Lokari

Kännykät koulussa: Liioitellaanko perusoikeuksien suojaa?

 

Oi­keus­kans­le­ri Jaakko Jonkka esitti marraskuussa päätöksen, jonka mukaan kou­lu voi ra­joit­taa op­pi­lai­den kän­ny­kän­ käyt­töä kou­lu­päi­vän ai­ka­na. Pe­rus­tus­lais­sa on tur­vat­tu oi­keus mak­sut­to­maan pe­ru­so­pe­tuk­seen, ja se voi to­teu­tua vain, jos op­pi­lail­la on työ­rau­ha, Jonkka totesi.

 

Oikeuskanslerin tutkimat tapaukset koskivat Ylivieskan kaupungin Kiviojan koulua ja Pellon kunnan Pellon peruskoulua. Molemmissa oli rajoitettu kännykän käyttöä erityisesti sen takia, että oppilaat olivat niiden avulla kiusanneet toisiaan. Soittoäänet aiheuttivat myös luokassa häiriöitä.

 

Jonkan päätös  on oikean tuntuinen, mutta se herättää ristiriitaisuudessaan myös kysymyksiä. Siihen sisältyy nimittäin näkemys, että kän­ny­kän käy­tön rajoitukset ovat toi­saal­ta on­gel­mal­li­sia op­pi­lai­den mui­den pe­rusoi­keuk­sien kan­nal­ta. Pe­rus­tus­lais­sa on tur­vat­tu kansalaisten omai­suu­den suo­ja, jo­ten hänen mukaansa op­pi­las­ta ei voi vaa­tia luo­vut­ta­maan kän­nyk­kään­sä il­man nimenomaista lainsäännöstä.

 

Mielestäni tämän oikeuden vastapainona on kuitenkin otettava huomioon oppilaan ja myös muiden oppilaiden oikeus häiriöttömään opiskeluun. Ja kaiketi opettajillakin on oikeus työrauhaan. Kännykän kerääminen pois oppilaalta voi olla joskus ainoa keino saada sen käyttö aisoihin.

 

Edelleen oikeuskansleri katsoi, että jos op­pi­laat mää­rä­tään pi­tä­mään kän­ny­kät kiin­ni, se on on­gel­ma pe­rus­tus­lais­sa tur­va­tun sa­nan­va­pau­den kannalta. Sa­nan­va­pau­teen kun kuu­luu oi­keus il­mais­ta ja vas­taan­ot­taa vies­te­jä ke­nen­kään en­na­kol­ta es­tä­mät­tä.

 

Jonkka siis katsoi koulun voivan rajoittaa kännykän käyttöä. Mutta onko hän toisaalta myös sitä mieltä, että jos oppilaalla on palava tarve käyttää sananvapauttaan kesken tunnin, hän saa lukea ja vastaanottaa viestejä sekä mahdollisesti puhuakin kännykkään?

 

Tästähän aiheutuisi luonnollisesti haittaa paitsi asianomaisen omalle oppimiselle, myös muiden oppimiselle ja opettajan työlle. Maksuton perusopetus ei voi olla oppilaalle vain oikeus, vaan myös velvollisuus, sillä hän on lain mukaan oppivelvollinen. Kyllä Jonkan viittaaman oikeuden opetukseen pitäisi päteä myös tässä.

 

Sananvapaus ei yleensäkään tarkoita sitä, että kansalainen saa olla äänessä milloin tahansa. Yhteiskunnallisessa elämässä kansalaiset joutuvat lukuisiin tilanteisiin, joissa välitön sanavapauden toteuttaminen koetaan sopimattomaksi tai se on suorastaan kiellettyä. Miksi siis koulussa, missä nuorten kansalaisten itsekontrolli ei ole välttämättä vielä kehittynyt, pitäisi sääntöjen olla väljempiä tai niitä ei saisi tehokkaasti valvoa?

 

Onko lainsäädännössä todellakin tuollaisia aukkoja, joita ei voitaisi hoitaa terveellä järjellä käytännössä? Siinä tapauksessa niitä olisi  ryhdyttävä kiireesti tukkimaan oppilaiden oman edun ja oppimistulosten laadun sekä opettajien työrauhan nimissä.

 

 

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (5 kommenttia)

Käyttäjän zzz333 kuva
kaija kelhu

"Mielestäni tämän oikeuden vastapainona on kuitenkin otettava huomioon oppilaan ja myös muiden oppilaiden oikeus häiriöttömään opiskeluun. Ja kaiketi opettajillakin on oikeus työrauhaan. Kännykän kerääminen pois oppilaalta voi olla joskus ainoa keino saada sen käyttö aisoihin."

Minusta tämä lienee sanomattakin selvää. Eihän esimerkiksi teattereissa ja konserteissakaan voida kellekään suoda "vapaata ihmisoikeutta käyttää puhelintaan muita häiriten"?

Jotain tolkkua luulisi saatavan myös pakolliseen oppivelvollisuuteen ja siellä häiriöttömään opiskeluun ilman idiotismia? Jotain on mennyt pahasti pieleen käsityksessä ihmisoikeudesta?

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto

Näin on minunkin mielestäni. Kuka kertoisi oikeuskanslerille?

Käyttäjän KariLaitinen kuva
Kari Laitinen

Se menee pikkuhiljaa siihen suuntaan koulumaailmassa, että asianajajan pelko on viisauden alku.

Monet lakimiehet ei tykkää maalaisjärjestä.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto

"Monet lakimiehet ei tykkää maalaisjärjestä."

Eivät, koska maalaisjärjen käytöllä tehtäisiin asianajajan käyttö tarpeettomksi.

Käyttäjän JyrkiKaarttinen kuva
Jyrki Kaarttinen

Hei Pekka,

enemmän kuin huvittava asia, että ylimmän "lakimestarimme", oikeuskanslerin linjanvetoa tarvitaan tämänlaisessa maalaisjärkeen käyvässä asiassa. Minusta oppitunnit eivät ole kännykkätunteja, vaan ne on tarkoitettu aivan toisenlaisiin asioihin, oppimiseen, jonka yksi edellytys on työrauha.

Suomessa perusoikeuksiin kuuluu, että kaikkien tulee saada maksutonta perusopetusta. Pitäisikö perustuslakiin vielä lisätä, häiriötöntä perusopetusta tai jos se ei vielä riitä, niin säätää siitäkin varmuuden vuoksi vaikka erityisellä "koulujen kännykkälailla".

Oikeuksista meillä puhutaan aina, mutta velvollisuuksilla ei ole niin väliä. Tämän oppii meidän systeemissämme jo perusopetusikäinen sisäistämään.

Minusta tässäkin tekniikka kulkee maalaisjärjen edellä, sillä ylipäätään ihmisillä ei tunnu olevan minkäänlaista käsitystä siitä, missä on korrektia ja kohteliasta puhua kännykkään. Minusta muut ihmiset on otettava huomioon eikä kännyä sovi käyttää joka paikassa.

Ilmeisesti siihenkin tarvitaan oma lakinsa. Yksi vaihtoehto on tietysti, että ryhdytään pitämään kännykkäkursseja niille, joiden oma "ohimolohko" on avuton tässä pulmatilanteessä tai joiden on muutenkin vaikea oppia sitä "menopeliä" oikealla tavalla käsittelemään. Samalla tulisi tapakouluttajillekin työtä näinä taloudellisesti ankeina aikoina;).

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset