaneet tuosta kampanjasta ja sen ajotavasta paljon palautetta. Se on kuultu ja siihen vastataan rajoittamalla mainoksen näyttöjen määrää.

Olemme pahoillamme, että kampanja on aiheuttanut häiriötä ja vaikuttanut sivustomme käyttömukavuuteen.

Rahoitamme uutis- ja blogipalvelumme ylläpitoa näyttämällä mainoksia sisällön ohessa. Tällä keinoin pystymme tarjoamaan uutiset ja blogit ilmaisina lukea sekä kirjoittaa.

Toivomme, että ette asettaisi sivustomme mainoksia estolistalle, sillä ilman mainostuloja emme voi pyörittää toimintaamme. Mikäli mainostenesto-ohjelmien käytön määrä kasvaa yli kriittisen pisteen, joudumme etsimään jonkin toisen tulonlähteen, esimerkiksi tilaus- ja palvelumaksut. Se ei ole meille mieluinen tie.

Haluamme tarjota yhteiskunnallisesta keskustelusta kiinnostuneille ilmaisen alustan, jolla puheenvuoronsa esittää.

Nyt teimme virheen siinä, kuinka taajaan yhtä kampanjaa näytämme lukijoillemme ja bloggaajillemme. Pyydämme sitä anteeksi ja olemme oppineet läksymme. Pyydän myös ymmärrystä: emme halua mainosten häiritsevän, mutta tulevan kuitenkin huomatuiksi.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto

Kiitos positiivisestä reagoinnista. Ymmärrän että mainonta on tasapainottelua näkyvyyden ja ärsyttävyyden välillä.

US on tärkeä kanava toisin ajatteleville. Toivon sen menestyvän.

Käyttäjän markkupatynen kuva
Markku Patynen

Nuo mainokset todellakin ovat kaksipiippuinen juttu. Monelle sivulle ei tänä päivänä edes uskalla mennä ilman, että AdBlock tai vastaava olisi päällä samoin kuin muutamia muitakin estoja. Olihan tuossa vastikää uutisointia sivustoista, joilla olevat mainokset jakoivat haittaohjelmia ilman että niitä edes klikkasi.

Noiden mainosesto-ohjelmien käyttö on sitten taas pois sivuston ylläpitäjän saamista mainostuloista, kuten Teemu Kammonen totesi. Ja usein on vielä niin, että niitä mainoksia sopivat tahot, jotka eivät edes ole sidoksissa sivuston ylläpitäjiin. Puhutaan erilaisista mainosverkoista tai -brokereista. Saako esim. UusiSuomi itse määritellä, minkälaisia mainoksia sen sivuilla voi näkyä, Teemu ? Jos niin, niin suosittelisin asian mietintään teidänkin suunnassa. Nykyään noihin mainosblokkausohjelmiin voi tehdä poikkeuksia sivustokohtaisesti, jos luottaa sivustoon eikä ne mainokset ole itselle häiritseviä.

Kun täällä juuri luin toisen kirjoituksen, jossa manattiin erilaisia yhteiskunnan asettamia normeja niin ainakin yhtä uutta normia kyllä voisin kannattaakin. Eli sitä, että kaikkien mainoksia suunnittelevien ja tekevien tahojen pitäisi käydä esim. psykologinen, eettinen ja moniarvoisuutta tukeva pakollinen kurssitus ja siihen liittyvä sertifiointitestaus - joka pitäisi vielä uudistaa vaikkapa parin vuoden välein. Ja ylilyövästä mainoksesta tulisi virtuaalista raippaa, jota riittävästi saatuaan pääsisi sitten jäähylle kertaamaan noita oppeja. Miltä kuulostaisi ?

Hieman ihmetyttää, kun jotkut sanoivat, etteivät saa mainoksia kännykässä. Kyllä niitä minulle ainakin tulee, jos selain sellainen, joka niitä sallii. Ja kännyköiden ilmaissovellukset ovat vielä pahempia, niissä ne mainokset on integroitu itse sovellukseen...

Mainoksethan voivat olla myös huomaavaisia ja informatiivisia. Vaikka eivät kyllä yleensä ole. Mutta voisivat. Sellaisia mainoksia voisi sitä itsekin ottaa vastaan...

Käyttäjän topira kuva
Topi Rantakivi

Mainokset, jotka jakavat haittasovelluksia ovat juuri niitä, jonka takia pidän varmuuden vuoksi adblockin ja kaikki tilpehöörit päällä.

Poikkeuksia on vain muutamia, jotka ovat todellakin tehneet sivustoilleen käyttäjäystävällisiä mainoksia, mitkä eivät häiritse.

Lisäksi niissä on myös ilmoituksia, että onko jotkut mainokset häiritseviä ja ne otetaan pois ja ilmoitetaan eteenpäin mainostajalle perustelun kera.

Sellaisen voisi lisätä mainoksien alle: "Ilmoita häirinnästä".

Huomasin herkimmäksi reaktioksi ottaa adblockit päälle ovat ne äänekkäät videomainokset. Toinen on se, että paukahtaa suurena keskelle ruutua ja heti lähtee herkästi ilmoitusta häiritsevänä.

Käyttäjän kaunaherra kuva
Tuure Piittinen

Mainosteneston räätälöinti vaatii vähän vaivaa, mutta sillä saa kaikki pomput ja päälletunkevat mainokset pois näkyvistä. Jos blokkaa kaiken mahdollisen se rajoittaa joidenkin sivustojen käyttöä. Niinpä minulla on yksi ilman blokkeria oleva selain erityisesti niitä varten ja käytän sitä toki muutenkin, kunnes taas joku mainos iskee hermoon.

Käyttäjän eiltanen kuva
Eero Iltanen

Eihän tämä sivuston vika ole, mainosten tekijöille viesti, että tekevät kevyempiä mainoksia. Niitä pystyy tekemään jos on osaamista.

Jos etusivu on 2 megatavua(josta 2/3 mainoksia yms.), varmasti lähtee estolistalle. Sen jälkeen toimii liukkaasti.

Ihan vertailun vuoksi, vanhalla modeemilla lataus olisi kestänyt 4-5 minuuttia.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset