Lokari

Lyhytjänteinen elämäntapa ja huonontuneet Pisa-tulokset

Suomen hieman alentuneet Pisa-tulokset ovat aiheuttaneet huolestunutta pohdiskelua
siitä, mistä tämä johtuu. Muutokseen on varmasti moniakin syitä. Ehkä pelissä on myös satunnaisia tekijöitä, jotka korjaantuvat jatkossa?

 

Eräs selitys voisi olla nuorison yhä yleistynyt viihtyminen internetissä, sosiaalisessa mediassa ja tietokonepelien parissa. Jo ne tunnit, jotka päivittäin menevät koneen tai kännykän ääressä, voivat viedä ratkaisevasti aikaa ja energiaa pois opiskelusta.

 

Tähän ilmiöön liittyvä toinen selitys voi olla lyhytjänteisen, pinnallisen elämäntavan omaksuminen. Tietotekniikka voi totuttaa käyttäjänsä elämäntapaan, joka suosii nopeaa reagointia ulkopuolelta tuleviin virikkeisiin. Kaveri soittaa tai viestittää, ja vastaus annetaan heti. Tietoverkossa voidaan surffailla päämäärättömästi kokeillen tarjoutuvia vaihtoehtoja satunnaisesti. Tietokonepelissäkään ei tarvitse päntätä mitään, vaan lähinnä reagoida.

 

Kaikki edellä mainitut toiminnot tarjoavat nopeita palkintoja. Ne ovat tosin pieniä, mutta juuri siksi palkitsevia hetkiä on etsittävä toistuvasti lisää. Opiskelu, jonka tuloksena opitaan, on erilaista. Se vaatii pänttäämistä, vaivannäköä ja pitkäjänteisyyttä. Palkinnot tulevat yleensä vasta pitkän ajan kuluttua, ja siksi koko toiminnan mielekkyys voi tuntua välillä kyseenalaiselta.

 

On helppo päätellä, että varsinkin jos itsekuria ja valvontaa puuttuu, oppilaan on helpompi päätyä tietokoneen kuin läksykirjan ääreen. Ei ole ihme, jos tämä alkaa vähitellen näkyä tuloksissa.

 

Kun opiskelukulttuuri on livennyt löysäksi, sitä on vaikea palauttaa tiukemmaksi. Ehkä opetustilanteen ja tietokonemaailman lähentäminen toisiinsa voisi auttaa jossakin määrin? Tämä merkitsisi lisääntynyttä informaatioteknologian käyttöä opetuksessa. Oppimisessa tarvittavia tietoja haetaan nykyisinkin verkosta. Ehkä jossakin on kokeiltu sitäkin, että kaikilla oppilailla ja opettajalla on tunnilla tietokone aktiivisessa käytössä oppimista tukemassa ja oppilaiden kiinnostusta lisäämässä?

 

Mihinkään ei kuitenkaan päästä siitä, että oppimisessa tarvitaan oppilaan omakohtaista vaivannäköä ja itsensä peliin panemista. Samalla tarvitaan myös opettajan ohjausta ja valvontaa. Jo Jukolan Timo epäili hokemaa, jonka mukaan hyvä lapsi ”kurittaa” itse itsensä.



 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (2 kommenttia)

Sami Vekkuli

Osuit monessa kohdassa hyvin asian ytimeen. Tosin tietokone saattaa olla nykyään hyödyllisempi väline opiskelussa kuin oppikirja, vain jos sitä käytetään opiskeluun... Yhdyn siihen että nykyaikaiset välineet ja metodit pitää ottaa käyttöön kouluissamme. Nimenomaan tietotekniikka ja internet tarjoavat huimat mahdollisuudet oppimiseen ja kriittiseen ajatteluun. "Hyvä lapsi kurittaa itse itsensä".... Hienosti sanottu :)

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto

"Nimenomaan tietotekniikka ja internet tarjoavat huimat mahdollisuudet oppimiseen ja kriittiseen ajatteluun."

Varmasti näin on. Vika ei yleensä ole välineessä vaan siinä, että sitä käytetään väärin. Opettajan tehtävänä on pitää huolta, että tietotekniikkaa käytetään asian vaatimalla tavalla.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset