Lokari

Posti sahaa omaa oksaansa – ja koko puuta

Postilakko sopii mahdollisimman huonosti yhteen postin, sen henkilökunnan ja koko valtakunnan edun kanssa. Posti on auringonlaskun ala, koska verkkoliikenne syö perinteisen paperipostin osuutta koko ajan. Jos esimerkiksi jouluposti tulee takkuilemaan, yhä useampi siirtyy sähköisiin joulukortteihin – ja moni jää niiden käyttäjäksi pysyvästi. Näin postin tulovirta pienenee entisestään, ja samalla sen mahdollisuudet työllistää vähenevät. Samanlaisia vaikutuksia tulee lakosta muitakin.

Miksi siis posti ja sen työntekijät ovat napit vastakkain? Sitä on vaikea ymmärtää. Postin korkeasti palkatulta johdolta puuttuu psykologian taju. Ymmärsivät sentään vetää takaisin päätöksensä vuokratyövoiman käytöstä lakonmurtajana, mutta kohtuuttomat työntekijöiden etujen heikentämishankkeet eivät todista pelisilmää. Postin asiakas odottaisi parempaa neuvotteluhalukkuutta. Luulisi, että korkeilla palkoilla olisi saatu taloon viisasta johtajuutta, eikä jääräpäisyyttä.

Tyylipisteitä ei voi antaa myöskään työntekijäpuolelle. Alttius työtaisteluun tällaisessa tilanteessa, jossa työpaikat ovat sulamassa pois alta viittaa siihen, että järkiperäisellä harkinnalla olisi kysyntää ammattiyhdistysjohdon puolella. Jäsenistöä viedään kuten yleensäkin kuin pässiä narussa. Ammattiyhdistysjohtajien palkat on turvattu, eikä palkanalennuksista puhuta.

Kaiken tämän jääräpäisyyden  kruunaa tukilakkoinstituutio, jonka avulla saadaan koko maan pyörät seisahtumaan. Näin sahataan poikki koko valtakunnan hyvinvointia, jossa olisi tarpeeksi murehtimista ilman tällaista itse aiheutettua katastrofia. Tyhmyyden markkinat!

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

5Suosittele

5 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (51 kommenttia)

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

Pakettiposti lisääntyy kova vautia.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto

Voi olla, mutta on myös yhä enemmän postin kanssa kilpailevia kuriiriyrityksiä.

Käyttäjän iitimo kuva
Timo Isosaari

Onnibus, UPS, DHL, Enset jne.

Kun Kesko osti Siwat, se sai kaupan päälle pakettipostiautomaatit ja on muutenkin operoinut Postin kanssa yhteistyössä.

Kesko joutuu nyt arvioimaan varmasti tilannetta pelkästään pakettitoimitusten kannalta, koska kirjepostilla sille ei ole mitään merkitystä, paitsi plussajärjestelmän osalta. Sekin mahtunee verkkoon ja kortille, kuten S-ryhmä jo toimii.

Verkkokaupan volyymit ovat huomattavasti kirjepostia merkittävämmät, joten pidempään jatkuva lakkoilu saattaa helposti tuplata irtisanomistarpeet.

Muille jakelijoille varmasti syntyy palkkaustarvetta jonkin verran.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto Vastaus kommenttiin #7

"Verkkokaupan volyymit ovat huomattavasti kirjepostia merkittävämmät, joten pidempään jatkuva lakkoilu saattaa helposti tuplata irtisanomistarpeet."

Jopa tuplata? Tämä osoittaa, miten lyhytnäköistä lakkoilu tässä tilanteessa voi olla.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield Vastaus kommenttiin #10

Eihän sentään mihin tahansa voi suostua; ennestään pienestä palkasta pitäisi tinkiä monta satasta.
Jos ammattiliitot eivät väliyyäisi jäsenistön mielipiteistä, ei ne kauan pärjäisi

Käyttäjän mattivillikari kuva
Matti Villikari Vastaus kommenttiin #13

Tekninen kehitys vaikuttaa monella alalla, myös Postissa. Ei sitä kehitystä voi työtaisteluilla estää. Ei tämä ole ensimmäinen kerta eikä ainutlaatuista. "Kehruu Jennystä" ja höyrykoneesta kaikki alkoi. Pitäisikö Postin palveluksessa siis olla vielä postitorven soittajia ja hevosvetoisten postivaunujen kuljettajia?

Kenellä on vastuu poistuvien ammattilaisten uudelleen työllistämisestä? Onko vastuu yhteiskunnalla, yrittäjillä, henkilöillä itsellään? Aikoinaan "patruunat" tunsivat vastuuta paikkakunnan väestöstä. Patruunat ovat ajat päivät sitten hävinneet ja yritysten omistus on muuttunut pörssin kautta kansankapitalismiksi, jossa ammattiliittojenkin jäsenet ovat omistajia ja osakeomistuksensa oikeuttamana vastuussa tästä kehityksestä.

Olen odottanut, että ammattiliitot ostaisivat jonkun konkurssiin menevän yrityksen ja jatkaisivat yritystoimintaa ja siten työllistäisivät jäsenensä. Se olisi todellista vastuuntuntoa jäsenistöstä. Jaa, mutta olikos eräs rakennusyhtiö……

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield Vastaus kommenttiin #36

Luuletko, että yritys pitää tarpeettomia työntekijöitä jos vaan tinkivät palkoistaan riittävästi?

Käyttäjän mattivillikari kuva
Matti Villikari Vastaus kommenttiin #37

En luule, Postin ei kannata pitää "hevoskuskeja" millään palkalla.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield Vastaus kommenttiin #38

Trukinkuljettajia kuitenkin tarvitaan.

Käyttäjän mattivillikari kuva
Matti Villikari Vastaus kommenttiin #39

Tottakai, ja tietoliikenneammattalilaisiakin, mutta ei "hevoskuskit" voi siirtyä heti noihin tietoliikennehommiin eikä aikanaan kaikkia tarvita. Työkkärissäkään ei enää taida olla heille "ammattia" vastaavaa työtä.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield Vastaus kommenttiin #40

Mitä "hevoskuskeja" Postissa vielä on?

Pekka Heliste Vastaus kommenttiin #10

Eivät kuljetukset vähene, jos Posti häviää markkinaosuutta niin jku toinen voittaa ja palkkaa työttömäksi jääneet postilaiset

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto Vastaus kommenttiin #27

Tämä mahdollisuus ei varmaankaan työttömyyden uhkaamia postilaisia paljon lohduta. Ja mikä toinen? Joku ulkomaille voittonsa siirtävä yritys?

Pekka Heliste Vastaus kommenttiin #28

Markkinatalous on siitä hassu, että pulaa ei ole mistään.Jos joku ei kykene niin jouku toinen hoitaa

Ja voittojen ulkomaille siirron suhteen on vain lainsäädäntö ja -valvonta kysymys siirretääntö voittoja ulkomaille

Jos Suomen Eduskunta sen sallii niin äänetäjän kannattaa katsoa peiliin

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto Vastaus kommenttiin #29

"Jos Suomen Eduskunta sen sallii niin äänetäjän kannattaa katsoa peiliin."

Yksi ääni ei tässä mitään merkitse, mutta aina voi valita, minkälaisen toimijan palveluja käyttää.

Pekka Heliste Vastaus kommenttiin #30

Jos Eduskunnan enemmistö kannattaa veronkiertoa niin minkä mahdat ? Alatko terroristiksi ?

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto Vastaus kommenttiin #31
Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

Kirjeposti varmaan vähenee mutta verkkokauppa lisääntyy. Sipilä yritti ensiksi yhteiskuntasopimuksella laskea kaikkien palkkoja 5% ja epäonnistuttuaan kokeilee jos saisi laskettua postilaisten palkkoja 10-15%. Palkkojen laskiessa moni postilainen olisi tukijonossa asumistukea ja toimeentulotukea hakemassa, mitä hyötyä valtiolle tästä olisi?

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto

Eihän siinä mitäään järkeä olekaan.

Käyttäjän zzz333 kuva
kaija kelhu

Harva lähettää enää kirjepostia, vaan kaikki onnittelut ym. tulevat lähinnä sähköpostilla. Me vanhempi väki arvostamme sentään vielä kunnon koreita joulukortteja, vaikka sähköposti muuten kulkeekin vilkkaasti.

Meidän lasten käyttämät nettikaupat ulkomailta taas tuovat paketit kotiin ja vielä lähes aina täysin ilmaiseksi. Mitähän kymmenen vuoden kuluttua on postista jäljellä? Taitaa se pientä olla, jos kehitys näin tulee jatkumaan.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

Posti hoitaa ruokajakelua ja lääkekuljetuksia ym.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto

Joulukortteja tulee lähetetyksi edelleen, mutta kirjeitä vain kun on lähetettävä jokin lehtileike tms.

Amazon.comilta tilaamani kirjat ja CD:t tulevat edelleen postin välityksellä.

Käyttäjän JuhoJoensuu kuva
Juho Joensuu

En nyt sanoisi ilmaiseksi. Kyllä se toimitus jollekin jotain maksaa.

Mutta kieltämättä monet asiat kannattaa tilata Keski-Euroopasta. Vielä toimituskulujenkin jälkeen se on edullisempaa. Itselläni on esimerkkinä vaikkapa Osmo Colorin tuotteet. Suunnilleen, jos tarvitsee vähintään 2x0,75 litraa, kannattaa verkkokaupan käyttö paremmin kuin rautakauppa. Varsinkin, kun rautakaupassa ei välttämättä ole edes niitä harvinaisempia värisävyjä. Tulevatkin maakuljetuksena ihan kohtuullisella aikataululla.

Suomeen on syntymässä myös ihan paikallisia tavarankuljettajia, jotka toimivat yhteistyössä tekijöiden kanssa. Tavarantoimittaja saattaa silloin pystyä kohtuullisiin toimituskuluihin. Lisäksi näiden toimittajien kanssa voi neuvotella aikataulusta, tietenkin molemminpuolisesti sopien. Yleensä löytyy kyllä sellainen aika, jolloin kuljettaja saa kerätyksi monta toimitusta hyvälle reitille ja tavara saapuu karkeasti tunnin aikatarkkuudella.

Käyttäjän karikilpio kuva
Kari Kilpiö

Hyvä kirjoitus- täyttä asiaa koko juttu.

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Kyllä näin verkkokauppiaana sanoisin, että ainoa kilpailukykyinen toimittaja on posti.

UPS, DHL, Enset jne. on olemassa ja hinnat ovat täysin eri luokkaa kuin postilla, kyllähän kilpailevia yhtiöitä voi käyttää ja monet mielellään kehä kolmosen sisäpuolella palvelujaan edullisesti tarjoavatkin. Se nyt vaan on niin, että enemmän kauppa käy verkossa juuri tuon alueen ulkopuolelle, missä palvelut ovat heikommat.

Posti on ylivoimainen tarjonnaltaan ja myös hinnaltaan pienyrittäjälle, eihän se halpaa ole, mutta eipä ole halvempaakaan olemassa.

Jos kilpailua tulee lisää, se tuskin kiinnostaa kilpailijoita jaella postia Itä-Suomen korpeen, kyllä ne isot rahat on siellä Helsingin seudulla.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto

Onko siis posti alihinnoitellut itsensä markkinoilta? On vahinko, jos Posti häviää kuvasta - silloin syrjäseudut kärsivät.

Posti on pelannut korttinsa väärin - Itella-touhut ja muut haihattelut. "Posti ei ole enää entisensä". Ei todellakaan.

Antti Jokela

Suomalaista verkkokauppiasta saattaa silti ihmetyttää, että Kiinasta voi ostaa parin dollarin arvoisen tuotteen, jossa on ilmainen toimitus. Yhdysvalloista saa kuljetuksen 2-3 dollarilla. Molemmissa tapauksissa Suomen Posti kuljettaa viimeisen osuuden. Mediassa on ihmetelty, miksi suomalaiset verkkokaupat eivät pärjää ulkomaalaisille.

Pekka Heliste

Postillahan on yrityskohtainen työehtosopimus.Sitähän EKja yrittäjät ovat kuorossa vaatineet

Postin johto vetoaa siihen, että muilla on erilainen ja vaatii samanaista työehtosopimusta

MItä hyötyä paikallisesta sopimisesta on jos sopimusten pitää olla samanlaisia ja aiona ero on pilkun paikassa?

Käyttäjän Granu kuva
Arto Granlund

Pihlanto: "Jäsenistöä viedään kuin pässiä narussa" kovin on heikoilla tiedoilla Pihlanto liikkeellä. Vaikka postin työtekijöillä ei korkeaa akaatemista oppiarvoa olekkaan, niin on halventavaa heitä verrata narulla vedettävään pässiin, varsinkin kun tiedetään kuinka heikolla tolalla Pihlannon edustama ekonomikoulutus verrattuna esim. insinöörikoulutukseen Suomessa on. Tämän päivän ay-liikkeen jäsenistö ohjaa liittojohtoa, eikä toisinpäin, tämän Pihlanto voisi kovin helposti todeta jos asiaan olisi halua perehtyä.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto

Taisi olla arka asia. Tunnen sen verran ammattiyhdistysliikkeen tekemisiä, että tiedän johtajien monesti pelaavan omaa peliään ja tekevän itseään tärkeäksi lakolla uhoamisella. Heidän palkkansa juoksee lakonkin aikana.

Jäsenistöä on helppo ohjailla lakkoilemaan kun mielet ovat kiihdyksissä. Ei tämäkään lakko ole postin, eikä postilaisten edun mukainen.

Oppiarvoilla ei tässä keskustelussa pitäisi olla mitään tekemistä.

Käyttäjän HeikkiToikkanen kuva
Heikki Toikkanen

Martti Asikainen kirjoitti tänne kuukausi sitten Itella seikkailusta.
http://masik.puheenvuoro.uusisuomi.fi/205055-itell...
Paljon on rahaa laitettu 2000-luvun alkuvuosista alkaen uusiin, postitoiminnan alenevaa suhdannetta tukeviin liiketoimiin. Näiden informaatio ja logistiikka liiketoimien laajentamista perusteltiin sillä että niistä saatavilla liikevoitoilla on mahdollista tehdä hyvää henkilöstöpolitiikkaa postipuolen vähenevän työvoimatarpeen sopeuttamisessa.

Matti Vanhasen 1 hallituksen istuessa, 2006 oli käännekohta investointien suhteen, kotimaisten logistiikka yhtiö ostosten lisäksi levittäydyttin samanaikaisesti länteen, etelään ja itään. Combifragt kauppa Tanskassa ja varastorakentaminen Moskovaan olivat osa kyseisen vuoden 200 miljoonan panostuksesta "uusiin liiketoimiin".

Nuina alkuvuosina rahoitusta hankkeille saatiin postitulojen lisäksi mm. myymällä ajoneuvoyhtiö Easy km Raskoneelle sekä lakkauttamalla Postin oma eläkesäätiö samalla siirtyen Ilmarisen asiakkaaksi. Säätiöllä olikin mukavat 90 miljoonaa ylimääräistä joista pikku siivulla perustetiin Postin hyvinvointisäätiö helpottamaan henkilöstön mielipahaa.

2006 todettiin myös että SUOMEN POSTI Oy on huono nimi kuvaamaan "uusien liiketoimien luonnetta". Mainosagentuurit tienasivat hyvät rahat kun posti lopullisesti irtosi Suomen valtion ohjauksesta ITELLA nimen myötä.
Tähän väliin sopii erittäin hyvin huumoripläjäys oikeaan osuvan ennusteen kera:
https://www.youtube.com/watch?v=Pewt_iqYYLI

Mitenkäs ne Itella bisnekset on sujunut. SKandinavian logistiikka hankkeisiin investoiduista 250 miljoonasta eurosta kuitataan nyt toiminnan myyntien jälkeen 150 miljoonan alaskirjaukset vuosien liiketoiminta tappioden lisäksi.
Venäjälle omat rakennushankkeet ja NLC kauppa yhteenlaskien on investoitu 2006-09 vuosina melkein 400 miljoonaa. Tänä vuonna liikevaihto siellä nipin napin ylittää 100m€ ja tappiotkin ovat "maltilliset pari milliä".

Kotimaan varastoliiketoimet jotensakin omat kulunsa peittävät, mutta rahti on edelleenkin kuralla. Transpoint kauppa 2012 oli asiantuntijoidenkin mielestä järjetön, varsinkin kun salainen hinta oli luokkaa 100m€.

No mitenkäs ne postitulot?
19.01.2014 Itella aloitti jakeluhenkilöstön YT-menettelyn tavoitteenaan 1200 henkilön vähennys n. 7000:sta postinjakajasta. Arviolta 900 vähennetiinkin määräaikaiset, eläkeputket ja vapaaehtoiset mukaanlukien. Syy moiseen oli "vähenevien postimäärien aiheuttama kustannuspaine". Itella tilinpäätös 2013 Helmikuun 12. päivänä 2014 paljastikin totuuden. Vaikka postipuoli tekikin edellisvuonna 64,1m€ / 5,5% nettotuloksen oli konserminetto enää 9,9m€/ 0,5% KIITOS UUSIEN LIIKETOIMIEN.. lOGISTIIKKA TAPPIOT 45,9 MILJOONAA 2013.

Kaiken kaikkiaan Itella aikana 2007-14,perus postitoiminta (=viestinvälitys) teki nettovoittoa yhteensä 535 miljoonaa euroa. Keskimääräinen liikevoittoprosentti oli 6,2.Tänä vuonna postipalvelut liikevoitto tammi-syyskuu oli 32,5m€ /5,7% NETTO. Ja viimeinen kvartaali perinteisesti tuplaa alkuvuoden voitot... "Ei ole varaa nykyisen kaltaiseen työehtosopimukseen"???

535 MILJOONAA.... vALTION OSINGOT ITELLA-AJAN POSTAALITUOTOISTA??? 21,2 MILJOONAA. KAIKKI LOPPU ON MENNYT LOGISTIIKAN YLLÄPITOON JA TAPPIOIHIN SEKÄ JOHDON ELÄTTÄMISEEN.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto

Kiitos - perusteellinen ja asiantunteva katsaus.

Eräs yrityskonsultti totesi, että Postin tapaiset yhtiöt eivät saa parasta johtajavoimaa. Siltä tosiaan näyttää.

Käyttäjän VesaHellman kuva
Vesa Hellman

Mitäköhän tuolla Transpoint-kuviolla oikein haettiin?

Toinen valtionvirma möi ja toinen osti.

Muutenkin koko kuljetusala on niin verisesti kilpailtu etten oikein nää minkä takia valtion omistaman puulaakin pitää siellä olla hintoja polkemassa. Kyllä autoilijat osaa sen ihan itsekkin.

Käyttäjän HeikkiToikkanen kuva
Heikki Toikkanen

Epävirallisen tiedon mukaan Itella "pakotettin" ostamaan Transpointin kappaletavara rahti... Suorat paperikuljetukset tehtailta satamiin jäi edelleen VR:lle.

Miksi? Kaippa VR tarvisi pääomaa uusittavaan veturikalustoon..http://www.vrgroup.fi/fi/vrgroup/uutishuone/uutiset-ja-tiedotteet/vr-kaynnistaa-veturihankinnat-121020110534/

Käyttäjän jormamoll kuva
Jorma Moll

P.P.>....Luulisi, että korkeilla palkoilla olisi saatu taloon viisasta johtajuutta....

ooo

Niin..... entä jos tuo onkin myytti, ehkä korkeilla palkoilla saadaan vain ahneita ihmisiä, jotka ajattelevat omaa etuaan eniten, vähän (tässä tapauksessa) Postin etua, ja koko Suomen etua ei ollenkaan (paitsi näennäisesti).

Käyttäjän zzz333 kuva
kaija kelhu

Heh, korkeille paikoille saadaan ainakin jo etukäteen huippu erorahoja saavia/varmistelevia johtajia. Viimeisinä esimerkkeinä on surullisen kuuluisa Outokumpu.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto

Johtajien korkeat palkat ja bonukset johtuvat lähinnä siitä, että kun muissakin firmoissa maksetaan. Vaikka toisin väitetään, tuloksilla on hyvin vähän tekemistä palkitsemisen kanssa.

Tässä eräs esimerkki:

Ovatko tulospalkkiot tehottomia?
Kauppalehti 1.3.2011

Nokian uusi toimitusjohtaja Stephen Elop on moittinut kovin sanoin Nokian aikaisempaa strategiaa, jolla ei ole kyetty vastaamaan kilpailijoiden haasteeseen. Hänen puheistaan päätellen yhtiö on kuilun partaalla.

Tämä panee pohdiskelemaan tulospalkkioiden todellista tehoa. Osakkeiden kurssinnousuun perustuvan palkitsemisen avulla johtajat uskotaan saatavan toimimaan osakkeenomistajien etujen mukaisesti eli kohottamaan yrityksen osakekurssit mahdollisimman korkeiksi. Nokian ja monen muunkin yrityksen johtajia on jo pitkään motivoitu näyttävillä tulospalkkio-ohjelmilla.

Niiden kannustamina Nokian johtajien piti siis turvata yhtiön tulevaisuus myös pitkällä aikavälillä, mutta näin ei näytäkään käyneen. Jos he onnistuivat ajamaan joidenkin osakkaiden etuja, nämä olivat lähinnä lyhytaikaisia sijoittajia, jotka tavoittelivat hetkellisiä pikavoittoja. Sen sijaan niiden omistajien, jotka odottivat sijoituksilleen pitkäaikaista turvaa, on käynyt huonommin: heidän omistuksensa tulevaisuus näyttää tällä hetkellä hyvin epävarmalta.

Ainakin yksi johtopäätös on Nokian tapauksesta tehtävissä. Nykyiset osakkeen arvoon sidotut tulospalkkiot perustuvat teoriaan, joka ei näytä toimivan ainakaan kaikissa olosuhteissa. Tulevaisuus on useimpien yritysten osalta siinä määrin epävarma, että johtajat eivät kykene edes parhaalla tahdollaan ja millään palkkioilla varmistamaan omistajille jatkuvan hyvän tulovirran sekä omistuksen arvon säilymisen.

Olisiko siis omistajien syytä ryhtyä oman etunsa nimissä järkeistämään yhtiönsä palkitsemispolitiikkaa kohtuullisiin mittoihin?

Pekka Pihlanto
professori emeritus
Turku

Pekka Heliste Vastaus kommenttiin #35

Omistajat eivät määrittele johdon palkkioita vaan yhtiön hallitus ja sen apuna hallituksen nimittämä organisaatio esim konsultti.

Periaatteet on luotu johtajien työehtosopimuksessa

Mielenkiintoista on , että toimitusjohtajia on työttömänä yli 1000 ja he saavat irtisanomiskorvausten päälle ansiosidonnaistakin

Esim 100000 kk-palkalla päiväraha on 20000 euroa kuukaudessa, 240000 vuodessa

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto Vastaus kommenttiin #45

Kyllä omistaja viulut maksaa, ja omistajan edulla tulospalkkioita perustellaankin. Laajaomistuspohjaisissa yhtiöissä omistajien kanta tulee tosin välillisesti esiin.

Pekka Heliste Vastaus kommenttiin #46

Ei maksa, johdon palkkiot ovat samanlaisia kuluja kuin firman muutkin kulut esim palkat.Johdon palkkiot kuuluvat rymään palkat eikä niitä erotella , joten ne ovat mukana hinnoittelussa eli asiakas maksaa

Kun kaikissa firmoissa perusteet ovat samanaisia niin palkkiot eivät vaikuta kilpailuun

Minulla on ollut ja on useiden firmojen osakkeita eikä minulta ole kerätty rahaa eikä osakkeita johdon palkkioihin

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto Vastaus kommenttiin #47

Kulut pienentävät voittoa, joka on jaettavissa omistajille.

Pekka Heliste Vastaus kommenttiin #48

Ei pienennä, sillä kun kaikki firmat maksvat samoin periaattein jodolle niin kilpailu ei rajoita hinnoittelua

Aivan samalla tavalla duunarin palkatkin pienentävät voittoa.Mutta jos kaikkien palkat ovat nolla niin eipä yritysellä ole asiakkaitakaan

Käyttäjän mattivillikari kuva
Matti Villikari Vastaus kommenttiin #49

Eikö kulut todellakaan pienennä voittoa? Jos niin on, Postilla eikä millään muullakaan yrityksellä pitäisi olla ongelmia. Onko palkkamaltin vaatiminen siis vain yritysjohdon pahansuopaisuutta?

Pekka Heliste Vastaus kommenttiin #50

Kilpailu rajoittaa voittoja.Jos joku yrittää nostaa hinta yli kilpailijoiden niin asiakkaats iirtyvät kilpailijalle

Sellaiset kuluerät, jotka ovat samanlaisia kaikilla eivät rajoita hinnan nousua ja voittoa.Mutta sen jälkeen hidastaa ostovoiman puute voittoa

Käyttäjän HeikkiToikkanen kuva
Heikki Toikkanen

Ylimmän johtoryhmän jäsenistä ainoastaan Jani Jolkkosella on pitempi työhistoria Itella- Postissa, johtajana kylläkin. Kaikki muut ovat muilla aloilla "pätevöityneitä, tuoreita tapauksia". ( Kuvaa klikkaamalla työhistoria..)
http://www.posti.com/postigroup/hallinnointi/posti...

Eikä tulla hallituksessakaan alan ammattilaisia ole
http://www.posti.com/postigroup/hallinnointi/halli...

Edellinen tj. Alho oli Elisalta kotoisin...

Käyttäjän HeikkiToikkanen kuva
Heikki Toikkanen

Unohtu äsken:
Kun Suomen Posti lopetti olemasta 2006, kassassa oli ylimääräistä rahaa 300 miljoonaa, ulkoista velkaa oli nolla.

2014 Itella lopetti; kassa oli "tyhjä" mutta velkaa oli 300 miljoonaa...
(sivu 13; "Rahoitus ja rahavirta")
http://www.posti.com/attachments/financials/2014/P...

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto

Aika selvältä näyttää, että vika on johdossa.

Käyttäjän jounisnellman kuva
Jouni Snellman

Maan ylin johto tästä viime kädessä vastaa. Paperikirjeet täytyy joka tapauksessa kantaa perille viisi kertaa viikossa, myös ulkomailta kansainvälisten sopimusten mukaan. Jokaiseen mummon mökkiin ja kaikille samalla alhaisella hinnalla.

Ne, jotka tekevät tuota hommaa, eivät halua palkkansa ja työehtojensa huonontuvan. Kukapa haluaisi? Pääministeri Sipilän politiikka tulee tässä testiin.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto Vastaus kommenttiin #43

Tuskin valtiovalta voi juurikaan olla syypää työmarkkinakiistaan. Korkeintaan siinä mielessä, että Postinkin täytyy nykyisen markkinahulluttelun mukaan olla kannattava liikeyritys, vaikka sillä on mainitsemiasi lakisääteisiä tehtäviä yhteiskunnassa.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset