Lokari

Virkamieshallitus tekemään päätöksiä

 

Maamme velkaantuminen lisääntyy vääjäämättömästi, koska tuloja ei keksitä lisää, eikä menoja tohdita leikata. Hallitusta on moitittu kykenemättömäksi kipeiden päätösten tekoon. Björn Wahlroos on nimennyt sen eripurahallitukseksi, mikä kuvaa hyvin tämän poliittisesti liian laajakirjoisen joukon työskentelyilmapiiriä.

Ministerit on täysin yksimielisiä vain hallituksen koossapitämisen tarpeesta. Maassa vallitsee pysähtynyt ja pessimistinen tunnelma. Vika on pitkälti hallituksen, mutta se syyttää kansalaisia, joilla ei kuitenkaan ole päätösvaltaa. Hallituksella on – panisi toimeksi.

Olisiko menneiden aikojen ratkaisu, virkamieshallitus nyt mahdollinen? Se tekisi kipeät talouspäätökset, joihin poliitikot eivät pysty. Tietenkin olosuhteet olivat virkamieshallitusten kulta-aikaan toiset. Hallitukset tulivat ja menivät, ja presidentillä oli valta antaa lopputili kykenemättömille hallituksille.

Virkamieshallituksessa isännöivät nimensä mukaisesti virkamiehet. He ovat tottuneet viroissaan tekemään järkiperäisiä päätöksiä. Heillä ei ole huolta uudelleen valitsemisestaan, eikä heidän tarvitse ajaa tietyn kuppikunnan asiaa. Virkamiehillä on ainakin periaatteessa mahdollisuus tehdä kansakunnan edun mukaisia – kipeitäkin – päätöksiä. He voivat esittää neuvotteluissa oman rehellisen kantansa ilman puoluekuorrutusta, joka on tarkoitettu äänestäjien viihdyttämiseksi.

Virkamieshallitus toimisi kaiketi virkavastuulla. Sen ministereillä ei olisi tarvetta vedota poliittiseen vastuuseen, joka ei todellisuudessa ole vastuuta lainkaan. Siihen viittaaminen merkitsee valitettavan usein ongelman lykkäämistä tulevaisuuteen tai kokonaisedun kannalta väärää päätöstä

Virkamieshallitus on tietenkin nykyisellään toiveajattelua. Kukapa pääministeri esittäisi omasta mielestään fantastisesti menestyneen hallituksensa eroa? Helpompaa on hallituspuolueen vetäytyminen hallituksesta, mutta yhden tai kahden pienen lähtö ei vielä kaataisi hallitusta. Vaikka hallitus hajoaisi omaan mahdottomuuteensa, uudet poliittiset hallituskaavailut aloitettaisiin välittömästi.

Olisiko mahdollista rukata lainsäädäntöä siihen suuntaan, että virkamieshallituksen muodostaminen olisi mahdollista tai helpompaa kuin nykyisin? Vaikeaa tämäkin olisi, sillä tuskin puolueet haluavat luovuttaa vähääkään nykyisestä vallastaan. Näihin koko vaalikauden pakkohallituksiin on siis tultu, koska presidentistä tehtiin lähes pelkkä seremoniamestari. ­

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (31 kommenttia)

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela

Tekninen huomio:

Itsenäisen Suomen presidentillä ei ole koskaan ollut valtaa erottaa tai vaihtaa hallitusta. Käytännössä tietysti eduskunnan hajottamisoikeus toimi tehokkaana painostuskeinona, jos presidentti halusi hallituksen vaihtaa. Oikeutta ei yleensä tarvinnut käyttää, sen tuoma arvovalta riitti.

UKK ilmeisesti rupesi loppuvuosinaan luulemaan, että presidentti voi erottaa hallituksen. Koivisto lopetti tämän luulon vuonna 1981.

Demokratiassa hallitukset kaataa eduskunta. Nyt ollaan ensimmäistä kertaa sitten vuoden 1983 tilanteessa, jossa todennäköisesti huomattava osa kansasta ja sen edustajista pitää järkevänä sellaisen mahdollisuuden harkitsemista kesken eduskuntavaalikauden.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto

Kiitokset täsmennyksestä.

Tämä mainitsemasi nykytilannne on demokratian kannalta sikäli ongelmallinen, että enemmistöhallitus nautti puoluekurin johdosta eduskunnan muodollista luottamusta, vaikka huomattava osa kansasta ja kansanedustajista olisi kyllästynyt hallitukseen.

Ainoa tie hallituksen hajoamiseen näyttää olevan se, että riittävän moni hallituspuolue saa tarpeekseen. Mutta ministerin posti ja palkka ovat niin makeita, että hallituksesta ei lähdetä - varsinkin kun juuri ministerit ovat puolueittensa avainpäättäjiä.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Hiukan huono järjestely on sekin, että hallituksen erottamisen aloitevalta on pääministerillä (kts. perustuslain 26 §).
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/1999073...

Jotain suoranaista aloitevaltaa pitäisi minusta olla Eduskunnallakin, koska hallituksen on nautittava Eduskunnan luottamusta eikä päinvastoin.

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Sorgen, nyt tuli väärä tulkinta, joka kannattaa unohtaa.

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela

Eduskunnan hajottamisen aloitevalta, tarkoitat. On se hiukan omituinen muotoilu. Kansanedustajilla on tietenkin aina mahdollisuus esittää epäluottamuslausetta hallitukselle.

Käyttäjän karikilpio kuva
Kari Kilpiö Vastaus kommenttiin #7

Päivitäppäs tietojasi Perustuslaista.PL 26§.

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela Vastaus kommenttiin #30

Et sitten jaksanut lukea Kalevin kommenttia loppuun asti, vaikka oli puolitoista kuukautta aikaa.

Aulis Mäkitalo

Tällaista korporativistista mallia esitti mm. Raimo Ilaskivi, talousmiehiä kuten blogistikin, näillä palstoilla taannoin. Malli oli 1930-luvulla mm. IKL-liikkeen vaatimuslistalla.

Ajatus kaatuu siihen että ei-parlamentaarinen hallitus, vaikkakin eduskunnan hätäpäissään nimittämä, kaatuisi ensimmäisten ongelmien tullessa eduskunnan epäluottamuslauseeseen. Kuherruskausi eduskunnassa kestäisi vain pienen tovin.

Talousmiesten suosimat mallit ovat kansalaisyhteiskunnan kannalta liian kapeita yhden asian liikkeitä todella toimiakseen. Suutareiden on viisasta pysyä lestissään. Ehkä suutarit itse eivät aina näin ajattele mutta me muut ajattelemme. Luotamme kyllä suutarien kykyihin korjata ja huoltaa kenkiä ja arvostamme heitä tältä pohjalta.

"Edustuksellinen parlamentaarinen demokratia on hemmetin huono järjestelmä, mutta se on aivan ainoa järjestelmä joka toimii", sanoi Winston Churchill, Nobelin KIRJALLISUUSpalkinnon saaja.

Pitkäaikaiskokemus sir Winstonin jälkeen ja häntä ennenkin on osoittanut hänen olleen oikeassa.

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela

Kukaan ei nyt ole ehdottanut jotakin "mallia" tai "järjestelmää". Virkamieshallituksia on suomalaisessa demokratiassa aikanaan ollut tämän tästä, tosin sitten 1970-luvun ei kertaakaan.

Mielestäni tämän mahdollisuuden pohdiskelu on ihan asiallista, joskaan omasta mielestäni hätä ei ole tämän näköinen. Kyllä tälläkin hallituksella vuoteen 2015 asti pärjätään.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto

""Edustuksellinen parlamentaarinen demokratia on hemmetin huono järjestelmä, mutta se on aivan ainoa järjestelmä joka toimii", sanoi Winston Churchill, Nobelin KIRJALLISUUSpalkinnon saaja."

Näin tietysti on, mutta tässä demokratiassakin voi olla eriasteisia vivahteita/variaatioita.

Oli Winston C. muuten paljon muutakin kuin kirjalisuuspalkinnon saaja. Kokenut ja arvostettu valtiomies.

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen

Ei se hallituksen eroaminen auttaisi.
Virkamieshallituksen päätöksenteko on edelleen eduskunnan tahdon varassa ja vaaleihin valmistautuva eduskunta on vieläkin enemmän populismiin taipuvainen kuin hallitus.

Paras tapa parantaa hallintoa olisi keksiä keinot jolla kansaa pystyttäisiin suoraan valistamaan, niin ettei siihen pystyttäisi populismin avuilla vaikuttamaan ja sitä villitsemään ihan niin hyvin.

Jos populismi ei pure kansaan, niin sitä ei silloin käytetä ja populistinen politikko vääntää puheitaan ja ohjelmaansa asiallisuuden suuntaan.

Minä en näe muuta keinoa politiikan parantamiseksi kuin kansalaisten valistamisen. En näe siitäkään huolimatta muuta keinoa, vaikka tiedän tämän tehtävän haasteet.

Haaste on siinä etteivät tiedottajat media ja politikot, itseasiassa välitä maan asioista. Politikot ovat kiinnostuneita vain vallasta ja valtaan oikeutavista äänistä. Media on kiinnostunut pääasiassa rahasta ja verovaroin kustannettu media, eli YLE, on kiinnostunut ennenkaikkea katsojamääristä.

Tiedottaminen ei onnistu edes yksityisiltä blogisteilta, sillä nehän on kiinnostuneita lähinnä vain tykkäämisistä, peukutuksista ja suosituksista.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto

"Ei se hallituksen eroaminen auttaisi.
Virkamieshallituksen päätöksenteko on edelleen eduskunnan tahdon varassa ja vaaleihin valmistautuva eduskunta on vieläkin enemmän populismiin taipuvainen kuin hallitus."

Näin on, mutta päätöksentekoon kykenemättömät puolueet voisivat silti hyväksyä virkamieshallituksen tekemään puolestaan ikävät päätökset. Se ei näyttäisi (tietämättömän) kansan silmissä niin pahalta puolueiden kannalta kuin jos ne olisivat olleet suoraan tekemässä näitä päätökiä.

Aulis Mäkitalo

Jotta cincinnatuksen nimittäminen voisi edes teoriassa toimia ja tepsiä, pitäisi tasavaltaa olla uhkaamassa eekvien tasoinen uhka, mikä jättäisi tämän viimeiseksi mahdolliseksi pelastuskeinoksi. Mitään sen tasoista uhkaa ei pirstaloitunut aikamme pysty hahmottamaan.

Kun nykyoloissa auranvarresta haetun cincinnatuksen asemesta jouduttaisiin keräämään kokoon kollektiivinen cincinnatus-elin korkeakoulujen, ministeriöiden, hallintoneuvostojen ja työmarkkinapalatsien yläkerrosten kahvihuoneista, muodostaisi jo elimen pääluku ja heterogeenisuus hajaannuksen ja eripuran siemenen ja tehokkaan toiminnan esteen.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto

Vielä suuremmanko eripuran kuin vallitsee nykyisessä hallituksessa?

Aulis Mäkitalo

Siinä missä hallituksen ministerit valvovat omien hallinnonhaarojensa etuja ja tonttiensa rajoja ministerikollegoilta valvovat ministeriöiden kansliapäälliköt niitä vielä voimaperäisemmin.

Mistäpä tietäisi ns. virkamieshallitus mihin suuntaan kulkea kun poliittinen ohjaus kokonaan puuttuisi. Kekkosen ajan virkamieshallitukset olivat presidentin hallituksia ja saivat ohjeensa ja tukensa sieltä. Nykyisen valtiosäännön aikoina presidentillinenkin auringonvalo puuttuisi hallituspololta.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto Vastaus kommenttiin #13

Aina kun hallitusta kootaan, sen ohjelmasta sovitaan. Virkamieshallitus voitaisiin pannna pystyyn suorittamaan toimenpiteitä, joilla velkaantumiskierre katkaistaan - ja joita poliittinen hallitus ei uskalla tehdä. Hallitusohjelman pohjana voisi olla jokin "Sailaksen listan" tyyppinen paperi.

Käyttäjän karikilpio kuva
Kari Kilpiö

Kataisen hallitus on jo etsikkoaikansa näyttänyt ja epäonnistunut lähes kaikessa muussa paitsi Suomen (yli)velkojen kasvattamisessa. Näin ollen se saisi mennä ja virkamieshallitus astua johtoon kuten yllä esitetään.

Seminaareja pitämällä ei Suomen talous kohennu, todettiin presidentinkin taholta. Niitä silti näyttää silmänlumeeksi riittävän ja vastuuntunnon siirtämiseksi seuraavalle hallitukselle- kun EU/EMU-politiikka on Kataisen hallituksella priorisoinnissa etusijalla. Mitäs kotimaasta.

Kansallisvaltiothan kuuluukin EU:ssa hävittää "liittovaltiokolhoosiin" pyrittäessä. Nationalismi on EU:lle ruma ja alasammuttava sana.

Monia kiinnostaa, kuinka suuri on Suomen nykyvelka verrattuna sotakorvausmaksuihin päivitettynä esim. 1.1.2014 tasolle. Wikipediassa näyttää olevan tietoja Suomen sotakorvauksista US-dollareina. Etsin linkin ensin.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_sotakorvaukset

Aulis Mäkitalo

Cincinnatus suoritti hätätilatehtävänsä kolmessa viikossa, palasi pääkaupunkiin, luopui poikkeustilavaltuuksistaan ja palasi kyntöhommiin.

Virkamieshallitukselta ei velkaantumiskierteen katkaiseminen sujuisi yhtä nopeasti. Ei siihen ja minkään Sailaksen paperin konkretisoimiseen yksi täysi vaalikausikaan riittäisi.

Ja tänä aikana hallituksen eteen vyöryisi koko ajan uusia asioita, joita pitäisi päivittäin ratkoa ja joista yhden asian hallitus ei olisi voinut etukäteen hallitusohjelmassaan mitään tietää ja sopia. Näiden edessä epäpoliittinen virkamieshallitus olisi eksyksissä ilman karttaa ja kompassia. Ei se voisi eristäytyä valtioneuvoston linnaan ratkaisemaan vain velkautumiskierteen katkaisemista. Se ei voisi hukata päivittäin paisuvaa saapuvien kirjelmien lokeron sisältöä lämpöpatterin taakse hallitusvirkamiesten Hamilton-Jones ja Lamm tavoin.

Nykyhallituksen ilmeisen epäonnistumisen eräs perussyy on hirttäytyminen hallitusohjelmaan ja sen aiheuttama joustavan politiikan tekemisen muuttuminen hallinnoinniksi. Tämä ja hallituksen epäterveen laaja pohja tukahduttavat sen mahdollisuuksia tehdä terveellä tavalla poliittisia ratkaisuja, ratkaisuja poliittisin perustein. Hallitus on aivan liian pitkälle sellainen "kaikkien puolueiden hallitus", jollaista Kekkonen aika ajoin suositteli halutessaan kosmeettisista syistä välttää kutsumasta sitä virkamieshallitukseksi. Nykyhallitus onkin eräällä tavalla semi-virkamieshallitus. Epäpoliittinen virkamieshallitus korottaisi tämän epäkohdan toiseen potenssiin.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto

"Nykyhallituksen ilmeisen epäonnistumisen eräs perussyy on hirttäytyminen hallitusohjelmaan ja sen aiheuttama joustavan politiikan tekemisen muuttuminen hallinnoinniksi. Tämä ja hallituksen epäterveen laaja pohja tukahduttavat sen mahdollisuuksia tehdä terveellä tavalla poliittisia ratkaisuja, ratkaisuja poliittisin perustein."

Niin, siitä ylileveästä pohjasta lähdin liikkeelle jutussani. Juuri kyvyttömyys tehdä päätöksiä puolustaisi hallituksen vaihtamista virkamieshallitukseen - jos se olisi mahdollista.

"Nykyhallitus onkin eräällä tavalla semi-virkamieshallitus. Epäpoliittinen virkamieshallitus korottaisi tämän epäkohdan toiseen potenssiin."

Enpä usko, että niin kävisi. Kun (liiallinen) puoluepolitikointi häviäisi, syntyisi päätöksiäkin.

Käyttäjän NinaPalomki kuva
Niina La

Eiköhän virkamiehilläkin ole henkilökohtaisia mielipiteitä asioista.. Voi olla aika paljon erilaisia näkemyksiä siitä, että mihin kannattaa panostaa ja mihin ei.

Varmaan aika oikeistolainen tälläinen virkamieshallitus olisi. Jos "käskynä" olisi että rahaa pitää säästää, niin sitä säästettäisiin nyt kaikesta mahdollisesta ja tuskin mietittäisiin millaiset vaikutukset ovat muutaman kuluttua.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto

"Eiköhän virkamiehilläkin ole henkilökohtaisia mielipiteitä asioista.. "

Tietysti kaikilla ihmisillä on mielipiteitä, mutta asiantuntijat tietävät päättämistään asioista enemmän kuin rivipoliitikko, joka päättää usein pelkän ideologispohjasen mutun pohjalta.

"Varmaan aika oikeistolainen tälläinen virkamieshallitus olisi. Jos "käskynä" olisi että rahaa pitää säästää, niin sitä säästettäisiin nyt kaikesta mahdollisesta ja tuskin mietittäisiin millaiset vaikutukset ovat muutaman kuluttua."

Virkamieshallituksessa voisi olla vasemmistolaisia, oikeistolaisia ja sitoutumattomia ministereitä. Tietysti säästöjen vaikutuksia jouduttaisiin pohtimaan - niin kuin myös ylivelkaantumisen vaikutuksia. Ei ongelmia voida määrättömästi lykätä ottamalla lisää velkaa. "Veli on velka otettaessa...", sanoo vanha sananlasku, eikä ole aivan väärässä.

Käyttäjän NinaPalomki kuva
Niina La

Valitsemisvaiheessa tuskin selvitettäisiin, mikä on virkamiehen oma henkilökohtainen ajatusmaailma. Yleensä vaan on niin, että varakkaammat ja varakkaammista oloista lähtöisin olevat ihmiset ovat korkeammin koulutettuja, ja siten varmaan tulisivat palkatuiksi tälläiseen virkamieshallituksiin.

Nykyisillä kansanedustajilla on sentään oma puolue ohjaamassa äänestystilanteissa, joten päätösten vaikutukset ovat puolueen edustajille selviä.

Nykyinen eduskunta on myös otanta kansasta. Eikä kansaa kannata pitää tyhmänä.

Valtion velan otto johtuu inflaatiosta, jonka on aiheuttanut rahan luonti tyhjästä. Säästöjä ei kannata liikaa tehdä, ettei kotimaan markkinat kärsi. Sitten taas velkaa ei kannata ottaa. Jää kaksi vaihtoehtoa. Joko korottaa veroja (koska palkkojakin on pakko korottaa, koska hinnatkin nousevat) tai sitten alkaa itse painamaan rahaa.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto Vastaus kommenttiin #20

Ilman muuta edustuksellisen demokratian kannalta virkamieshallitus on takaisku, mutta kyllä sitä vain käytettiin, silloin kun se oli mahdollista, ja muuta keinoa ei nähty olevan. Ehdotukseni virkamieshallituksesta tähtäsi lähinnä hallituksen päätöksentekokyvyn puutteen demonstroimiseen.

"Valtion velan otto johtuu inflaatiosta, jonka on aiheuttanut rahan luonti tyhjästä. Säästöjä ei kannata liikaa tehdä, ettei kotimaan markkinat kärsi. Sitten taas velkaa ei kannata ottaa. Jää kaksi vaihtoehtoa. Joko korottaa veroja (koska palkkojakin on pakko korottaa, koska hinnatkin nousevat) tai sitten alkaa itse painamaan rahaa."

Inflaatiota ei EU:ssa juurikaan ole. Veronkorotusten lisäksi on mahdollisuus leikata valtion menoja. Kun omaa valuuttaa ei ole, rahan painaminen ei ole meidän vallassamme - kuten ei devalvaatiokaan.

Käyttäjän NinaPalomki kuva
Niina La Vastaus kommenttiin #21

Ympäri maailman rahan tyhjästä luontia on tapahtunut, joten kyllä se on EU:ssakin vaikuttanut. Euroa taidetaan pitää väkisin vahvana.

Sitten voidaan painaa lisää rahaa, kun otetaan markka takaisin.

Jos valtion menoja leikataan, niin pitäisi lopettaa esim. tukipakettien anto. Sosiaaliturvan ja terveydenhuollon menojen leikkaaminen on väärä ratkaisu. Sitten pitää ennemmin nostaa veroja.

Toivottavasti seuraava hallitus on parempi.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto Vastaus kommenttiin #22

"Jos valtion menoja leikataan, niin pitäisi lopettaa esim. tukipakettien anto. Sosiaaliturvan ja terveydenhuollon menojen leikkaaminen on väärä ratkaisu. Sitten pitää ennemmin nostaa veroja. "

Tukipaketteihin osallistumisesta pitäisi minunkin mielestäni luopua - mutta tätä eivät eurointoilijamme hyväksy. Myös yritystuet pitäisi lopettaa.

HS pohdiskeli tänään verojen korotusasiaa. Ongelmana on se, että parhaiten veronmaksukykyinen tulo on liikkuvaista - livahtaa kerkeästi maasta pois.

Käyttäjän NinaPalomki kuva
Niina La Vastaus kommenttiin #23

Niinhän se ongelma on, mutta jotenkin se sitten pitäisi hoitaa että Suomesta tienatut rahat verotetaan Suomessa. Onhan sitten tietenkin idea valuutansiirtoverosta (Tobinin verosta).

Sitten on vaihtoehtona se, että pitäisi menoja karsia. Ikävää vaan on se, että menoista kun aletaan karsimaan, niin ensimmäisenä otetaan esille terveydenhuolto ja sosiaaliturva.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto Vastaus kommenttiin #26

"Onhan sitten tietenkin idea valuutansiirtoverosta (Tobinin verosta)."

Onhan keinoja, mutta vastustajia niille löytyy. Väitetään mm., että Tobinin verosta ei saataisi kattavaa: aina jotkut valtiot vetävät välistä ja tarjoavat veroparatiisin. Ja tietenkin finanssisektori lobbaa täydellä teholla.

"Ikävää vaan on se, että menoista kun aletaan karsimaan, niin ensimmäisenä otetaan esille terveydenhuolto ja sosiaaliturva."

Pitäisi vain äänestää valtaan sellaiset puolueet, jotka aloittaisivat menojen karsinnan jostakin muusta. Mutta onko sellaisia puolueiita - ainakaan vaalien jälkeen?

Käyttäjän NinaPalomki kuva
Niina La Vastaus kommenttiin #27

Kaipa sellaisiakin puolueita löytyy, jos vaan "kilpailutetaan" puolueita. Tämä nyt tietenkin on toiveajattelua.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto Vastaus kommenttiin #28
Aulis Mäkitalo

Virkamieshallitus voisi - mikäli saisi eduskunnan tuen - äkkirysäyksellä leikata menoja niin paljon että suorittaisi tehtävänsä velkaantumisen pysähdyttämiseksi nopealla aikataululla. Sitten se jättäisi paikkansa. Jälkeensä se jättäisi ratkaisemattomia, millään tavoin hoitamattomia julkisten tehtävien savuavia raunioita seuraavan hallituksen huoleksi. Virkamieshallitus voisi lyödä rintoihinsa ilmoittaen että "me teimme sen, velkaantuminen on pysäytetty". Seuraavan hallituksen olisi sitten pakko hoitaa virkamieshallituksen yhteiskuntaan lyömät ammottavat haavat. Se ei voisi rahoittaa ja tehdä sitä muuten kuin ottamalla valtiolle velkaa.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto

Aika lohduton kuva Suomen taloudesta. Niin, että otetaan kiltisti lisää velkaa vain Kreikan malliin?

Tällä tiellä tulee ennen pitkää eteemme tilanne, jossa velkaa ei enää saada. Silloin joudutaan kärsimäään ne "ammottavat haavat" kahta kauheampina.

Aulis Mäkitalo

Ei ole muuta ratkaisua kuin parlamentaariset poliittiset hallitukset jatkossakin. Ja hidas, hyvin hidas tie. Ymmärrys menee hitaasti läpi ja perille, mutta menee kyllä ajan kanssa. Aikaa on, talousmiesten väitteistä huolimatta, sillä almanakasta eivät lehdet lopu eikä taivas putoa niskaan.

Parlamentaarisen poliittisen hallituksen ratkaiseva etu kaikenlaisiin korporatiivisiin kikkailuhallituksiin nähden on se että se on legitiimi. Virkamieshallitus tms. ei sitä ole. Kumpikin on kyllä legaali. Poliittisen hallituksen (hallitusten) uusiutuva kyky kestää ja ratkaista vaikeuksia on tästä syystä ratkaisevasti suurempi. Yhden asian virkamieshallitukselta puuttuu tiekartta eikä se pysty hajanaisuuttaan sellaista itselleen luomaan.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset