Lokari

VR:n palvelujen pohjanoteeraus

Maassamme on ajettu julkisia palveluja alas kiihtyvällä vauhdilla. Kaikessa säästetään. Seuraavassa pieni esimerkki palvelujen laadun heikennyksistä. Näitä riittää varmasti satamäärin, ja lisää tulee.

 

Sunnuntaina 19.1. Tampereelta tulevan junan piti lähteä Loimaalta Turkuun klo 16.13. Kuulutus junan lähdöstä tuli normaalisti viitisen minuuttia ennen lähtöä. Siihen kuulutukset loppuivat, vaikka juna oli myöhässä ainakin puoli tuntia.

 

Asemalla ei ollut mikään odotustilaksi sopiva paikka avoinna. Pakkasta viisitoista astetta. Mitä tekee matkustaja? Odottaa ja palelee epätietoisuuden vallassa. Me päädyimme ottamaan taksin asemalta ja ajoimme Turkuun  – 115 euroa köyhempinä.

 

Tällaista palvelua - tai pikemminkin palvelun puutetta tarjoaa VR matkustajille. Eikö nyky-Suomessa ole varaa tarjota edes kuulutuspalvelua ja odotustiloja? Palveluissa on taannuttu sellaiselle tasolle, jota ei ole esiintynyt koko VR:n historian aikana. Jopa sota-aikana oli asemilla tarjolla lämmin odotustila ja monissa paikoin myös asemaravintola.

 

Seuraavalla kerralla valitsemme bussikyydin.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (35 kommenttia)

Pekka Pylkkönen

Radoille reilua kilpailua, kiitos. Itsekään en veeärrää käytä enää ennenkuin palauttavat tupakointipaikat.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto

Kilpailu voisi tosiaan piristää VR:n asiakaspalvelua. Monopoli on aina monopoli...

Janne Järvinen

Niin kuin VR:n viestintäpäällikkö Heijari kertoi: Professorin olisi pitänyt siitä työsuhde Lumiastaan katsoa sellaisesta appsista missä junat kartalla liikkuvat. Se on tämä itsepalvelu tietoyhteiskunta sellainen paikka ettei meillä (edes) emeritus professorille ole tarjota nahkaista lepotuolia ja kahvia avec cognac asemaravintolan salongissa jos juna vähän viivästyy. Kekkonen on sen verran kauan ollut haudassaan, nääs.
Vastaisuuden varalle ehdotan emeritus professorille että jättää päivällisellä menyystä viinit pois niin voi helposti omalla mersulla huristella kotiin.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto

Mikäs Janne Järvistä riepoo? Oikein perisuomalaista herravihaa olen aistivani ilmassa. Jos olisin esiintynyt eläkeläisen tittelillä, olisivat tällaiset minua suuresti huvittavat heitot jääneet pois - ja sehän olisi ollut suuri vahinko.

Voin lohduttaa Janne Järvistä, että eipä sattunut ainakaan minulla olemaan työsuhdekännykkää silloin kun olin vielä työelämässä. Enpä ole myöskään tullut ajokorttia hankkineeksi, joten ei tarvitse enempää kadehtia. Taksin merkki taisi kyllä olla mersu...

Käyttäjän Jukka Konttinen kuva
Jukka Konttinen

Sota-aikoina toimittiin vähän eri kriteereillä kuin vapaassa kilpailussa.

Olisko ollut niin, ettei Loimaan asemalla vaan ollut henkilöstöä antamaan niitä kuulutuksia. Se on sitä henkilöstökuluissa säästämistä nääs. Tai joku sairastapaus. Asemarakennuksen lämpimänä pitämisestä satunnaisille asiakkaille satunnaisina pakkaspäivinä tulee lämmityskuluja siitäkin.

Auttaisiko tuohon kilpailutuskaan. Loimaan asemalta ohi junaillessa en muista koskaan kovin suurta matkustajakuhinaa olleen, joten olisiko siellä kiinnostuneista kilpailun tarjoajistakin pulaa. Ja vaikka julkista kuljetuskilpailua olisikin, niin onko tarpeeksi asiakkaita - ihmiset menevät kuitenkin henkilöautoilla vaikka Turkuun.

Ja vinkki: VR pitää netissä yllä palvelua, josta voi tarkistaa kulloisenkin junan aikataulu-tilanteen ja jopa tarkan paikankin, missä kohden rataverkkoa se liikkuu. Vaatii kuitenkin älypuhelimen hankkimisen.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto

"Olisko ollut niin, ettei Loimaan asemalla vaan ollut henkilöstöä antamaan niitä kuulutuksia. Se on sitä henkilöstökuluissa säästämistä nääs. Tai joku sairastapaus. Asemarakennuksen lämpimänä pitämisestä satunnaisille asiakkaille satunnaisina pakkaspäivinä tulee lämmityskuluja siitäkin."

Kuulutus tuli tietenkin nauhalta aikataulujen mukaan ajoitettuna. Säästämistä juuri. Asemarakennuksessa on arkisin kahvila, joten kyllä paikkoja lämmitetään. Asemarakennuksen avoinna pitäminen vaatisi yhden henkilön palkan maksamisen.

Viime marraskuun Kaupppalehden mukaan: "(VR:n) matkustajaliikenteen liikevoitto oli 12,9 miljoonaa euroa ja se kasvoi selvästi vertailukaudesta, jolloin se oli 7,8 miljoonaa euroa." Eiköhän siitä olisi liiennyt asemien päivystyskustannukset?

Kyllä Loimaan asemalla on havaintojeni mukaan melkoinen matkustajaliikenne.

Kiitos vinkistä. Kännykkää vaan räpelöimään kohmeisin sormin...

Käyttäjän Jukka Konttinen kuva
Jukka Konttinen

Henkilöauto on varmaan se pahin VR:n kilpailija haja-asutusalueilla. Bussiyhtiöt taitaa olla pahemmissa vaikeuksissa.

Nettipalvelu on tosi kätevä. Muistan kun viimeisimmän myrskytuhon aikana ennen joulua ei ollut tietoa että kulkeeko junat ja miten kulkee, niin netistä saattoi asiaa seurata. Pakko oli henkilöautolla mennä.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto

Autoistuminen on tehnyt pahaa jälkeä niin rautatie- kuin bussiliikenteessäkin. Nettipalvelu on kätevä, mutta "mökin mummo" ei siiitä hyötyne.

Käyttäjän VilleMaki kuva
Ville Mäki

VR ei oikein ylipäätänsäkään tunnu piitaavan asiakaista. Ja miksi piitaisikaan, kun sillä on monopoli? Oli vasemmistolaiselta liikenneministeriltämme todella typerä siirto jatkaa VR:n monopoliasemaa vuoteen 2024. Toivottavasti sitä ei enää jatketa. Tosin se ei enää olisikaan ihan helppoa, kun EU alkaa edellyttämään rautateiden kilpailun avaamista vuonna 2018. Monopoliaseman purkaminen parantaisi palveluja huomattavasti ja laskisi myös hintoja.

Käyttäjän KurtRistniemi kuva
Kurt Ristniemi

Asemakuulutusten puutteista on turha syyttää VR:ää. Niistä kun vastaa Liikennevirasto.

Liikenteen ja ratainfran jakamista kahdelle eri toimijalle voinee pitää valmistautumisena kilpailuun. Eihän VR voisi uskottavasti vastata infrasta, jos liikennöitsijöitä olisi useita.

On sinänsä mielenkiintoista, etteivät VR:n monopolin purkamista vaativat tiedä, että purkua on näin jo tehty, ja sen seurauksena asiakastyytyväisyys on laskenut.

Pekka Pylkkönen

Ja mitenkäs tuo on nyt lisännyt kilpailua rautateillä? Oletko aivan pöllyissä?

Käyttäjän KurtRistniemi kuva
Kurt Ristniemi

Tuoko oli 'rakentavaa, asiallista ja keskustelua edistävää'?
En minä ole väittänyt tuon lisäävän kilpailua. :)

Niko Hakuninen

"Liikennevirasto vastaa sähköisistä, asemilla ja laiturialueilla olevista informaatiojärjestelmistä, joihin kuuluvat aikataulunäytöt sekä kuulutusjärjestelmät."

Aseman kuulutuksista vastaa VR ja Liikennevirasto vastaa järjestelmästä. Tässä tapauksessa jos normaalit kuulutukset kuuluu vika on VR joka ei ilmoittanut junan aikatalusta.

Mitenkä kilpailutuksen jatkoaika liittyy siihen että VR ja Ratahallinto on eriytetty? Ja tuota sun viimeistä lausetta en oikein ymmärrä. Miksi asiakastyytyväisyys laskisi? Kyllä ainakin itse olen tyytyväisempi yksityisiin kuin julkisiin terveydenhoidon palveluihin. Ja jos kilpaillaan asiakkailla niin pakko siinä on panostaa asiakastyytyväisyyteen hinnan lisäksi.

Käyttäjän Jukka Konttinen kuva
Jukka Konttinen

VR:n pahin virhe on varmasti Pendolinojen käyttöönotto. Virheen korjaus on maksatettu asiakkailla.

Oikein ulkopuolisella tutkimuksilla on pitänyt VR:lle paukuttaa päähän, että asiakkaille tärkeämpää on aikatauluista kiinni pitäminen, kuin se, että vaikka Pendolla säästää 20 minuuttia matka-ajassa.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto

Pendolino-moka muistetaan varmasti vuosikymmeniä. Ostetaan juna lämpimästä etelästä, ja sitten ihmetellään, kun laitteet hyytyvät Pohjan pakkasissa.

Käyttäjän Jukka Konttinen kuva
Jukka Konttinen

Viimeksi ennen joulua Tampereelta lähtenyt Pendo keräsi matkustajia aikaisemmin lähteneistä versioista. Olin itselleni kiitollinen kun varasin paikan juuri siihen junaan, sain nukkua tunnin enemmän omassa sängyssä ja kuitenkin samaan aikaan perillä.

Käyttäjän JukkaMattsson kuva
Jukka Mattsson

Muistelen aikaa kun edustin aikoinaan ranskalaista valimoa, joka todellisuudessa valmisti kaikki pohjoismaiden rautateiden risteysosien kulutuspalat. Sain kerran tehtäväkseni vierailla Ratahallintokeskuksella kertoakseni yhtiön tuotantostrategian tulevasta muutoksesta.

Ratahallintokeskuksen aikaisempi hankintaketju oli seuraava: Ranskalaiset valmistivat kulutusosia, jotka osakoottiin italialaisten osien kanssa osakoonnoksiksi saksassa. Saksassa valmistetut osakoonnokset toimitettiin eräälle yhtiölle hankoon, joka asensi ne ratapalkeille kokonaiseksi risteyksiksi, jotka sen jälkeen myytiin toiselle kotimaiselle yhtiölle, joka myi kokonaisuuden RHK:lle.
RHK osti kokonaisuuden ja laskutti rahat valtiolta.

Kun kerroin että ranskalaiset olisivat valmiit tiputtamaan välikäsiä pois, laskemaan hintaa, ja toimittamaan osat suoraan maahamme, kaupasta vastannut virkamies suorastaan raivostui. Hän vaati minua olemaan kertomatta asiasta hänen esimiehelleen, tai hän estää edustamani yhtiön rautatieosien kaupankäynnin kokonaan.

Eipä ole kauppaa kuulunut senkään jälkeen, vaikka totesin että saatte siellä RHK:lla sotkea omat asianne vaikka kuinka sekaisin. Minä en asiaan tule puuttumaan. Jälkeenpäin tajusin, että ei tainut ko. virkamiehellä olla "puhtaat jauhot pussissa".

Miten muuten tuohon Pendolinoon iittyen? Mikähän oli tuon EU direktiivissä vaadittu rataverkon kantavuus? Taitaa meillä jäädä alle noiden vaadittujen nopeiden vetureiden vaatimusten. Veturi kulkee vaikka kahtasataa, mutta kestääkö rata?

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto

"Asemakuulutusten puutteista on turha syyttää VR:ää. Niistä kun vastaa Liikennevirasto."

No, syytetään sitten Liikennevirastoa. Luulisi kokonaispalvelun tason kiinnostavan VR:ääkin, ja se voisi kovistaa "alihankkijaansa". Menettäähän VR tulojaan, jos asiakkaat vaihtavat bussiliikenteen puolelle kyseisen palvelun heikkouksien takia.

Kovin vähän muuten Liikennevirasto näkyy junamatkustajan silmissä. VR:n nimissä koko touhua pyöritetään.

Käyttäjän KurtRistniemi kuva
Kurt Ristniemi

Liikennevirasto ei ole VR:n alihankkija, vaan ifrapalvelujen tarjoaja. Minkäs VR sille voi, jos viranomainen möhlii.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto

Oli mikä oli, huonosti hoitaa asiansa. VR:n etu olisi panna "infrapalvelujen tarjoajansa" kuriin. Mikä on muuten ero alihankkijan ja infrapalvelujen tarjoajan välillä?

Käyttäjän leskinen kuva
Seppo Leskinen

Museorautatiet sopinevat yksityisten leikkikentiksi ja VR hoitakoon julkisen liikenteen rautateillä.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Leskisen mielestä olemme siis kyvyiltämme vajavaisempia kuin ruotsalaiset, joiden julkisen liikenteen rautateillä on yksityisiäkin operaattoreita?

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän leskinen kuva
Seppo Leskinen

No kerrohan Kalevi, että millä lailla yksityinen palvelu toisi parannusta ja joustavuutta rautatieliikenteeseen? Minä en parhaalla tahdollanikaan keksi siihen vastausta?

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen Vastaus kommenttiin #18

Siinähän niitä etuja luetellaan sivuilla 23 - 28 (erityisesti sivut 27 ja 28).
http://www.lvm.fi/c/document_library/get_file?fold...

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Pekka Pylkkönen Vastaus kommenttiin #18

Kilpailu asiakkaista ajaa tekemään paremmin ja halvemmalla. Jos asiakkaita ei saa houkuteltua, rahaa ei tule. Paras motivaattori ikinä.

Rautateille mahtuisi myös muunlaista liikennettä kuin veeärrän möhkälevaunuja. Itsekin olen istunut pitkän matkan kokonaisessa vaunussa ihan yksin. Ei hirveän taloudellista tai ekologista Se.

Käyttäjän leskinen kuva
Seppo Leskinen Vastaus kommenttiin #23

Ja Pasilan ratapihallako seisoisi VR:n ja Yksityisten yritysten junia kilpailemassa matkustajista, niinkö?

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen Vastaus kommenttiin #24

Kulkemalla niitä matkustajia saadaan eikä paikallaan seisomalla.

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän leskinen kuva
Seppo Leskinen Vastaus kommenttiin #25

Kai tiedät miten se kulkeminen toimii...?

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen Vastaus kommenttiin #28

Ei ainakaan paikallaan seisomalla.

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Niko Hakuninen Vastaus kommenttiin #24

Onko tuo VR taktiikka kilpailutuksessa? Olisihan se kivaa vaihtelua jos junat seisoisivat välillä asemallakin, ei tuolla pihallakaan hauskaa ole odotella. Ja mitää takeita koska ja milloin juna saapuu. Toivottavasti ne yksityiset junat viettävät aikansa raiteilla.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto Vastaus kommenttiin #18

Kilpailu tietenkin saa palvelun tarjoajan terästäytymään. Monopoli passivoi.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto

"...ja VR hoitakoon julkisen liikenteen rautateillä."

Jospa hoitaisikin, nimenomaan hoitaisi.

Käyttäjän mukitalo kuva
Veikko Mäkitalo

Tuo tiedoitus kylmillä asemilla olisi kyllä hoidettavissa jos haluttaisiin. Intiaan myydyn kuulutuspalvelun työntekijän tiedoitus menisi murreGooglen kautta, ja jopa imatralaiset ei romahtais het tai koht kun Ansku Banskun äänellä tulisi; Älä romahda, juna on vähä myöhäs, kerkeet sipast yhet baaritiskill.
ps Niin eihän se kylmä asema ole virraton tai viraton ja ämyritkin lienee vielä tallella.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto

Tietysti asia on hoidettavissa, jos vain halutaan. Mutta kun ei näköjäään haluta, vaan säästetään vaikkapa pikkkusummia.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset